Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ekholmen
Ena I vid Klara Mälarstrand, Stockholm
Ena I vid Klara Mälarstrand, Stockholm
Foto: Vykort från Lars-Olof Hanssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Skärgårdsbåten 4/1995, S32
  Byggd 1876
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 133
  Registernr 2485
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNM, senare SFKM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,95 meter 31,95 meter
  Största bredd 5,50 meter 5,50 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 138/103 173/114
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 120 hk, 88 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1876 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Ekholmen till Ångfartygs AB Bockholmssund. Trafik på traden Stockholm - Munsö - Adelsö - Ekholmen.
  1881-04 Såld till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja, Stockholm för 50.000 kr.
  1894 Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja blir aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja.
  1908-08-28 Kolliderar med ångslupen Gambrinus II vid Rödstensudde vid Jungfrusund, Ekerö. Gambrinus II sjunker till botten. Ingen person skadas i olyckan.
  1910 Ombyggd.
  1913 Ny ångmaskin.
  1922 Ombyggd. Helt ny överbyggnad, nytt huvuddäck.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1931-06 Omdöpt till Manne.
  1933 Såld till Trafik AB Ena, Enköping och omdöpt till Ena I. Trafik på traden Stockholm - Enköping.
  1954-05-12 Såld till Järnvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm för 35.000 SEK och omdöpt till Alkan. Trafik för Rederi AB Saltsjöfart, Stockholm i Stockholms södra skärgård, traderna Årsta Havsbad - Utö och Dalarö - Ornö - Utö.
  1954-09-09 En inspektion visar att ångpannan behöver bytas. Man tar först in en offert på att motorisera fartyget med en Skandiamotor på 300 hk men väljer istället att lägga upp ångaren.
  1956 Såld till AB Persöner, Ystad. Skrotas i Stocksunds hamn, Danderyd tillsammans med Ena II och Saga.
Tillbaka till Ångfartygs AB Bockholmssund
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Trafik AB Ena
Tillbaka till Järnvägs AB Stockholm-Saltsjön
Tillbaka till Rederi AB Saltsjöfart
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.