Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strängnäs Express
Storskär på N:a Vaxholmfjärden, Vaxholm 2001-08-15
Storskär på N:a Vaxholmfjärden, Vaxholm 2001-08-15
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2019-10-09 PN

* Länspumpen 2/1999, S38-40
* Redaren 4/1996, S11
* Skärgårdsbåten 3/2003, S24-25
* Ångbåten 34, april 1976, S16

* Svenska Dagbladet 1907-08-03
* Stockholmstidningen 1908-03-10
* Svenska Dagbladet 1908-03-10
* Aftonbladet 1908-03-13
* Dagens Nyheter 1908-04-06
* Göteborgs Aftonblad 1908-04-06
* Svenska Dagbladet 1908-04-06
* Göteborgs Aftonblad 1908-04-07
* Svenska Dagbladet 1908-06-01
* Göteborgs Aftonblad 1908-07-01
* Aftonbladet 1908-07-02
* Stockholmstidningen 1908-07-02
* Svenska Dagbladet 1908-07-02
* Aftonbladet 1908-07-03
* Stockholmstidningen 1908-07-06
* Dagens Nyheter 1908-07-07
* Svenska Dagbladet 1908-07-08
* Svenska Dagbladet 1908-09-10
* Aftonbladet 1912-08-16
* Aftonbladet 1918-03-17
* Aftonbladet 1925-07-01
* Dagens Nyheter 1929-08-11
* Aftonbladet 1929-08-25
* Dagens Nyheter 1929-08-25
* Aftonbladet 1944-10-09
* Dagens Nyheter 1944-10-10
* Svenska Dagbladet 1944-10-10
* Dagens Nyheter 1944-10-11
* Aftonbladet 1950-07-23
* Svenska Dagbladet 1950-07-23
* Expressen 1951-06-26
* Dagens Nyheter 1951-07-09
* Expressen 1951-07-09
* Svenska Dagbladet 1951-07-09
* Dagens Nyheter 1951-07-10
* Svenska Dagbladet 1951-07-10
* Dagens Nyheter 1952-02-13
* Dagens Nyheter 1952-03-20
* Dagens Nyheter 1952-05-16
* Aftonbladet 1953-12-28
* Dagens Nyheter 1953-12-28
* Expressen 1953-12-28
* Svenska Dagbladet 1953-12-28
* Aftonbladet 1953-12-29
* Dagens Nyheter 1953-12-29
* Svenska Dagbladet 1953-12-29
* Expressen 1954-01-03
* Dagens Nyheter 1954-11-15
* Svenska Dagbladet 1954-11-15
* Expressen 1956-07-10
* Dagens Nyheter 1956-07-11
* Svenska Dagbladet 1956-07-11
* Aftonbladet 1962-08-26
* Dagens Nyheter 1962-08-26
* Expressen 1962-08-26
* Svenska Dagbladet 1962-08-26
* Dagens Nyheter 1962-08-27
* Svenska Dagbladet 1962-08-27
* Aftonbladet 1964-10-01
* Dagens NYheter 1967-08-06
* Dagens Nyheter 1968-10-14
* Aftonbladet 1973-06-17
* Dagens Nyheter 1973-06-17
* EXpressen 1973-06-17
* Expressen 1975-09-25
* Dagens Nyheter 1975-09-26
* Svenska Dagbladet 1975-09-26
* Expressen 1975-11-07
* Svenska Dagbladet 1976-01-21
* Aftonbladet 1982-07-31
* Göteborgsposten 1988-07-20
* Dagens Nyheter 1988-07-29
* Dagens Nyheter 1996-07-30
* Svenska Dagbladet 1998-06-03
* Dagens Nyheter 1998-06-04
* Svenska Dagbladet 1999-02-05
* Dagens Nyheter 1999-04-10
* Dagens Nyheter 2004-05-14
* Aftonbladet 2005-08-22
* Dagens Nyheter 2005-08-22
* Expressen 2005-08-22
* Svenska Dagbladet 2005-08-22
* Dagens Nyheter 2006-06-22



* Sveriges Skeppslista 1908, S102
* Sveriges Skeppslista 1910, S102
* Sveriges Skeppslista 1911, S100
* Sveriges Skeppslista 1913, S104
* Sveriges Skeppslista 1915, S112
* Sveriges Skeppslista 1917, S108
* Sveriges Skeppslista 1919, S110
* Sveriges Skeppslista 1921, S110
* Sveriges Skeppslista 1923, S110
* Sveriges Skeppslista 1925, S112
* Sveriges Skeppslista 1927, S140
* Sveriges Skeppslista 1929, S146
* Sveriges Skeppslista 1931, S150
* Sveriges Skeppslista 1933, S148
* Sveriges Skeppslista 1935, S146
* Sveriges Skeppslista 1937, S142 659 hk
* Sveriges Skeppslista 1939, S144
* Sveriges Skeppslista 1941, S138
* Sveriges Skeppslista 1943, S138
* Sveriges Skeppslista 1945, S138
