Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stocka
Ran i Tenösund, Vaxholm 1969-08-17
Ran i Tenösund, Vaxholm 1969-08-17
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1994, S94

* Aftonbladet 1876-06-16
* Norrköpings Tidningar 1888-04-14
* Norrköpings Tidningar 1888-05-17
* Norrköpings Tidningar 1889-04-27
* Norrköpings Tidningar 1889-05-01
* Norrköpings Tidningar 1889-08-10
* Svenska Dagbladet 1889-08-12
* Norrköpings Tidningar 1889-11-06
* Norrköpings Tidningar 1890-03-01
* Norrköpings Tidningar 1893-07-03
* Östgötaposten 1896-09-11
* Göteborgs Aftonblad 1897-10-20
  Byggd 1876
  Varv Hudiksvalls Mekaniska Verkstad, Hudiksvall
  Varvsnummer 103
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,25 meter -
  Största bredd 3,80 meter -
  Djupgående 2,00 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Hudiksvalls ångmaskin -
  Effekt 30 hk, 22 kW -
  Toppfart 8 knop -
  Kapacitet 80 passagerare -
  Historik
  1876 Byggd av Hudiksvalls Mekaniska Verkstad som Stocka. Uthyrd av varvet till Stocka sågverk.
  1877 Såld till Ångslupsbolaget Föreningen, Hudiksvall och omdöpt till Ran.
  1885 Såld på auktion till disponent John Engströmer, Stocka Sågverk, Hudiksvall.
  1886 Ombyggd.
  1888 Såld till Ångbåts AB Ragnhild, Söderköping och omdöpt till Ragnhild. Trafik på traden Söderköping - Mem - Stegeborg - Kåreholm - Sundhaken - Hulvik samt bogseringar.
  1889-08-02 Grundstöter kl. 22.30 utanför Tjärholm, S:t Anna vid färd från Hulvik mot Sanden i mörker och kraftigt regn. Dras loss ca. kl. 14.00 dagen efter av skonerten Svan och kan sedan fortsätta färden mot Söderköping för egen maskin utan några skador. Ingen person skadas vid incidenten.
  1893-07-01 Vid färd från Söderköping mot Sanden går propelleraxeln går av i närheten av Ettersundet. Ångaren Nils kommer till platsen efter några timmar och kan överta passagerarna och fortsätta turen. Dagen efter bogseras Ragnhild till Norrköping för reparation.
  1893-07-01 Turerna ställs in några dagar på grund av fel på ångmaskinen. Ersätts under reparationen av bogserbåten Rolf.
  1896-11-08 Vid färd ut från Söderköping kör man på en timmerstock som skadar rodret. Trots svårigheter att styra båten fortsätter färden utåt skärgården. Vid ankomst till Kåreholm går ångpannan sönder och man tvingas ställa in resten av turen. Man kan dock ta sig tillbaka till Söderköping med lågt ångtryck.
  1896-11 Såld till Carl J Ödman, Lysekil för 3.500 SEK och omdöpt till Ran. Före resan till Lysekil tas båten till Söderströms mekaniska verkstad, Lilla gjuteriet, Norrköping för provisorisk reparation av ångpannan. Trafik på traden Fiskebäckskil - Lysekil samt silltransporter till fabriken "Bohus".
  1913 Såld till Arvid Mellin, Fiskebäckskils Badinrättning AB, Lysekil.
  1917 Motoriserad. En Skandia 82B installeras.
  1962 Såld till Allan Harrysson, Lysekil. Upplagd i Fiskebäckskil.
  1966 Såld till Stockholm.
Tillbaka till Allan Harrysson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1667 fartyg, 908 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.