Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Älv-Snabben 3 utanför Cityvarvet, Göteborg 2015-08-03
Älv-Snabben 3 utanför Cityvarvet, Göteborg 2015-08-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 4/1995, S24
* Ångbåten 29, Dec 1974, S7
* Ångbåten 31, Aug 1975, S20-21
* Svensk Sjöfarts Tidning 33/1975, S26
* Båtologen 4/1975, S181
* Båtologen 4/1994, S180
* Sveriges Skeppslista 1976, S28
* Sveriges Skeppslista 1980, S32
* Sveriges Skeppslista 1981, S34
* Sveriges Skeppslista 1989, S38
* Sveriges Skeppslista 1992, S42
* Sveriges Skeppslista 1997, S132
* Sveriges Skeppslista 1998, S132
* Sveriges Skeppslista 2001, S142
* Sveriges Skeppslista 2005, S152
* Sveriges Skeppslista 2006, S156
* Sveriges Skeppslista 2007, S166
  Byggd 1975
  Varv Djupviks varv AB, Tjörn
  Varvsnummer 295
  Registernr 11548
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SJIW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,89 meter 27,24 meter
  Största bredd 6,52 meter 6,92 meter
  Djupgående 1,48 meter 1,93 meter
  Brt/Nrt 91/22 164/74
  Maskineri 2 x MWM V12B 2 x Scania DI13
  Effekt 824 hk, 606 kW 800 hk, 588 kW
  Toppfart 15 knop 13 knop
  Kapacitet 300 passagerare 300 passagerare
  Historik
  1975-07 Levererad av Djupviks varv AB som Ejdern till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik. Trafik i Göteborgs södra skärgård.
  1976 Ombyggd. Fartyget får två skorstenar så att avgaserna leds upp i luften istället för att komma ut vid vattenlinjen.
  1993 Ombyggd vid Djupviks varv AB, Tjörn. Skrovet breddat, ny styrhytt och inredning. Den gamla styrhytten monteras senare på godsfärjan Älgöfjord ex. Färja 62/265.
  1994 Omdöpt till Älv-Snabben 3. Trafik i Göteborgs hamn och Göteborgs södra skärgård.
  1995 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 122A, 760 hk, 559 kW, installeras.
  1995-10-08 Grundstöter vid Gula skären strax utanför Saltholmen kl. 19.30 på resa till Asperö med 32 passagerare ombord. Assisteras av flera räddningsenheter och passagerarna evakueras över till Styrsöbolagets Fröja som ankommer ca 30 minuter efter grundstötningen. Dras av grundet senare på kvällen med hjälp av Rescue Hjalmar A:son Tesch och Rescue Gustaf Olsson från SSRS Hovås samt KBV 288 och bogseras till Saltholmen. Vid olyckstillfället råder tät dimma.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI13, 800 hk, 588 kW, installeras vid Djupiks varv AB, Tjörn.
Tillbaka till AB Göteborg - Styrsö Skärgårdstrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.