Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/291
Veronica utanför Slagsta, Ekeröleden 2010-01-15
Veronica utanför Slagsta, Ekeröleden 2010-01-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 49, maj 1980, S5
* Svensk Sjöfarts Tidning 3/1972, S14
* De gula färjorna, 2010, S101

* Maskiner: 2 x Nohab SF 13 RS-F, 900 hk 
sen 4 x Scania DSI 11, 1080 hk
sen 2 x Mitsubishi S6R2 MPTK, 1300 hk
  Byggd 1972
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 429
  Registernr 11249
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 9111515
  Signal SFED
  Systerfartyg Färja 61/296
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 65,07 meter 75,05 meter
  Största bredd 13,72 meter 14,35 meter
  Djupgående 3,45 meter 3,45 meter
  Brt/Nrt - 375/132
  Maskineri 2 x Nohab SF 13 RS-F 2 x Mitsubishi S6R2 MPTK
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.300 hk, 956 kW
  Toppfart 10 knop 10,5 knop
  Kapacitet 220 passagerare 298 passagerare
   58 personbilar 48 personbilar
  Historik
  1972-01-13 Levererad av Kalmar varv AB som Färja 61/291 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Lilla Varholmen - Öckerö, Bohuslän.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 1.080 hk, 794 kW, installeras. Man ökar samtidigt från två till fyra huvudmaskiner.
  1980-04 Flyttad till leden Stenungsund - Almön, Bohuslän som tredje färja efter att Tjörnbron blivit påseglad.
  1981 Flyttad till leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Fredrika af Gräsö.
  1993-06-30 Ankommer till Tenö varv, Vaxholm för ombyggnad.
  1993 Ombyggd vid Tenö varv, Vaxholm. Förlängd med 9,98 meter samt utkragad med 0,63 meter. Ny styrhytt samt nya huvudmaskiner av fabrikat Mitsubishi S6R2 MPTK, 1.300 hk, 956 kW, installeras. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner.
  1994-05-01 Omdöpt till Veronica. Åter insatt i trafik på leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  1996-01-01 Överförd på Vägverket Färjerederiet Avdelning Öst, Vaxholm. Fortsätter på samma led.
  2005-02-04 Flyttas till leden Jungfrusund - Slagsta, Mälaren.
  2005-02-15 Kraftig rökutveckling uppstår i maskinrummet vid ankomst till färjeläget i Slagsta strax före kl. 07.00. Ingen ombord skadas och färjan tas ur trafik för inspektion. Orsaken till röken visar sig vara ett brustet kylvattenrör på en av färjans hjälpmaskiner. Färjan åter i trafik kl. 15.15.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2011-04-15 Kör invigningsturen på den nya tungtransportleden Slagsta - Tyska Botten, Mälaren som ska underlätta för tunga fordon då de inte får köra Essingeleden.
  2012-02-28 Flyttas till leden Öregrund - Gräsö, Uppland.
  2014-04-26 Flyttas till leden Jungfrusund - Slagsta, Mälaren.
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.