Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Inland
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 20, juni 1972, S326
* Länspumpen 1/1984, S1
* Skipet 1-2/1987, S65
* Skipet 1/1988, S80
* Skipet 2/1995, S48
  Byggd 1876
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 258
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal Norsk signal HQNS, senare LEEG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 30,75 meter 30,60 meter
  Största bredd 5,77 meter 5,63 meter
  Djupgående 1,96 meter 2,65 meter
  Brt/Nrt 139/- 122/52
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Volvo Penta 4SA
  Effekt 100 hk, 73 kW 225 hk, 166 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 175 passagerare -
  Historik
  1876 Levererad av Lindholmens Varv som Inland till Ångbåts AB Inland, Kungälv. Trafik på traden Göteborg - Kungälv - Kornhall - Tjörn.
  1881 Såld till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand.
  1882 Såld till Interessentskapet Inland (H. Larsen), Skien, Norge. Trafik på Telemarkskanalen, traden Skien - Notodden.
  1893 Ny 2-cyl ångmaskin, från Porsgrund Mekaniske Verksted, Porsgrunn, 130 hk, 96 kW, installeras. Expresstrafik på traden Skien - Dalen - Skien.
  1900 Såld till Skien-Telemarkens Dampskibs AS, Skien, Norge.
  1912 Ny ångpanna från Laxevaags Maskin & Jernskibsbyggeri, Bergen, installeras.
  1917-02-16 Vid färd uppför Skarperudströmmen slår isen hål på skrovet och vatten forsar in i maskinrummet. Vid Sandoddsbryggan sjunker fartyget och ställer sig på botten. Bärjas och repareras.
  1946-01-16 Grundstöter kraftigt på Lagmannsskäret, 200 meter utanför Hjellebryggan i Skien i mörker och tät dimma. Fartyget får kraftig slagsida åt babord och tar in vatten. Förstaklassalongen samt alla hytter på babordssidan vattenfylls. Fartyget bärgas och förs till varv för reparation. Fartyget blir inte klart förren efter sommaren eftersom det råder brist på material efter kriget. Reparationskostnad 30.000 NOK.
  1956 Såld till Grenlands Mekaniske Verksted, Skien, Norge. Ombyggd till lastfartyg. Nya mått 30,60 x 5,63 x 2,65 meter. Nytt tonnage 122 brt, 52 nrt. Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Bolinder 2T, 120 hk, 88 kW från 1947.
  1956 Såld till Knut Øksnes, Ø. Rebnor och omdöpt till Øksnesvaag. Registrerad i Bergen.
  1962 Såld till pr/Frydolf Fredriksen, Kjøpsvik, Norge. Registrerad i Narvik.
  1966 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta 4SA, 6-cyl, 225 hk, 166 kW, installeras.
  1973 Såld till Keith Solvold, Kjøpsvik, Norge.
  1975 Såld till Anton Mentzen, Henningsvær och omdöpt till Nessvaag.
  1987-12 Såld till Selskapet Inland (Nils P. Hovland), Lunde och omdöpt till Inland.
  1990 Ska kondemneras. Säljs istället till Skien för renovering och ombyggnad till passagerarfartyg. Fartyget är dock i så dåligt skick att någon renovering inte blir av.
  1991 Sänks i Frierfjorden.
Tillbaka till Ångbåts AB Inland
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.