Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Björnön
Nya Hjelmare Kanal vid Waldemarsudde, Stockholm 2017-07-06
Nya Hjelmare Kanal vid Waldemarsudde, Stockholm 2017-07-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-23 PN, Foto
* Redaren 2/1988, S8-9
* Redaren 5/1990, S12
  Byggd 1951
  Varv Gustavsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 737
  Registernr 9273
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFVX
  Systerfartyg Havsvinden
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,71 meter 26,00 meter
  Största bredd 5,16 meter 5,16 meter
  Djupgående 0,95 meter 1,15 meter
  Brt/Nrt 93/75 101/50
  Maskineri 2 x GM 2 x Scania D11
  Effekt 300 hk, 220 kW 620 hk, 456 kW
  Toppfart 17 knop 15 knop
  Kapacitet 240 passagerare 148 passagerare
  Historik
  1950 Beställd av Västerås Stad, Västerås.
  1951-05-19 Sjösatt och döpt av fru Eva Hedberg, maka till stadsdirekören. Närvarande var stadsfullmäktiges ordförande Olsson, drätselkamrer Ekberg samt chefen för det särskilda rederi, som för Västerås Stad skall driva passagerartrafik med båten.
  1951-06-20 Levererad av Gustavsson & Anderssons varvs AB som Björnön till Västerås stad, Västerås. Jungfrutur till hemmahamnen Västerås. Trafik i Mälaren.
  1959 Ombyggd.
  1973 Uthyrd till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Stora Mellösa för trafik på Hjälmare Kanal. Orsak att rederiet hyr fartyget är att Vägverket planerar en ny fast bro över Hjälmare Kanal vid Värhulta. Eftersom trafiken på kanalen nu är så intensiv ändrar Vägverket sina planer och bygger istället en öppningsbar bro. Fartyget återlämnas till Västerås stad på hösten.
  1980-05-30 Grundstöter under en tur från Sundbyholm med 150 passagerare ombord, varav 135 skolbarn. Grundkänningen sker vid Rävsgarn strax utanför Sundbyholm och befälhavaren tänker sig först att runda Rävsgarn och återvända till Sundbyholm, men när han märker att fartyget tagit in en stor mängd vatten i maskinrummet så körde befälhavaren istället upp fartyget i strandkanten på Rävsgarn. Man evakuerar passagerarna iland och senare kan man med hjälp av Almö-Lindö transportera in dem till Sundbyholm där bussar väntade för vidare transport.
  1985-11-11 Såld till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Västerås för 400.000 SEK. Trafik på traden Västerås - Sundbyholm - Mariefred - Birka/Björkö.
  1989 Ombyggd med ny större styrhytt. Nya huvudmaskiner, av fabrikat, Scania D11, 620 hk, 456 kW, installeras.
  1997-09-22 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal för 1,5 milj SEK.
  1998-04 Omdöpt till Nya Hjelmare Kanal. Trafik på Hjelmare kanal.
  2000-08-23 Grundstöter under en räkkryssning vid Björsundet utanför Sundbyholm i södra Mälaren. Alla 62 passagerarna evakuerades av fartyget August Lindholm som kallades till platsen. Orsaken till grundstötningen var att befälhavaren var berusad. Han hade druckit alkohol sedan kvällen innan då han bråkade med sin sambo.
  2002-05-20 Får maskinhaveri på båda huvudmaskinerna nära Västra holmen på Västeråsfjärden. Hon nödankrar men draggar och driver mot Västra holmen. Assisteras av polisbåten från Västerås, J. Sigfrid Edström från SSRS och passagerarbåten Silvertärnan af Westerås. Bogseras av de två sistnämnda in till Västerås hamn senare på kvällen.
  2004 Uthyrd till Gävle Turism & Sjöfart och inofficiellt omdöpt till "Granskär". Trafik i Söderhamns skärgård.
  2005 Uthyrd till Rederi AB Granskär när Gävle Turism & Sjöfart går i konkurs. Trafik på traden Skeppsbron, Gävle - Limön samt charter i Gävle skärgård.
  2006 Uthyrd till Nordtec Rederi AB, Stockholm efter att Rederi AB Granskär begärts i konkurs. Trafik på traden Skeppsbron, Gävle - Limön samt charter i Gävle skärgård. Lågsäsong bedrivs charter i Stockholms skärgård.
  2007 Åter till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm och insatt i trafik på traden Stockholm - Fjäderholmarna.
  ? Upplagd vid Kummelnäs varv, Nacka.
  2016 Renoverad vid Mälarvarvet AB, Långholmen.
  2017 Åter i trafik.
Tillbaka till Västerås Stad
Tillbaka till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Gävle Turism & Sjöfart
Tillbaka till Rederi AB Granskär
Tillbaka till Nordtec Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.