Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Valkyrian
Drottningholm vid Stora Essingen 2003-06-25
Drottningholm vid Stora Essingen 2003-06-25
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-04-22 PN
* Minnesskrift vis SÅAs 50 års jubileum, 1913, S58
* Gunnar Friberg, EMA 2007-01-17, KN
* Ångbåten 50, Okt 1980, S8
* Ångbåten 55, Jun 1982, S3
* Svensk Sjöfarts Tidning 3/1974, S21
* Skärgårdsbåten 3/1979, S23-27
* Skärgårdsbåten 1/1996, S18-19
* Skärgårdsbåten 3/1999, S24
* Skärgårdsbåten 4/2008, S30
* Båtologen 1/1974, S25
* Båtologen 2/1982, S54
* Sveriges Skeppslista 1910, S112
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S116
* Sveriges Skeppslista 1921, S122
* Sveriges Skeppslista 1929, S162
* Sveriges Skeppslista 1933, S164
* Sveriges Skeppslista 1939, S160
* Sveriges Skeppslista 1941, S154
* Sveriges Skeppslista 1943, S152
* Sveriges Skeppslista 1945, S152
* Sveriges Skeppslista 1947, S156
* Sveriges Skeppslista 1949, S170
* Sveriges Skeppslista 1951, S138
* Sveriges Skeppslista 1955, S140
* Sveriges Skeppslista 1957, S142
* Sveriges Skeppslista 1958, S146
* Sveriges Skeppslista 1959, S148
* Sveriges Skeppslista 1960, S146
* Sveriges Skeppslista 1961, S148
* Sveriges Skeppslista 1962, S142
* Sveriges Skeppslista 1963, S136
* Sveriges Skeppslista 1964, S136
* Sveriges Skeppslista 1965, S134
* Sveriges Skeppslista 1966, S132
* Sveriges Skeppslista 1967, S120
* Sveriges Skeppslista 1968, S116
* Sveriges Skeppslista 1969, S58
* Sveriges Skeppslista 1970, S58
* Sveriges Skeppslista 1971, S58
* Sveriges Skeppslista 1972, S56
* Sveriges Skeppslista 1973, S54
* Sveriges Skeppslista 1976, S28
* Sveriges Skeppslista 1977, S30
* Sveriges Skeppslista 1978, S28
* Sveriges Skeppslista 1979, S30
* Sveriges Skeppslista 1980, S30
* Sveriges Skeppslista 1981, S32
* Sveriges Skeppslista 1982, S32
* Sveriges Skeppslista 1983, S34
* Sveriges Skeppslista 1984, S34
* Sveriges Skeppslista 1985, S34
* Sveriges Skeppslista 1986, S34
* Sveriges Skeppslista 1987, S34
* Sveriges Skeppslista 1988, S
* Sveriges Skeppslista 1989, S36
* Sveriges Skeppslista 1990, S38
* Sveriges Skeppslista 1991, S40
* Sveriges Skeppslista 1992, S40
* Sveriges Skeppslista 1993, S40
* Sveriges Skeppslista 1994, S40
* Sveriges Skeppslista 1995, S40
* Sveriges Skeppslista 1996, S40
* Sveriges Skeppslista 1997, S40
* Sveriges Skeppslista 1998, S40
* Sveriges Skeppslista 1999, S40
* Sveriges Skeppslista 2000, S
* Sveriges Skeppslista 2001, S42
* Sveriges Skeppslista 2002, S42
* Sveriges Skeppslista 2003, S44
* Sveriges Skeppslista 2004, S44
* Sveriges Skeppslista 2005, S44
* Sveriges Skeppslista 2006, S46
* Sveriges Skeppslista 2007, S46
* Sveriges Skeppslista 2008, S46
* Sveriges Skeppslista 2009, S48
* Sveriges Skeppslista 2010, S45
* Sveriges Skeppslista 2011, S46
* Sveriges Skeppslista 2012, S53
* Sveriges Skeppslista 2013, S48
* Sveriges Skeppslista 2014, S51
* Sveriges Skeppslista 2015, S50
* Sveriges Skeppslista 2016, S48
* Sveriges Skeppslista 2017, S50
  Byggd 1909
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 439
  Registernr 5054
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer 5375838
  Signal JRQD, numera SHCO
  Systerfartyg Fylgia Angantyr
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,75 meter 23,18 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,56 meter
  Djupgående 1,90 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 89/57 109/32
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 130 hk, 95 kW 130 hk, 95 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 204 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1909-05 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Valkyrian till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - södra Lidingö.
  1911 Ombyggd med en överbyggnad på övre däck.
  1918-04-26 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 125.000 SEK.
  194? Ny ångpanna installeras.
  1944-07-11 Ommätt. Nytt tonnage 128/99.
  1949 Ombyggd med en stor sittsalong på övre däck.
  1963 Inhyrd för inspelningen av Astrid Lindgrens TV-serie Saltkråkan under artistnamnet "Saltkråkan I".
  1964-04-30 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 31.000 SEK. Reservbåt, ca fem dagar i trafik per år t.o.m. 1967.
  1965-12-31 Såld till Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm för 150.000 SEK. Trafik för Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm.
  1967-06-26 Inhyrd under tre dagar för inspelningen av Astrid Lindgrens TV-serie Saltkråkan under artistnamnet "Saltkråkan I".
  1968-04-30 Såld till ingengör Richard Karl Gustaf Grönstedt, Stockholm för 24.000 SEK och omdöpt till Nya Strömma Kanal. Uthyrd till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Ska trafikera traden Stockholm - Strömma kanal - Sandhamn men fartyget visar sig vara för djupgående för det grunda Kolström.
  1969 Omdöpt till Drottningholm. Renoverad vid Djurgårdsvarvet, Stockholm. Matsal inreds på övre däck.
  1969-05-03 Invigningstur på traden Stockholm - Drottningholm.
  1973-11-20 Såld till AB Kreditförvaltning (Richard Grönstedt), Stockholm för 7.000 SEK.
  1974-07-16 Maskinhaveri då maskinstativet spricker vid Fågelön under färd från Klara Mälarstrand mot Drottningholm. Fartyget tas ur trafik och läggs upp resten av säsongen. Rederiet överväger att ersätta ångmaskinen med en dieselmotor, men en undersökning visar att 15% av passagerarna reste med fartyget därför att hon var ångdriven. Renoveras därför senare vid Kummelnäs varv, Nacka.
  1980-05-07 En brand utbryter vid tretiden på morgonen när fartyget ligger förtöjt vid Klara Mälarstrand i Stockholm. Fartyget blir helt utbränt. Branden sprider sig även till s/s Mariefred som ligger förtöjd bredvid.
  1982-01 Såld till Mälaröarnas Ångfartygs AB, Stockholm.
  1982-05-14 Åter i trafik för Ångfartygs AB Strömma Kanal efter renovering.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.