Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/197
Krut vid Tallholmen, Resarö 2012-07-13
Krut vid Tallholmen, Resarö 2012-07-13
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1992, S8-9
* Båtologen 5/1979, S270
* Båtologen 1/2010, S? PN
* Båtologen 4/2014, S257
* Sveriges Skeppslista 2009, S88, KN
  Byggd 1956
  Varv AB Lidingöverken, Lidingö
  Varvsnummer 21
  Registernr 10952
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAQ
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/205
Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,00 meter 28,00 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,12 meter
  Djupgående 2,62 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 118/53 102/30
  Maskineri 3 x Volvo Penta 1 x Scania DI12
  Effekt 375 hk, 276 kW 406 hk, 298 kW
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 140 passagerare -
   19 personbilar -
  Historik
  1956 Levererad av AB Lidingöverken som Färja 61/197 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Yxlan - Blidö, Stockholm.
  1958-07-17 Flyttad till leden Vaxholm - Rindö, Stockholm. Detta är den första färjan på denna leden.
  1960 Flyttad till leden Furusund - Yxlan, Stockholm.
  1965 Flyttad till leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm. Flyttad till leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1970 Flyttad till leden Munsö - Adelsö, Mälaren.
  1972 Flyttad till leden Straxhammar - Arnö, Enköping.
  1977 Ändrad till reservfärja.
  1979 Såld till AB Resarö Skärgårdstransporter, Resarö och omdöpt till Krut.
  1982 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 14, 285 hk, 209 kW installeras. Därtill installeras en begagnad Scania DSI 11 för drivning till det främre Sneideraggregatet samt hydralik till däckskran.
  ? Såld till AB Elektrofors, Resarö.
  2000 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI12, 406 hk, 298 kW installeras.
  2003-01-09 Såld till Sonnys Land & Sjöservice AB, Värmdö.
  2009-12 Sonnys Land & Sjöservice AB byter namn till Grusbåten AB, Värmdö.
  2014-06-02 Grusbåten AB byter namn till Sonnys Skärgårdsland AB, Värmdö.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till AB Elektrofors
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.