Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Waxholm
Waxholm vid Strömkajen, Stockholm 1955
Waxholm vid Strömkajen, Stockholm 1955
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S153
* Stockholms skärgård Tur & Retur, 1994, S16, 17, 20

* Skärgårdsbåten 3/2002, S17

* Dagens Nyheter 1881-02-03
* Nya Dagligt Allehanda 1881-02-03
* Stockholms Dagblad 1881-02-16
* Aftonbladet 1881-05-16 
* Dagens Nyheter 1881-05-17
* Stockholms Dagblad 1881-05-17
* Aftonbladet 1881-07-18
* Dagens Nyheter 1881-07-20
* Nya Dagligt Allehanda 1881-07-20
* Aftonbladet 1881-07-21
* Stockholms Dagbladet 1881-07-21
* Aftonbladet 1881-07-27
* Dagens Nyheter 1881-07-30
* Nya Dagligt Allehanda 1881-07-30
* Post- och Inrikes Tidningar 1881-07-30
* Nya Dagligt Allehanda 1881-08-03
* Dagens Nyheter 1887-12-16
* Dagens Nyheter 1888-05-17
* Nya Dagligt Allehanda 1888-05-17
* Aftonbladet 1895-05-16
* Aftonbladet 1897-05-07
* Dagens Nyheter 1897-05-07
* Stockholmstidningen 1897-05-07
* Aftonbladet 1897-08-19
* Dagens Nyheter 1897-08-20
* Dagens Nyheter 1897-08-21
* Dagens Nyheter 1897-08-28
* Svenska Dagbladet 1897-08-29
* Aftonbladet 1900-07-04
* Dagens Nyheter 1900-07-04
* Stockholmstidningen 1900-07-04
* Svenska Dagbladet 1900-07-05
* Aftonbladet 1900-07-06
* Stockholmstidningen 1900-07-06
* Svenska Dagbladet 1900-07-06
* Aftonbladet 1900-07-28
* Dagens Nyheter 1900-07-28
* Dagens Nyheter 1900-09-27
* Stockholmstidningen 1900-09-27
* Svenska Dagbladet 1900-09-27
* Dagens Nyheter 1900-10-18
* Svenska Dagbladet 1900-10-18
* Dagens Nyheter 1900-11-15
* Stockholmstidningen 1900-11-15
* Aftonbladet 1901-04-01
* Stockholmstidningen 1901-04-01
* Aftonbladet 1901-05-06
* Aftonbladet 1901-07-19
* Dagens Nyheter 1901-07-20
* Svenska Dagbladet 1901-07-20
* Svenska Dagbladet 1903-07-01
* Dagens Nyheter 1907-11-11
* Svenska Dagbladet 1907-11-12
* Dagens Nyheter 1907-11-19
* Svenska Dagbladet 1907-11-19
* Svenska Dagbladet 1907-12-05
* Svenska Dagbladet 1908-01-17
* Dagens Nyheter 1911-01-29
* Svenska Dagbladet 1911-01-29
* Dagens Nyheter 1911-05-04
* Dagens Nyheter 1912-12-12
* Dagens Nyheter 1923-10-26
* Svenska Dagbladet 1923-10-26
* Dagens Nyheter 1929-06-15
* Dagens Nyheter 1936-04-26
* Svenska Dagbladet 1936-04-26
* Dagens Nyheter 1936-04-27
* Svenska Dagbladet 1936-04-27
* Dagens Nyheter 1936-08-19
* Dagens Nyheter 1936-10-05
* Svenska Dagbladet 1936-10-05
* Svenska Dagbladet 1941-07-13
* Svenska Dagbladet 1946-07-14
* Dagens Nyheter 1949-10-31
* Svenska Dagbladet 1949-10-31
* Dagens Nyheter 1952-05-08
* Svenska Dagbladet 1952-05-08
* Dagens Nyheter 1953-07-29
* Svenska Dagbladet 1953-07-29
* Dagens Nyheter 1953-07-30
* Svenska Dagbladet 1953-07-30
* Svenska Dagbladet 1953-08-01
* Dagens Nyheter 1953-08-07
* Svenska Dagbladet 1953-08-07

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S244
* Sveriges Skeppslista 1908, S112
* Sveriges Skeppslista 1910, S114
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S116
* Sveriges Skeppslista 1915, S126
* Sveriges Skeppslista 1919, S122
* Sveriges Skeppslista 1921, S122
* Sveriges Skeppslista 1929, S162
* Sveriges Skeppslista 1933, S166
* Sveriges Skeppslista 1937, S160
* Sveriges Skeppslista 1939, S162
* Sveriges Skeppslista 1941, S156
* Sveriges Skeppslista 1943, S154
* Sveriges Skeppslista 1945, S154
* Sveriges Skeppslista 1947, S158
* Sveriges Skeppslista 1949, S172
* Sveriges Skeppslista 1951, S138
* Sveriges Skeppslista 1953, S140
* Sveriges Skeppslista 1955, S140
  Byggd 1881
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 160
  Registernr 2723
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGCD, senare SHDG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,65 meter 32,65 meter
  Största bredd 6,08 meter 6,28 meter
  Djupgående 2,90 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt 147/100 198/125
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 280 hk, 206 kW 280 hk, 206 kW
  Toppfart 13 knop -
  Kapacitet 385 passagerare -
  Historik
  1881-02 Kontrakt skrivs mellan Bergsunds Mekaniska Verkstads AB och Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm för leverans 1 juni 1881. Kontrakterad byggnadskostnad 88.500 SEK.
