Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strängnäs Express
Storskär på N:a Vaxholmfjärden, Vaxholm 2001-08-15
Storskär på N:a Vaxholmfjärden, Vaxholm 2001-08-15
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Dagens Nyheter, ART, 1967-08-06, Monne Sahlberg, PN
* Skärgårdsbåten 3/2003, S24-25
* Redaren 4/1996, S11
* Länspumpen 2/1999, S38-40
* Ångbåten 34, april 1976, S16
* Sveriges Skeppslista 1951, S126
* Sveriges Skeppslista 1960, S134
* Sveriges Skeppslista 1962, S130
* Sveriges Skeppslista 1963, S124
* Sveriges Skeppslista 1965, S122
* Sveriges Skeppslista 1969, S108
* Sveriges Skeppslista 1970, S106
* Sveriges Skeppslista 1971, S104
* Sveriges Skeppslista 1972, S102
* Sveriges Skeppslista 1973, S100
* Sveriges Skeppslista 1980, S78
* Sveriges Skeppslista 1981, S86
* Sveriges Skeppslista 1989, S100
* Sveriges Skeppslista 1992, S116
* Sveriges Skeppslista 1997, S112
* Sveriges Skeppslista 1998, S112
* Sveriges Skeppslista 2001, S120
* Sveriges Skeppslista 2005, S128
* Sveriges Skeppslista 2006, S132
  Byggd 1908
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 399
  Registernr 4882
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5341813
  Signal SGPD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,98 meter 38,95 meter
  Största bredd 6,99 meter 6,99 meter
  Djupgående 3,00 meter 2,75 meter
  Brt/Nrt 324/210 256/
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 659 hk, 484 kW 659 hk, 484 kW
  Toppfart 14 knop 13 knop
  Kapacitet - 330 passagerare
  Historik
  1908-04-04 Sjösatt.
  1908-07 Levererad av Lindholmens Varv som Strängnäs Express till Strängnäs Nya Rederi AB, Strängnäs. Byggkostnad 148.000 kr (157.670 kr med alla tilläggskostnader).
  1908-07-02 Lämnar Göteborg för leveransresan runt kusten mot Stockholm, dit man anländer 5 juli.
  1908-07-11 Jungfruresa från Stockholm till Strängnäs. Man avgår från Stockholm kl. 16.00 och är framme i Strängnäs tre timmar senare.
  1918 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1934 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
  1939-04-26 Bogseras från Strängnäs till Stockholm. Upplagd i Stockholm.
  1939-12-05 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 110.000 kr.
  1940-05-30 Omdöpt till Storskär. Insatt på traderna Stockholm - Furusund - Marum - Backa och Stockholm - Furusund - Norrtälje.
  1943 Flyttas till traden Stockholm - Arholma.
  1952 Oljeeldning installeras.
  1963 Trafikerar flera av traderna i norra och mellersta skärgården. Bland annat på Husarö- och Sandhamnstraderna som avbytarbåt för Norrskär och Waxholm.
  1964 Övertas av det nya landstingsägda Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Genomgår en grundlig reparation.
  1967-08-05 Får roderhaveri ca. kl.16.00 vid avgång från Laggarsviks brygga på Ljusterö. Man tappar styrförmångan och driver in i en brygga i närheten. Bogseras till Finnboda varv, Nacka för reparation. Ersätts av m/s Skarpö under reparationstiden.
  1973-07-16 Gör en resa på traden Stockholm - Strängnäs - Stockholm med artistnamnet "Strängnäs Express". På Södra Björkfjärden vid färd tillbaka mot Stockholm upptäcker man Mariefred som fått propellerproblem efter en grundstötning. Man går till undsättning och övertar Mariefreds 200 passagerare. Man bogserar även Mariefred mot Stockholm. Vid Slagsta möter Mälardrott upp och övertar bogseringen. Storskär fortsätter sedan sin färd mot Stadshuskajen i Stockholm.
  1976-11-06 Ångpannan lyfts ur av pontonkranen Lodbrok inför bytet vid Mälarvarvet, Stockholm.
  1977-03 Den nya ånpannan, tillverkad av Bröderna Bäckman, lyfts in.
  1977-05-06 Havererar vid Grinda på inturen mot Stockholm från Husarö/Möja. Allvarliga valvsänkningar i två av pannans tre eldrör vilket gör att fartyget blir manöverodugligt. Fartyget ersätts av Waxholm tills reparationen är klar. Bildreportage
  1977-06 Åter i trafik till midsommar.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1996-08-25 Vid anlöp av Strömkajen kl. 16.25 kör man rätt in i kajen. Sammanstötningen är så hård att ångpannan flyttar sig. Tas ur trafik i tre dagar för reparation.
  1998-05-23 Pannan havererar vid färd genom Ramsösund. Upplagd i väntan på pannbyte.
  1999-04 Pannbyte vid Oskarshamns varv, Oskarshamn.
  2004 Ombyggd vid Strömkajen. Ny styrhytt.
  2005-06-11 Uthyrd till Stiftelsen Skärgårdsbåten för en resa på traden Stockholm - Uppsala - Stockholm. Bildreportage
  2005-08-21 När fartyget lämnat Gåshaga brygga på Lidingö vid 18.30-tiden kolliderar man med en fritidsbåt som inom några minuter sjunker. De två ombord på fritidsbåten räddas av andra fritidsbåtar och förs med lindrigare skador in till Gåshaga för vidare transport till sjukhus. Orsaken till olyckan tros vara att fritidsbåtsskepparn är bländad av kvällssolen samt har brustit i uppmärksamhet.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2008-06-14 Gör en jubileumsresa på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Stallarholmen - Stockholm med artistnamnet "Strängnäs Express". Bildreportage
  2008-08-09 När man lämnar Strömkajen kl. 18.30 backar man på sightseeingbåten Delfin IV som kommer ut under Skeppsholmsbron på en tomtur till Strömkajen. Ingen person skadas, men Delfin IV ådrar sig plåt- och fönsterskador på styrbordssidan. På Storskär syns bara färgavskrap och man kan fortsätta sin tur mot Ramsöberg.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2017-07-13 Får nytt passagerarcertifikat för 330 passagerare.
Tillbaka till Strängnäs Nya Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.