Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/216
Kosterfärjan vid Ekenäs brygga, Sydkoster 2004
Kosterfärjan vid Ekenäs brygga, Sydkoster 2004
Foto: Daniel Eriksson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Koster Marin.se, WEB 2011-01-26, KN
* Källa 2
  Byggd 1957
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 38
  Registernr 10958
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8976762
  Signal SJBH
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214
Färja 61/215 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,99 meter 27,99 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående - 2,00 meter
  Brt/Nrt 118/51 103/31
  Maskineri 3 x Volvo Penta 1 x Scania DI16 M
  Effekt 360 hk, 264 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 150 passagerare 12 passagerare
   12 personbilar 57 ton
  Historik
  1957 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/216 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Inofficiellt döpt till "Fårösund III". Trafik på leden Fårösund - Broa, Gotland.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Flyttas till Bohuslän för att användas som reservfärja.
  1974 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD120, 360 hk, 265 kW, installeras.
  1984 Såld till Koster Marin AB, Sydkoster och omdöpt till Kosterfärjan. Godstrafik mellan Strömstad och Kosteröarna.
  1986 Styrhytten ombyggd.
  1989 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 162, 470 hk, 345 kW, installeras.
  1992 Ny lastkran monterad.
  2003 Ny lastkran monterad.
  2012 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI16, 550 hk, 404 kW, installeras.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Koster Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.