  1881-05-16 Sjösatt.
  1881-07-29 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Waxholm till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1881-08-01 Insatt i trafik på traden Stockholm (Logårdstrappan) - Vaxholm - Oskar-Fredriksborg.
  1888-05 Ombyggd vid J. & C.G. Bolinders Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. En del av mellandäcket byggs om till damsalong. På flera väggar målas vyer från Vaxholm av målaren Sundin och innanför salongen inreds ett toalettrum.
  1895 Vissa dagar förlängs traden till Marum och Djurö.
  1897-05-06 Grundstöter ca. kl. 13.00 utanför Skäggaudd i Lindalssundet. Tar sig loss efter en stund och fortsätter färden mot Vaxholm och Stockholm ca. 1 timme och 20 minuter försenad. Efter ankomst till Stockholm går man till varv för undersökning. Ersätts under varvsbesöket av ångfartyget Ljusterö.
  1897-08-19 Grundstöter lätt ca. kl. 12.00 utanför Tenö, söder om Vaxholm, vid färd från Stockholm mot Vaxholm. Rodret skadas och ångaren blir liggandes ute på fjärden tills några ångslupar anländer och bogserar fartyget in till Vaxholm. Bogseras på eftermiddagen till Ekensbergs Varf i Stockholm för reparation. Ersätts under varvsbesöket av ångfartyget William Lindberg. Åter i trafik 28 augusti.
  1900-07-03 Kolliderar ca. kl. 21.30 med ångfartyget Victoria utanför Hasseludden, Nacka. Waxholm, som är på ingående mot Stockholm, blir påkörd av Victoria, som precis lämnat Hasseluddens brygga för att fortsätta mot Vaxholm. Vid kollisionen kör Victoria in i babords sida på Waxholm som får ett stort hål in i matsalongen. Det uppstår panik bland passagerarna och porslin och alla lösa inventarier ramlar i golvet. Waxholm kan, trots skadorna, fortsätta färden till Stockholm utan hjälp för att sedan gå till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för reparation. Victoria får endast små skador på fören och kan efter inspektion åter sättas i trafik. Ingen person skadas vid incidenten.
  1901 Ny ångpanna installeras.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Trafik på traden Stockholm (Logårdstrappan) - Vaxholm - Stegesund - Skarpöborg - Rindöbrunn - Ramsösund - Lindalssundet - Ljusterö.
  1901-07-18 Grundstöter på morgonen på Strömmen, Stockholm strax före ankomst till kajplatsen vid Logårdstrappan. Man tar sig loss för egen maskin men vevaxeln går av så efter att passagerarna gått av går man till William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB för reparation.
  1907-11-09 Vid färd på kvällen från Stockholm mot Nyvarp, Värmdö knuffas en besättningsman överbord av en passagerare. Passageraren som är mycket berusad har under färden flera gånger försökt gå av fartyget utan att betala och har då hållts kvar ombord av besättningen. Strax före ankomst till Nyvarp försöker han ta sig in i styrhytten men hindras av en besättningsman och under efterföljande bråk knuffas besättningsmannen över bord. Fartyget stoppas direkt och en livbåt sätts ut men man lyckas inte hitta besättningsmannen i mörkret. Han antas nästan direkt ha drunknat. Den berusade mannen överlämnas till länsman och förs till militärhäktet på Oskar-Fredriksborg.
  1911-05 Ombyggd och moderniserad vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Nya dam- och herrhytter inreds på övre däck samt en samlingssalong med elektrisk belysning.
