Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Aros
Aros vid Sickla kanal, Stockholm
Aros vid Sickla kanal, Stockholm
Foto: Thure Ehrnlund
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1872
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 112
  Registernr 2743
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JGCT, senare SDFG, senare SEMQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation År 1988
  Längd öa 41,12 meter 41,12 meter
  Största bredd 6,41 meter 6,40 meter
  Djupgående 2,07 meter -
  Brt/Nrt 275/- 277/180
  Maskineri 1 x Oskarsh. ångmaskin -
  Effekt 320 hk, 235 kW -
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1871-09 Beställd av Vesterås Ångfartygs AB för leverans 10 maj 1872. Kontrakterad byggnadskostnad 124.000 rdr.
  1872-07-20 Sjösatt.
  1872-11 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Aros till Vesterås Ångfartygs AB, Västerås.
  1873-05-19 Första turen på traden Stockholm - Strängnäs - Västerås med avgång kl. 23.59 från Stockholm tre dagar i veckan.
  1873-05-28 Går på grund i Bockholmssundet på en nattur från Stockholm mot Västerås. Fartyget tar in vatten och blir till slut liggandes halvsjunken. Bärgas av Stockholms Dykeribolag och bogseras till Långholmsvarvet för slipdragning och reparation. Total kostnad för bärgning och reparation blir 30.000 rdr.
  1873-09 Reparationen klar och fartyget åter i trafik, dock ej nattrafik.
  1885 Såld till Ångfartygs AB Aros, Västerås för 62.500 kr. Salongen delvis ombyggd.
  1891 Ny ångpanna installeras och ångmaskinen renoveras vid Långholmsvarvet. Både maskinen och pannan underkäns vid den officiella besiktningen några veckor senare.
  1906 Rederiet ombildas till Nya Ångfartygs AB Aros.
  1919 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 130.000 kr.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren.
  1932 Såld till Westerås - Torshälla Ångbåts AB, Västerås för 50.000 kr.
  1948 Såld till H A J Andersson, Göteborg. Upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1950 Övertagen av AB Ekensbergs Varv, Stockholm. Ombyggd till logementsfartyg. Fortsatt upplagd vid varvet.
  1970 Flyttas runt till olika kajer i Stockholm och sjunker till slut i Ryssviken i slutet av 1990-talet.
  ? Såld till Sten Källberg, Stockholm
Tillbaka till Vesterås Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Aros
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Aros
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Westerås - Torshälla Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.