Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Welamsund
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 254
  Registernr 2313
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,75 meter -
  Största bredd 4,31 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1876 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Nya Welamsund till Ångfartygsbolaget Stockholm - Welamsund. Insatt i trafik på traden Stockholm - Velamsund.
  1880 Traden förlängs till Långsunda.
  1881 Övertas av Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd när de båda rederierna slås ihop.
  1894 Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd ombildas till Wermdö Ångfartygs AB.
  1896 Omdöpt till Welamsund.
  1899-08-01 Såld till Ångfartygs AB Stockholms Skärgård och omdöpt till Margareta. Trafik på traden Stockholm - Strömma kanal - Stavsnäs. Visar sig dock vara för liten för denna trafik.
  1900 Överförs till nybildade Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar. Trafik på traden Stockholm - Rydboholm - Stensvreten.
  1903 Flyttar till traden Saltsjöbaden - Strömma kanal - Djurö.
  1912 Skrotas vid Ekensbergs varv, Stockholm.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd
Tillbaka till Wermdö Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.