Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nanna
Götapetter vid Gullbergskajen, Göteborg 2010-01-26
Götapetter vid Gullbergskajen, Göteborg 2010-01-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
Nuvarande mått enligt senaste mätbrev och vid byggnation
avser uppgift enligt orginalritning och bredd på spant.

* Gunnar Söderberg, Styrsöbolaget, EMA 2006-12-18, KN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-08-24
* Ångbåten 39, okt 1977, S35
* Ångbåten 46, juli 1979, S9
* Ångbåten 48, dec 1979, S16-18
* Styrsöbolaget.se, WEB 2006-12-18
* Kalmarsunds vita båtar, 1990, S312-320
* Sveriges Skeppslista 1951, S88
* Sveriges Skeppslista 1960, S94
* Sveriges Skeppslista 1962, S90
* Sveriges Skeppslista 1963, S88
* Sveriges Skeppslista 1965, S78
* Sveriges Skeppslista 1969, S72
* Sveriges Skeppslista 1970, S70
* Sveriges Skeppslista 1971, S70
* Sveriges Skeppslista 1972, S68
* Sveriges Skeppslista 1973, S66
* Sveriges Skeppslista 1980, S40
* Sveriges Skeppslista 1981, S44
* Sveriges Skeppslista 1989, S50
* Sveriges Skeppslista 1992, S56
* Sveriges Skeppslista 1997, S54
* Sveriges Skeppslista 1998, S54
* Sveriges Skeppslista 2001, S58
* Sveriges Skeppslista 2005, S62
* Sveriges Skeppslista 2006, S64
  Byggd 1932
  Varv Frederikshavn Værft og Flydedok A/S, Danmark
  Varvsnummer 197
  Registernr 8022
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKWD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,84 meter 30,71 meter
  Största bredd 7,63 meter 7,93 meter
  Djupgående 2,18 meter 1,16 meter
  Brt/Nrt 104/46 180/57
  Maskineri 1 x Holeby 1 x Grenaa Motorfabrik 6F24
  Effekt 195 hk, 143 kW 330 hk, 243 kW
  Toppfart 7 knop 9 knop
  Kapacitet 150 passagerare 0 passagerare
   20 personbilar 60 ton
  Historik
  1932-02-10 Sjösatt. Döpt av fröken Nanna Schmidh vid sjösättningen.
  1932-03 Levererad av Frederikshavn Værft & Flydedok A/S som Nanna till Middelfart Dampskibs A/S, Middelfart. Byggnadskostnad 150.000 DKR. Trafik över Lilla Bält på traden Middelfart - Snoghöj.
  1935-05-23 Såld till Ångbåts AB Kalmarsund, Kalmar för 135.000 DKR och omdöpt till Kalmarsund III. Reparation på Kalmar varv.
  1935-07-20 Insatt i trafik på leden Kalmar - Färjestaden.
  1936 Skrovet målas om från svart till vitt.
  1964 Såld till AB Långedrag, Göteborg och omdöpt till Göta. Ombyggd till passagerarfärja vid Falkenbergs Varv. Trafik för Styrsö Trafik AB på traden Rosenlund - Götaverken.
  1975 Maskinhaveri. Eftersom det inte går att få tag på reservdelar till Holebymotorn läggs fartyget upp.
  1976-03 Såld till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg för 35.000 kr. Godstrafik i Göteborgs södra skärgård.
  1978 Ombyggd vid Limfjordsvarvet, Aalborg, Danmark från kombinerad bil- och passagerarfärja till enbart bilfärja med nytt lastdäck. Ny huvudmaskin, av fabrikat Grenaa Motorfabrik 6F24, 330 hk, 243 kW, installeras.
  2006 Övergår till att vara reservfärja i samband med köpet av Göta II.
  2007-06 Såld till Fornes ApS, Grenaa, Danmark som skrot.
  2007-06-26 Lämnar Donsö under kvällen och ankommer Grenaa ca 10 timmar senare. Upplagd vid varvet i väntan på skrotning.
  2008-07 Såld till M/S Götapetter KB, Göteborg och inofficiellt omdöpt till "Götapetter".
  2008-07-19 Anländer till Göteborg under bogsering av den danska bogserbåten Norsund. Upplagd vid Gullbergskajen, invid Göta Älvbron. En ombyggnad till caféfartyg påbörjas. Fartygets klaff tas bort, däckshuset förlängs och maskinen tas ur.
Tillbaka till Ångbåts AB Kalmarsund
Tillbaka till Styrsö Trafik AB
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.