Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ölandssund
Medvind i Sundsvall 2012-08-05
Medvind i Sundsvall 2012-08-05
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Krister Bång, EMA, 2007-01-22 PN
* Svensk Sjöfarts Tidning 23/1971, S18-19
* Båtologen 5/2006, S319
* Båtologen 1/2007, S53
  Byggd 1971
  Varv Karlskronavarvet AB, Karlskrona
  Varvsnummer 368
  Registernr 11206
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7102998
  Signal SFOE, numera SBMP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,34 meter 31,34 meter
  Största bredd 9,50 meter 9,50 meter
  Djupgående 2,80 meter 2,90 meter
  Brt/Nrt 268/127 344/124
  Maskineri 2 x Deutz 2 x Deutz SBF 12M 716R
  Effekt 1.120 hk, 823 kW 650 hk, 478 kW
  Toppfart 12 knop 10 knop
  Kapacitet 300 passagerare 295 passagerare
  Historik
  1971-04-02 Sjösatt.
  1971-04-26 Döpt vid Karlskrona varv av Margita Hagman med två champangneflaskor, en för vardera skrov.
  1971-05-15 Levererad som Ölandssund till Rederi AB Ölandssund, Kalmar. Trafik på traden Kalmar - Borgholm.
  1971-05-29 Premiärtur.
  1972-09-25 Flyttas till traden Kalmar - Färjestaden.
  1972-12-01 Trafiken upphör och fartyget läggs upp vid Skeppsbron i Kalmar. Konkurrensen från Ölandsbron som invigdes 30 september 1972 blev för stor.
  1973-06 Ombyggd vid Sölvesborgs varv. Får två nya barer samt en tobakskiosk. Omdöpt till Perlen.
  1974-03 Insatt i trafik på traden Helsingborg - Snekkersten, Helsingör.
  1976 Uthyrd under sommaren till Centrumlinjen. Trafik på traden Malmö - Köpenhamn.
  1976-11-20 Såld till Saimaan Laivamatkat OY, Savonlinna, Finland för 2,5 milj SEK och omdöpt till Saimaan Helmi.
  1982-03-03 Såld på exekutiv auktion till Suomen Valtio (Finska Stadsverket) för att skydda löne- och skattefodringar.
  1982-03-19 Såld till Hangon Merityö, Pekka Saarinen & K:ni KB, Hangö, Finland.
  1983-08-19 Såld till Heino Olavi Saarinen, Björneborg, Finland.
  1986-02-03 Omdöpt till Helmi.
  1987-09-20 Såld till Uudenkaupunki Veneveistämö OY, Nystad, Finland. Förs till Nystad Varv för reparation.
  1988-05-23 Såld till Idel Sadik, Åbo, Finland och omdöpt till Birgitta.
  1988-09-19 Överförd till Birgitta Lines AB (Naim Sadik), Åbo, Finland.
  1989-01-11 Såld till Jari Kallioniemi, Heikki Kärmeniemi och Eero Lehtovaara, Åbo, Finland.
  1989-01-12 Överförd till Pärnu Liin OY (Jari Kallioniemi), Åbo, Finland.
  1989-10-17 Såld till Rederi Stockholms Ström HB, Stockholm för 2,75 milj FIM och omdöpt till Strömskär af Stockholm.
  1990-03-15 50 % av ägandet sålt till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co KB, Stockholm för 2,35 milj SEK. Trafik som krogbåt.
  2000-10-10 Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co KB, Stockholm köper resterande 50 % av fartyget.
  2002 Utbjuds till försäljning vid Djurgårdsvarvet AB.
  2004-03-01 Uthyrd till No Fear Rederi & Catering AB, Stockholm och omdöpt till No Fear. Trafik som restaurangbåt samt charter.
  2006 Åter till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB, Stockholm.
  2006-05 Uthyrd till Medvind Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Medvind. Restaurangbåt vid Skeppsbron.
  2006-11-13 Såld till Stormvind Rederi AB, Farsta.
  2006-12-11 Såld till Sundsvalls Rederi AB, Sundsvall för 3,1 milj SEK. Restaurangbåt i hamnen samt turer i Sundsvalls skärgård.
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
Tillbaka till Stockholms Taxiflotta Karlsson & Co HB
Tillbaka till No Fear Catering
Tillbaka till Medvind Rederi AB
Tillbaka till Sundsvalls Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.