Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vieille Montagne III
Riddarholmen utmed Djurgården, Stockholm 2013-07-06
Riddarholmen utmed Djurgården, Stockholm 2013-07-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 5/1990, S21
* Redaren 4/1996, S14-15
* Länspumpen 2/2001, S15-16
* Länspumpen 3/2002, S38-39
* Svensk Sjöfarts Tidning 8/1967, S32 (408)
* Sveriges Skeppslista 1951, S140
  Byggd 1916
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 466
  Registernr 5823
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 5380027
  Signal JVRF, numera SHFW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 30,57 meter 31,80 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,89 meter
  Djupgående 2,82 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 231/94 289/88
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 2 x Volvo Penta TAMD 162
  Effekt 120 hk, 88 kW 470 hk, 346 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 270 ton 170 passagerare
  Historik
  1916-01-05 Beställd.
  1916-03-15 Kölsträckt.
  1916-06 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Vieille Montagne III till Sven Otto Torell, Åmmeberg. Trafik för franska gruvbolaget Vielle Montagne som lastfartyg på traden Åmmeberg - Göteborg. Fraktar zinkmalm.
  1930-12-09 Kolliderar med det tyska ångfartyget s/s Kressman och sjunker i Göta Älv vid Röda berget söder om Lilla Edet. Incidenten inträffar i mörkret på morgonen när man går söderut mot Göteborg vid färd med zinkmalm från Åmmeberg. Man möter det tyska fartyget på en plats där älven kröker kraftigt åt höger samtidigt som det råder stark ström. Eftersom man går med strömmen har man ingen möjlighet att sänka farten och s/s Kressmans bog träffar fartyget strax för om överbyggnaden. Besättningen ombord räddas med den eka som ligger på däck. Faryget bärgas av Röda Bolagets bärgningsångare Harald och Raketen och förs till Lödöse varv för reparation.
  1957 Motoriserad. Nya huvudmaskiner, två 6-cylindriga Albin Marin diesel, 300 hk, 220 kW, installeras.
  1967-03-01 Såld till Einar Arne Lennart Olausson, Mellerud för 125.000 kr och omdöpt till Arnö. Forsatt trafik med zinkmalm på Göta Kanal.
  1973-10-01 Såld till Tord Göransson, Lidköping för 125.000 SEK.
  1974-10-14 Såld till Kjell Karlsson, Kristinehamn och Per Rutgersson, Karlstad för 150.000 SEK. Ny hemort Karlstad.
  1975-02-18 Såld till Gösta Albin Weistrand, Harge för 180.000 SEK och omdöpt till Vätterö. Trafik på Vättern.
  1977 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DS11, 306 hk, 225 kW, installeras.
  1983-04-12 Såld till Jan Christer Bertil Sjööh, Rottne för 190.000 SEK. Spannmålsfrakt på ostkusten.
  1989-08-30 Såld på exekutiv auktion kl. 13.00 till Rederi AB Göta Kanal, Göteborg för 405.000 SEK och omdöpt till Motalaström. Ombyggd till passagerarfartyg vid Falkenbergs varv. Förlängd med 1,23 meter. Nya huvudmaskiner, Volvo Penta TAMD 162, 470 hk, 346 kW, installerade. Nytt tonnage 289/88.
  1989-12 Såld till Rederi AB Titania, Göteborg för 4,06 milj SEK.
  1990-06-25 Insatt i trafik på Göta Kanal på sträckan Töreboda - Vadstena - Berg. Även charter i Göteborg.
  1990-11 Rederi AB Titania säljer 72,3% av fartyget för 11,205 milj SEK till Marininvest Trading AB, Göteborg där den största delägaren Bilspedition Shipping har 45,1% av aktierna. Stockholms Rederi AB Svea som namnändrats till Rederi AB Freja äger 1%.
  1996-09-15 Övertagen av det nystartade dotterbolaget Göta Kanal Charter Stockholm AB. Chartertrafik i Stockholms skärgård och Mälaren.
  1996-10-01 Omdöpt till Riddarholmen.
  2015-07-04 Uthyrd till Fejans Krog AB, Gräddö. Restaurangbåt vid Fejan t.o.m. 7 augusti.
Tillbaka till Rederi AB Göta Kanal
Tillbaka till Göta Kanal Charter Stockholm AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.