Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vieille Montagne III
Riddarholmen utmed Djurgården, Stockholm 2013-07-06
Riddarholmen utmed Djurgården, Stockholm 2013-07-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Båtologen 6/1972, S235
* Båtologen 1/1974, S25
* Båtologen 5/1974, S236
* Båtologen 2/1975, S79
* Båtologen 1/1990, S19
* Båtologen 4/1990, S169
* Båtologen 6/1990, S269
* Båtologen 1/1991, S37
* Båtologen 4/1994, S224
* Båtologen 1/1995, S36
* Båtologen 1/1997, S37
* Båtologen 2/2010, S117
* Båtologen 3/2011, S181
* Redaren 5/1990, S21
* Redaren 4/1996, S14-15
* Länspumpen 2/2001, S15-16
* Länspumpen 3/2002, S38-39
* Svensk Sjöfarts Tidning 8/1967, S32 (408)
* Sveriges Skeppslista 1951, S140
  Byggd 1916
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 466
  Registernr 5823
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5380027
  Signal JVRF, numera SHFW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,57 meter 31,80 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,89 meter
  Djupgående 2,82 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 231/94 289/88
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta TAMD 162
  Effekt 120 hk, 88 kW 470 hk, 346 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 270 ton 170 passagerare
  Historik
  1916-01-05 Beställd.
  1916-03-15 Kölsträckt.
  1916-06 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Vieille Montagne III till Sven Otto Torell, Åmmeberg. Trafik för franska gruvbolaget Vielle Montagne som lastfartyg på traden Åmmeberg - Göteborg. Fraktar zinkmalm.
  1930-12-09 Kolliderar med det tyska ångfartyget s/s Kressman och sjunker i Göta Älv vid Röda berget söder om Lilla Edet. Incidenten inträffar i mörkret på morgonen när man går söderut mot Göteborg vid färd med zinkmalm från Åmmeberg. Man möter det tyska fartyget på en plats där älven kröker kraftigt åt höger samtidigt som det råder stark ström. Eftersom man går med strömmen har man ingen möjlighet att sänka farten och s/s Kressmans bog träffar fartyget strax för om överbyggnaden. Besättningen ombord räddas med den eka som ligger på däck. Faryget bärgas av Röda Bolagets bärgningsångare Harald och Raketen och förs till Lödöse varv för reparation.
  1957 Motoriserad. Nya huvudmaskiner, två 6-cylindriga Albin Marin diesel, 300 hk, 220 kW, installeras.
  1967-03-01 Såld till Einar Arne Lennart Olausson, Mellerud för 125.000 SEK och omdöpt till Arnö. Forsatt trafik med zinkmalm på Göta Kanal.
  1972 Ny hemort Åmmeberg.
  1973-10-01 Såld till Tord Göransson, Lidköping för 125.000 SEK.
  1974-10-14 Såld till Kjell Karlsson, Kristinehamn och Per Rutgersson, Karlstad för 150.000 SEK. Ny hemort Karlstad.
  1975-02-18 Såld till Gösta Albin Weistrand, Harge för 180.000 SEK och omdöpt till Vätterö. Trafik på Vättern.
  1977 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DS11, 306 hk, 225 kW, installeras.
  1983-04-12 Såld till Jan Christer Bertil Sjööh, Rottne för 190.000 SEK. Spannmålsfrakt på ostkusten.
  1989-08-30 Såld på exekutiv auktion kl. 13.00 till Rederi AB Göta Kanal, Göteborg för 405.000 SEK och omdöpt till Motala Ström. Ombyggd till passagerarfartyg vid Falkenbergs varv. Förlängd med 1,23 meter. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 162, 470 hk, 346 kW, installerad. Nytt tonnage 289/88.
  1989-12 Såld till Rederi AB Titania, Göteborg för 4,06 milj SEK.
  1990-06-25 Insatt i trafik på Göta Kanal på sträckan Töreboda - Vadstena - Berg. Även charter i Göteborg.
  1990-11 Rederi AB Titania säljer 72,3% av fartyget för 11,205 milj SEK till Marininvest Trading AB, Göteborg där den största delägaren Bilspedition Shipping har 45,1% av aktierna. Stockholms Rederi AB Svea som namnändrats till Rederi AB Freja äger 1%.
  1994-12 Såld till AB Canalroute, Lidköping (99%) och Rederi AB Göta Kanal, Lidköping (1%). Hemort Göteborg.
  1996-10-01 Omdöpt till Riddarholmen. Ny hemort Stockholm. Chartertrafik i Stockholms skärgård och Mälaren.
  2009-12-01 Såld till Göta Kanal Charter Stockholm AB, Stockholm.
  2011-03-29 Göta Kanal Charter Stockholm AB byter namn till Blidösundsbolaget Management AB, Stockholm.
  2011-04-01 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2015-07-04 Uthyrd till Fejans Krog AB, Gräddö. Restaurangbåt vid Fejan t.o.m. 7 augusti.
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
Tillbaka till Canalroute AB
Tillbaka till Göta Kanal Charter Stockholm AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.