  1923-10-25 Propelleraxeln går av utanför Karlsudd ca. kl. 12.00 vid färd från Stockholm mot Vaxholm. Bogseras in till Vaxholm av ångfartyget Express II och senare på dagen av ångfartyget Östanå I från Vaxholm till varv i Stockholm för reparation.
  1929-06-14 Kolliderar ca. kl. 10.00 med ångfartyget Sunnan utanför Södra Blasieholmskajen, Stockholm. Waxholm, som backar ut från kajen, stöter emot Sunnan, som just ska lägga till. Ett parti med järnstänger som lastats tvärs över Waxholms fördäck krossar flera fönster på Sunnans akterdäck innan de ramlar ner i vattnet. Waxholm kan efter incidenten fortsätta färden mot Vaxholm.
  1936-04-25 Grundstöter på lördagskvällen i kraftig dimma i Tenösund vid färd från Stockholm mot Vaxholm. Ångslupen Valkyrian kommer efter ett tag till platsen och hämtar passagerarna för att ta dem till Vaxholm. Valkyrian försöker sedan dra loss Waxholm men utan resultat.
  1936-04-26 Dras loss på morgonen av Transportbolagets bogserångare Hugin. Då inga skador uppkommit på fartyget kan det omedelbart återinsättas i trafik.
  1936-08-18 En brand utbryter på fartyget när det ligger vid Hammarbyverken, Stockholm för pannrengöring. Elden släcks efter ungefär en timme och hinner under tiden förstöra pentryt och dess inredning.
  1936-10-04 Grundstöter ca. kl. 21.30 vid Strömparterren, Stockholm vid utbackning från Södra Blasieholmshamnen för färd mot Vaxholm. Dras loss ungefär en timme senare av ångfartyget Saltsjön och kan efter en snabb undersökning påbörja färden mot Vaxholm. Grundstötningen beror på hård vind och uppström.
  1941-07-12 Vid Granholmens brygga under färd från Stockholm mot Vaxholm uppstår ett fel i oljepumpen till roderledningen vilket gör att fartyget inte går att styra. Efter ca. 30 minuter kommer ångfartyget William LIndberg till platsen och kan ta över passagerarna för fortsatt färd mot Vaxholm.
  1944-07-13 Kolliderar ca. kl. 19.15 med en fiskebåt strax efter att ha lämnat kajen i Vaxholm. Fiskebåten vattenfylls och de två personerna ombord hamnar i vattnet. De räddas av tillskyndande båtar som även bogserar in fiskebåten till kajen innan den hinner sjunka.
  1949-05 Flyttar till traden Stockholm (Strömkajen) - Tegelön - Koviks udde - Ljungbergsgården - Tynningö - Hästholmen - Norrnäs (Tortraden).
  1949-10 Återgår till sin gamla trad, Stockholm - Vaxholm - Stenslätten.
  1949-10-30 Grundstöter vid 17-tiden vid Stora Höggarn under en tomtur från Stockholm mot Vaxholm i kraftig dimma. Man misslyckas med att ta sig loss för egen maskin och även försöken av ångfartygen Västan och Roslagen misslyckas så besättningen övernattar ombord i väntan på att bli lossdragna dagen efter.
  1949-10-31 Dras loss vid 10-tiden av Transportbolagets ångbogserare Munin. Bärgningen kostar 350 SEK.
  1952-05-06 Vid avgång från Strömkajen, Stockholm missbedömmer befälhavaren fartygets svängradie och kör in i sidan på Svenska Turistföreningens vandrarhemsfartyg, af Chapman, som ligger förtöjt vid Skeppsholmen. Waxholm får skador på fören och af Chapman får ett stort hål i sidan. Skadorna på Waxholm är dock inte så stora utan man fortsätter genast sin färd mot Vaxholm.
  1953-07-27 Kolliderar ca. kl. 10.45 med skärgårdsbussen Husarö på Södra Vaxholmsfjärden under en lustresa. Husarö, som kommer från Stockholm med 28 personer ombord, sjunker ca. 4 minuter efter kollisionen. Alla 28 personerna räddas ombord på Waxholm eller av tillskyndande båtar. Ingen person blev allvarligt skadad men nio personer från skärgårdsbussen förs til sjukhus med lättare skador.
  1956 Används endast som reservbåt, framför allt på traden Stockholm - Vaxholm.
  1956-11-12 Såld till Eisen & Metall K.G. Lehr & Co., Zweigniederlassung, Hamburg, Tyskland för skrotning.
  1956-11-15 Anländer till Hamburg i släp efter en tysk bogserbåt.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.