Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gustafsberg VI
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Porslinsrederiet, 2013, S67-71, 132-133
* Skärgårdsbåten 3/2007, S9-11
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S96
* Sveriges Skeppslista 1941, S62
  Byggd 1895
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 221
  Registernr 2713
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBS, senare SEPD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,85 meter -
  Största bredd 5,03 meter -
  Djupgående 1,90 meter -
  Brt/Nrt 96/54 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 160 hk, 118 kW -
  Toppfart 11,5 knop -
  Kapacitet 202 passagerare -
  Historik
  1894-09-19 Beställd av AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter. Kontrakterad byggnadskostnad 45.000 kr.
  1895-04-26 Provtur. Man uppmäter en fart av 11,56 knop.
  1895-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Gustafsberg VI till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg.
  1895-05-07 Insatt i trafik på traden Stockholm - Skurusundet - Gustavsberg.
  1901-09-15 Sjunker till 15 famnars djup utanför Henriksdal efter en kollision med ångfartyget Tenö.
  1901-09-25 Fartyget bärgas av Neptunbolaget och förs till Ryssviken. Bärgningen kostar 5.000 kr.
  1901-10-01 Lyfts upp på pontoner och bogseras till Finnboda varv för reparation.
  1902 Fartyget stannar vid Boo brygga då dimma råder och kapten Per Pettersson inte vill gå över Baggensfjärden. Istället väljer han att gå iland och dansa vid bryggan då lördagsdansen var i full gång. Några passagerare anmäler honom till brukspatron Odelberg eftersom han först efter mycket tjat gått med på att fortsätta resan. Med kollisionen året innan i färskt minne beslöt Odelberg att säga upp kaptenen.
  1914 Upplagd.
  1916 Åter i trafik.
  1919 Upplagd.
  1921 Åter i trafik.
  1925 ca. Omdöpt till Gustavsberg VI.
  1934 Upplagd.
  1935-05-03 Såld till sjökapten Johan Wiktor Rickander, Stockholm för 15.000 kr och omdöpt till Drottningholm. Trafik på traden Stockholm - Kungshättan - Zetterberget (Kungshatt) - Drottningholm.
  1943-02-22 Såld till kapten Lars Swerker Eijre, Ångbåtstrafiken Stockholm-Drottningholm, Stockholm för 15.000 kr. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1945-12-10 Såld till kapten Erik Herman Ericsson, Stockholm för 25.000 kr.
  1945-12-14 Såld till konsul Gustav Algård, Stockholm och omdöpt till Muskö. Trafik på traden Årsta Havsbad - Muskö.
  1947-05-05 Såld till kapten Karl Päiviö, Helsingfors, Finland för 45.000 kr och omdöpt till Rigel. Trafik i Helsingfors östra skärgård.
  1953 Såld till Borgå för nedskrotning.
Tillbaka till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till Johan Wiktor Rickander
Tillbaka till Swerker Eijre
Tillbaka till Gustav Algård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.