Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Pass Opp
Pass Opp upplagd vid Tufa marin, Ekerö 2017-10-16
Pass Opp upplagd vid Tufa marin, Ekerö 2017-10-16
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Krister Bång, EMA 2009-11-12 PN
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-11

* Ångbåten 1/2006, S15
* Redaren 2/1992, S5
* Skärgårdsbåten 4/1999, S19
* Skärgårdsbåten 1/2000, S18
* Länspumpen 2/2011, S31-32
6584
* Sveriges Skeppslista 1981, S128
* Sveriges Skeppslista 1989, S156
* Sveriges Skeppslista 1992, S188
* Sveriges Skeppslista 1997, S212
* Sveriges Skeppslista 1998, S216
* Sveriges Skeppslista 2001, S246 Pampas M
* Sveriges Skeppslista 2002, S252 Pampas M
* Sveriges Skeppslista 2005, S276 T Söderberg
* Sveriges Skeppslista 2006, S284
* Sveriges Skeppslista 2007, S310
* Sveriges Skeppslista 2008, S320
* Sveriges Skeppslista 2009, S346
* Sveriges Skeppslista 2010, S350
* Sveriges Skeppslista 2011, S360
* Sveriges Skeppslista 2012, S395
* Sveriges Skeppslista 2013, S321
* Sveriges Skeppslista 2014, S314
* Sveriges Skeppslista 2015, S311
* Sveriges Skeppslista 2016, S299
* Sveriges Skeppslista 2017, S299
  Byggd 1918
  Varv Waxholms Båtbyggeri, Vaxholm
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6584
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 14,50 meter 14,90 meter
  Största bredd 3,30 meter 3,39 meter
  Djupgående - 1,20 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Penta C6 1 x Scania D11 R81
  Effekt 45 hk, 33 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 58 passagerare
  Historik
  1918 Levererad av Waxholms Båtbyggeri som Pass Opp till Ingeniörsdepartementet Kongl. Flottans Varf, Stockholm. Militärslup stationerad vid Galärvarvet, Stockholm.
  1938 Såld till AB Bröderna Edman, Marstrand och omdöpt till Ingrid. Ombyggd vid Marstrands varv.
  1940 Såld till Storöstiftelsen, Otterbäcken. Trafik på Vänern, traden Otterbäcken - Storön.
  1944 Såld.
  1947 Såld till Arvid Svensson, Karlstad och omdöpt till Sola. Trafik på Klarälven under Karlstadsutställningen.
  1960 Såld till pr/Henry Asker, Stora Askerön och omdöpt till Björn II. Trafik på traden Stenungsund - Stora Askerön.
  1970 Upplagd efter att landförbindelsen till Stora Askerön blivit klar.
  1971-04-09 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Trollhättan för 30.000 SEK och omdöpt till Strömkarlen. Turisttrafik i Trollhättan.
  1992-05-22 Såld till AB Norra Hamnen, Helsingborg för 120.000 SEK och omdöpt till Kvick. Trafik på traden Hamnen - restaurang Parapeten.
  1992-06-09 Kör in i kajen "så att flisorna yr".
  1992-06-16 Inspekteras av Sjöfartsverket. Man konstaterar att båten har skrovskador med oacceptabelt stor vatteninträngning. Man tillåter enbart att båten får gå med eskort till varv för reparation. Man går då till Holms Varv, Råå.
  1992-07-14 AB Norra Hamnen AB försätts i konkurs vid Helsingborgs tingsrätt.
  1992-07 Såld av konkursförvaltaren till Navi Sail AB, Råå som reparerar båten.
  1995-05-23 Såld till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm och omdöpt till Pass Opp. Går till Stockholm via Göta kanal.
  1999-06 Såld till Klas Åke Bergfeldt, Stäkets varv, Saltsjöbaden.
  1999 Såld till Pampas Marina AB, Solna. Såld tillsammans med Stäkets varv.
  2001-06 Såld till Rederi AB Pass Opp (Tom Söderberg, Ann Stål och Rickard Lundin 1/3 var), Solna för 1 milj SEK. Charterbåt i Stockholm.
Tillbaka till AB Bröderna Edman
Tillbaka till Henry Asker
Tillbaka till Rederi AB Strömkarlen
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.