* Sveriges Skeppslista 1947, S142
* Sveriges Skeppslista 1949, S154
* Sveriges Skeppslista 1951, S126
* Sveriges Skeppslista 1953, S126
* Sveriges Skeppslista 1955, S128
* Sveriges Skeppslista 1957, S128
* Sveriges Skeppslista 1958, S134
* Sveriges Skeppslista 1959, S134
* Sveriges Skeppslista 1960, S134
* Sveriges Skeppslista 1961, S136
* Sveriges Skeppslista 1962, S130
* Sveriges Skeppslista 1963, S124
* Sveriges Skeppslista 1964, S124
* Sveriges Skeppslista 1965, S122
* Sveriges Skeppslista 1966, S122
* Sveriges Skeppslista 1967, S110 560 hk, 235/90
* Sveriges Skeppslista 1968, S108
* Sveriges Skeppslista 1969, S108
* Sveriges Skeppslista 1970, S106
* Sveriges Skeppslista 1971, S104
* Sveriges Skeppslista 1972, S102
* Sveriges Skeppslista 1973, S100
* Sveriges Skeppslista 1976, S78
* Sveriges Skeppslista 1977, S76
* Sveriges Skeppslista 1978, S74
* Sveriges Skeppslista 1979, S78
* Sveriges Skeppslista 1980, S78
* Sveriges Skeppslista 1981, S86
* Sveriges Skeppslista 1982, S84
* Sveriges Skeppslista 1983, S90
* Sveriges Skeppslista 1984, S92
* Sveriges Skeppslista 1985, S94 412 kW
* Sveriges Skeppslista 1986, S94
* Sveriges Skeppslista 1987, S94
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S100
* Sveriges Skeppslista 1990, S106
* Sveriges Skeppslista 1991, S114
* Sveriges Skeppslista 1992, S116
* Sveriges Skeppslista 1993, S116
* Sveriges Skeppslista 1994, S114
* Sveriges Skeppslista 1995, S110
* Sveriges Skeppslista 1996, S110 256/102
* Sveriges Skeppslista 1997, S112
* Sveriges Skeppslista 1998, S112
* Sveriges Skeppslista 1999, S112
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S120
* Sveriges Skeppslista 2002, S122
* Sveriges Skeppslista 2003, S124
* Sveriges Skeppslista 2004, S126
* Sveriges Skeppslista 2005, S128
* Sveriges Skeppslista 2006, S132
* Sveriges Skeppslista 2007, S138
* Sveriges Skeppslista 2008, S142
* Sveriges Skeppslista 2009, S150
* Sveriges Skeppslista 2010, S147
* Sveriges Skeppslista 2011, S152
* Sveriges Skeppslista 2012, S173
* Sveriges Skeppslista 2013, S156
* Sveriges Skeppslista 2014, S159
* Sveriges Skeppslista 2015, S160
* Sveriges Skeppslista 2016, S158
* Sveriges Skeppslista 2017, S160
  Byggd 1908
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 399
  Registernr 4882
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5341813
  Signal JRCS, numera SGPD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,98 meter 38,95 meter
  Största bredd 6,99 meter 7,02 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 324/210 256/102
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 700 hk, 515 kW 560 hk, 412 kW
  Toppfart 14 knop 13 knop
  Kapacitet - 330 passagerare
  Historik
  1908-04-04 Sjösatt.
  1908-06-28 Levererad av Lindholmens Varv som Strängnäs Express till Strengnäs Nya Rederi AB, Strängnäs. Hemort Strängnäs. Byggkostnad 148.000 SEK (157.670 SEK med alla tilläggskostnader). Fartyget har vid leveransen ljusgrönt skrov.
  1908-07-01 Lämnar Göteborg för leveransresan runt kusten till Söder Mälarstrand, Stockholm, dit man anländer 5 juli strax före kl. 24.00. Under färden tvingas man uppsöka nödhamn i Visby på grund av hårt väder.
  1908-07-11 Insatt i trafik på traden Stockholm (Eiraplan, Norr Mälarstrand) - Stallarholmen - Strängnäs. Man avgår från Stockholm kl. 16.00 och är framme i Strängnäs tre timmar senare.
