Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wäddö Kanal
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1882
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 152
  Registernr 2583
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 35,63 meter -
  Största bredd 6,09 meter -
  Djupgående 2,38 meter -
  Brt/Nrt 169/121 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1880-12 Beställd av Ångfartygsbolaget Wäddö Kanal, Gävle för leverans sommaren 1881. Kontrakterad byggnadskostnad 85.000 kr
  1881-10-04 Sjösatt kl. 16.00 och döpt.
  1882-03 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Wäddö Kanal till Ångfartygsbolaget Wäddö Kanal, Gävle.
  1882-04-02 Grundstöter vid Hörman mellan Skutskär och Limön på sin första resa på traden Stockholm - Väddö kanal - Gävle. Fartyget körs upp på land på Limön för att inte sjunka. Orsaken till grundstötningen visar sig vara en prick som blivit flyttad. Bärgas och repareras.
  1882-04-29 Åter i trafik.
  1884-11-29 Grundstöter vid Skansen, Gävle vid årets sista färd på traden Stockholm - Gävle. Vid olyckstillfället är hamninloppet täckt med is. Fartyget orkar inte forsera isen så kaptenen backar fartyget för att försöka igen. Han backar då på ett grund och en läcka uppkommer i aktersalongen. Efter ett tag sjunker akterskeppet ner till 4 meters djup. Passagerarna fortsätter till fots på isen in till Gävle. Fartyget länspumpas och bärgas en vecka senare och reparation sker under vintern.
  1885 Åter i trafik.
  1885-06 Grundstöter lätt på midsommardagen vid Baggensstäket under en lustresa på traden Stockholm - Dalarö. Fartyget kör fast i leran och passagerarna får föras i land. Inga skador uppkommer på skrovet och efter att fartyget dragits loss fortsätter resan till Dalarö.
  1885-08 Grundstöter vid inloppet till Gävle. Fartyget tar sig loss för egen maskin och fortsätter resan in till Gävle drygt en timme försenad.
  1885-11 Grundstöter i Väddö kanal varvid aktern kommer under vattenlinjen och rodret slits loss. Förs till Djurgården, Stockholm för reparation.
  1886-04-18 Grundstöter väster om Forgö på Singöfjärden nära Grisslehamn på årets första resa på traden Gävle - Väddö kanal - Stockholm. Fartyget tar in vatten och körs upp på land för att inte sjunka. Passagerarna förs i land vid Grisslehamn. Fartyget länspumpas och förs till varv i Stockholm för reparation.
  1888 Traden ändras till Stockholm - Väddö kanal - Gävle - Söderhamn - Hudiksvall - Sundsvall.
  1891-01-01 Såld till grosshandlare Victor T Engwall, Gävle.
  1895-01-01 Överförs till Ångfartygs AB Wäddö Kanal, Gävle.
  1896-01-01 Ångfartygs AB Wäddö Kanal går in i Ångfartygs AB Södra Norrland, Gävle som övertar fartyget.
  1901-11 Grundstöter på Tupparne, söder om Storjungfrun, Söderhamn och sjunker. Passagerare och besättning räddas.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Wäddö Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.