Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/195
Ornöström i Dalarö
Ornöström i Dalarö
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 37/1971, S40
  Byggd 1955
  Varv AB Lidingöverken, Lidingö
  Varvsnummer 19
  Registernr 10951
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAP
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/196 Färja 61/197 Färja 61/205
Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,00 meter -
  Största bredd 8,02 meter -
  Djupgående 2,20 meter -
  Brt/Nrt 166/- -
  Maskineri 3 x Scania Vabis -
  Effekt - -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet - passagerare -
   19 personbilar -
  Historik
  1955 Levererad av AB Lidingöverken som Färja 61/195 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Inofficiellt döpt till "Yxlan". Trafik på leden Furusund - Yxlan, Stockholm.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Såld till Ornö Sjötrafik AB, Ornö för 180.000 SEK och omdöpt till Ornöström. Trafik på leden Dalarö - Hässelmara, Ornö
  1979-12-17 Grundstöter kl. 16.15 kraftigt på Trätgrundet vid färd mellan Ornö och Dalarö. Dras loss kl. 18.00 av räddningskryssaren Grängesberg från SSRS Ornö. Eftersom inga skador upptäcks fortsätter man för egen maskin.
  1984-04-07 Såld till Dyk & Marinteknik AB, Stockholm för 25.000 SEK. Nedskuren till arbetspråm vid Gåshaga varv, Lidingö.
  1984-08-29 Avregistrerad ur skeppsregistret.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Ornö Sjötrafik AB
Tillbaka till Dyk & Marinteknik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.