  1918-11-01 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 115.300 SEK. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1929-08-10 Kolliderar på förmiddagen med ångslupen Frigg öster om Långholmen vid ankomsten till Stockholm. Frigg, som är på väg från Smedsudden mot Varvsgatan, Söder Mälarstrand, stannar då färjeläget är upptaget. Ångslupen blir då påkörd av både Strängnäs Express och Nya Hillersjö som ligger sida vid sida bakom Frigg. Frigg kan efter kollisionen köras till Smedsuddsvarvet för kontroll av skadorna.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 125.000 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 125.000 SEK.
  1939-04-26 Bogseras från Strängnäs till Stockholm. Upplagd i Stockholm.
  1939-12-05 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 110.000 SEK. Ny hemort Vaxholm.
  1940-05-30 Omdöpt till Storskär. Insatt på traderna Stockholm - Furusund - Marum - Backa och Stockholm - Furusund - Norrtälje.
  1940-07-04 Ommätt. Nytt tonnage 326/200.
  1943 Flyttas till traden Stockholm - Arholma.
  1944-10-08 Grundstöter ca. kl. 19.30 i regndimma vid Grönholmen utanför Vagnsunda, Yxlan vid färd från Furusund mot Stockholm med runt 100 passagerare ombord. Passagerarna evakureras ca. fem timmar senare till ångfartyget Sunnan för fortsatt färd till Stockholm. Storskär dras av grundet dagen efter av två bärgningsångare från Transportbolaget. Då dykarundersökningen visade att skrovet klarat sig bra sattes fartyget omedelbart i trafik.
  1950-07-22 Kolliderar ca. kl. 14.00 med ångfartyget Prins Gustaf i Nybroviken, Stockholm. Storskär, som just avslutat en vändning, stöter ihop med Prins Gustaf som får en del skador ovanför vattenlinjen. Orsak till olyckan är att ångfartyget Norrtelje, som också lämnar Nybrokajen, går mellan de båda fartygen och skymmer sikten för skepparna. Storskär klarar sig utan skador medan Prins Gustaf går till varv för reparation.
  1951-06-26 Grundstöter ca. kl. 06.00 i tät dimma utanför Arholma med rund tio passagerare ombord. Dras loss efter ca. två timmar av en lotskutter och kan därefter fortsätta färden till Stockholm.
  1951-07-08 En brand utbryter ombord ca. kl. 19.00 på Höggarnsfjärden utanför Lidingö vid färd från Arholma mot Stockholm med omkring 300 passagerare. Man lyckas efter en halvtimme släcka branden och kan därefter fortsätta färden in till Stockholm. Elden, som startade inne i skorstenen, beror på att man eldar med dåliga kol som avsätter tjära inne i rökgången. Väggpanelen i salongen blir brandskadad men byts ut dagen efter.
  1952-05 Oljeeldning installeras vid Västerviks Nya Varv AB, Västervik.
  1953-12-27 Grundstöter ca. kl. 19.00 i Finnhålet norr om Vaxholm vid färd från Blidö mot Stockholm med ca. 200 passagerare ombord. Tar sig loss för egen maskin och fortsätter sedan färden mot Vaxholm och Stockholm. En passagerare går upp till styrhytten för att fråga styrmannen vad som hänt. Han får då till svar; "Försök styra själv, så får ni se hur gott det är". Grundstötningen beror på låg vattennivå samt att både kaptenen och styrmannen är berusade. Ingen person skadas vid incidenten och inte heller fartyget får några skador.
  1954-11-14 Kolliderar på förmiddagen med sjöbussen Möja vid Karlsudds brygga, söder om Vaxholm. Möja, som har runt 50 passagerare ombord, får skador på överbyggnaden men kan efter kontroll fortsätta färden mot Vaxholm för att sedan tll varv på Tynningö för reparation.
  1956-07-10 Vid ankomst till Vaxholm kl. 11.30 kör man in i stäven på ångfartyget Express II som ligger vid kajen och släpper av passagerare. Vid kollisionen kläms dessutom passbåten Munin mellan de båda ångarna. Tre personer skadas lindrigt vid incidenten däribland en sexårig flicka ombord på Munin.
  1962-08-25 Grundstöter ca. kl. 20.30 i mörker och ösregn utanför Stora Ekholmen, söder om Vaxholm vid färd från Arholma mot Stockholm med ca. 40 passagerare ombord. Passagerarna evakueras en timme senare till passbåten Ran för fortsatt färd in till Stockholm. Orsak till grundstötningen är att man väjer för en större motorbåt utan lanternor. När man sedan ska återgå till rätt kurs förväxlar kaptenen ett upplyst fönster i en sommarstuga och Fårholmens fyr och kommer då helt ur kurs. Dras loss på morgonen dagen efter av Transportbolagets bogserbåtar Bull och Brita och kan efter det gå in till Stockholm för kontroll.
