Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/277
Linea vid Köpmanholm, Yxlan 2013-05-31
Linea vid Köpmanholm, Yxlan 2013-05-31
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Fredrik Skeppstedt, EMA, 2007-06-13 PN
* Per Westerholm, Rederiingenjör Teknik & Miljö, Trafikverket Färjerederiet, EMA 2019-09-19 PN
* De gula färjorna, 2010, S100

* Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning 1968-09-21
* Svenska Dagbladet 1986-09-22
  Byggd 1969
  Varv Kalmar varv AB, Kalmar
  Varvsnummer 424
  Registernr 11042
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJEC
  Systerfartyg Färja 61/272 Färja 61/279 Färja 61/280 Färja 61/290
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 64,02 meter 64,02 meter
  Största bredd 11,72 meter 11,72 meter
  Djupgående 2,50 meter 3,05 meter
  Brt/Nrt 353/157 350/157
  Maskineri 6 x Scania D11 R81 SF 2 x Scania DI16 42M
  Effekt 900 hk, 662 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 250 passagerare 247 passagerare
   48 personbilar 40 personbilar
  Historik
  1968-09 Sjösatt.
  1969-02-12 Levererad av Kalmar varv AB som Färja 61/277 till Statens Vägverk, Stockholm. Trafik på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm.
  1970 Flyttad till leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1972 Flyttad till leden Rindö - Stenslätten, Stockholm.
  1974-04-30 Ändrad till reservfärja på leden Vaxholm - Rindö, Stockholm.
  1978 Flyttad till leden Munsö - Adelsö, Mälaren.
  1984-02-03 Ankommer till Tenö varv, Vaxholm för ombyggnad till linstyrd färja.
  1984-08-05 Återkommer till leden Munsö - Adelsö efter varvsbesöket.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DSI 11, 1.080 hk, 794 kW, installeras. Man minskar samtidigt från sex till fyra huvudmaskiner.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Öst, Vaxholm och omdöpt till Linnea.
  1993-01-10 Ankommer till Tenö varv, Vaxholm för ombyggnad. Får ny styrhytt.
  1993-06-10 Återkommer till leden Munsö - Adelsö efter varvsbesöket.
  1994 Omdöpt till Linea.
  1996-01-01 Överförd till Vägverket Färjerederiet, Vaxholm.
  2007-06-04 Flyttad till leden Furusund - Yxlan, Stockholm.
  2010-04-01 Överförd till Trafikverket Färjerederiet när Vägverket slås ihop med Banverket och SIKA och tillsammans bildar Trafikverket.
  2011-08-12 Lämnar Tenö varv, Vaxholm kl. 17.50 för att via sydkusten, gå till Vänersborg, dit man anländer den 17 augusti. Färjan ska under hösten agera tillfällig bro under reparationen av Dalbobron.
  2011-09-20 Lämnar Vänersborg för att gå till Tenö varv, Vaxholm, dit man använder den 25 september. Åter reservfärja för lederna i Stockholmsområdet.
  2012-06 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI16 42M, 1.200 hk, 882 kW, installeras vid Tenö Varv AB, Vaxholm. Man minskar samtidigt från fyra till två huvudmaskiner. Nya skrostenar.
  2014-08-19 Flyttas till leden Norra Lagnö - Tynningö, Värmdö.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Vägverket Färjerederiet
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.