Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Blekinge
Elfkungen i Trollhättan
Elfkungen i Trollhättan
Foto: Vykort från Lars-Olof Hanssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 1/1984, S11
  Byggd 1881
  Varv Oskarshamns mekaniska verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 162
  Registernr 1362
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JCQV, senare SDWI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,72 meter -
  Största bredd 5,38 meter -
  Djupgående 2,21 meter -
  Brt/Nrt 99/- -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1881 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Blekinge till pr/P. Siegbahn, Ronneby. Trafik på traden Karlskrona - Ronneby - Karlshamn - Sölvesborg.
  1888-10 Såld till Elfkungens Ångbåts AB, Vargön, Vänersborg och omdöpt till Elfkungen. Trafik på traden Göteborg - Göta älv - Trollhättan. Gör även charterturer till bla. Vinga.
  1905 Ombyggd vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.
  1915 Ny ångpanna installeras.
  1925 Ombyggd. Får nu ett nytt, rakt däck, nya överbyggnader samt ny skorsten. Fartyget målas samtidigt vitt.
  1931-11-03 Kolliderar med lastångaren Vettern II nordöst om Kungälv i Göta älv. Orsaken till olyckan är att rorgängaren, som för tillfället styr Elfkungen, girar åt fel håll när fartygen möts. Elfkungen kör rakt in i bogen på Vettern II, som snabbt vattenfylls och sjunker. Besättningen på Vettern II räddas ombord på Eflkungen.
  1937-12 Såld till Bergmans skrotfirma, Trollhättan för upphuggning.
Tillbaka till Elfkungens Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.