  1963 Trafikerar flera av traderna i norra och mellersta skärgården. Bland annat på Husarö- och Sandhamnstraderna som avbytarbåt för Norrskär och Waxholm.
  1964-09-03 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 120.000 SEK. Genomgår en grundlig reparation.
  1967-08-05 Får roderhaveri ca. kl.16.00 vid avgång från Laggarsviks brygga , Ljusterö. Man tappar styrförmångan och driver in i en brygga i närheten. Bogseras till Finnboda varv, Nacka för reparation. Ersätts av m/s Skarpö under reparationstiden.
  1973-07-16 Gör en resa på traden Stockholm - Strängnäs - Stockholm med artistnamnet "Strängnäs Express". På Södra Björkfjärden vid färd tillbaka mot Stockholm upptäcker man Mariefred som fått propellerproblem efter en grundstötning. Man går till undsättning och övertar Mariefreds 200 passagerare. Man bogserar även Mariefred mot Stockholm. Vid Slagsta möter Mälardrott upp och övertar bogseringen. Storskär fortsätter sedan sin färd mot Stadshuskajen i Stockholm.
  1975-11-06 Ångpannan lyfts ur av pontonkranen Lodbrok inför bytet vid Mälarvarvet, Stockholm.
  1976-03 Den nya ånpannan, tillverkad av Bröderna Bäckman, lyfts in. Kostnaden för pannbyter är ca. 1,1 milj SEK.
  1977-05-06 Havererar vid Grinda på inturen mot Stockholm från Husarö/Möja. Allvarliga valvsänkningar i två av pannans tre eldrör vilket gör att fartyget blir manöverodugligt. Fartyget ersätts av Waxholm tills reparationen är klar. Bildreportage
  1977-06 Åter i trafik till midsommar.
  1982-07-30 Kolliderar kl. 12.05 med Strömma Kanalbolagets sightseeingbåt Daphne utanför Nationalmuseum, Stockholm. Kollisionen sker när Storskär backar ut från kajplatsen vid Strömkajen samtidigt som Daphne kommer under Skeppsholmsbron från Nybroviken. Daphne kör in i aktern på Storskär.
  1988-07-27 Kör ikapp med ångfartyget Bohuslän från Stora Höggarn till Blockhusudden, en sträcka på 3.445 meter. Storskär vinner med en båtlängd.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1996-07-29 Kolliderar kl. 18.05 med en mindre passagerarbåt när man backar ut från kajen i Vaxholm.
  1996-08-25 Vid anlöp av Strömkajen kl. 16.25 kör man rätt in i kajen. Sammanstötningen är så hård att ångpannan flyttar sig. Tas ur trafik i tre dagar för reparation.
  1998-05-23 Pannan havererar vid färd genom Ramsösund. Upplagd i väntan på pannbyte.
  1999-04 Pannbyte vid Oskarshamns varv AB, Oskarshamn. Den nya pannan är tillverkad av Novikat Oy, Åbo, Finland. Dessutom nytt trädäck och nya fönser i salongen.
  2004-05 Ombyggd vid Strömkajen. Ny front och ny inredning i styrhytten.
  2005-06-11 Uthyrd till Stiftelsen Skärgårdsbåten för en resa på traden Stockholm - Uppsala - Stockholm. Bildreportage
  2005-08-21 När fartyget lämnat Gåshaga brygga på Lidingö vid 18.30-tiden kolliderar man med en fritidsbåt som inom några minuter sjunker. De två ombord på fritidsbåten räddas av andra fritidsbåtar och förs med lindrigare skador in till Gåshaga för vidare transport till sjukhus. Orsaken till olyckan tros vara att fritidsbåtsskepparn är bländad av kvällssolen samt har brustit i uppmärksamhet. I Stockholms tingsrätt döms senare föraren av fritidsbåten till dagsböter på sammanlagt 20.000 SEK för att han brustit i uppmärksamhet på grund av alkoholpåverkan.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2008-06-14 Gör en jubileumsresa på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Stallarholmen - Stockholm med artistnamnet "Strängnäs Express". Bildreportage
  2008-08-09 När man lämnar Strömkajen kl. 18.30 backar man på sightseeingbåten Delfin IV som kommer ut under Skeppsholmsbron på en tomtur till Strömkajen. Ingen person skadas, men Delfin IV ådrar sig plåt- och fönsterskador på styrbordssidan. På Storskär syns bara färgavskrap och man kan fortsätta sin tur mot Ramsöberg.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2017-07-13 Får nytt passagerarcertifikat för 330 passagerare.
  2019-10-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
Tillbaka till Strengnäs Nya Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Gunnar Torslund
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 904 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.