Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Brevik
Express II av Drottningsholm i Värtahamnen 1978-05-25
Express II av Drottningsholm i Värtahamnen 1978-05-25
Foto: Tomas Melander
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Expressen, 1969-07-15, Monne Sahlberg, PN
* Vaxholms Tidning, 1972-06-22, Monne Sahlberg, PN
* Expressen, 1972-08-15, Monne Sahlberg, PN
* Tidningen Kalmar, 1909-05-15 PN
* Skärgård Nr 59, nov 1999, S30
* Ångbåten 42, april 1978, S8-9
* Skärgårdsbåten 4/1973, S6
* Kontrakt från EMV
* Sveriges Skeppslista 1951, S62
* Sveriges Skeppslista 1960, S74
* Sveriges Skeppslista 1962, S72
* Sveriges Skeppslista 1963, S68
* Sveriges Skeppslista 1965, S134
* Sveriges Skeppslista 1969, S120
* Sveriges Skeppslista 1970, S116
* Sveriges Skeppslista 1971, S114
* Sveriges Skeppslista 1972, S112
* Sveriges Skeppslista 1973, S110
* Sveriges Skeppslista 1980, S34
* Sveriges Skeppslista 1981, S36
  Byggd 1909
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 143
  Registernr 5010
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JRMN, senare SEAO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 38,70 meter 38,99 meter
  Största bredd 7,71 meter 7,73 meter
  Djupgående 2,77 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 395/237 226/78
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 500 hk, 368 kW 500 hk, 368 kW
  Toppfart 14 knop -
  Kapacitet 450 passagerare -
  Historik
  1908-06-02 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Kapten Allan Abenius, Lidingö för leverans senast 13 juli 1909. Kontrakterad byggnadskostnad 185.000 kr.
  1909-01-09 Sjösatt.
  1909-05-12 En brand uppstår vid 21-tiden i restaurangen på övre däck. Branden släcks snabbt men förstör en del av inredningen och skadar väggar, dörrar samt några av mellandäckshytterna. Orsaken till branden tros vara att en fotogenkamin på akterdäck exploderat. Skadorna repareras och leveransen skjuts framåt.
  1909-06-20 Provtur i Göteborgs skärgård.
  1909-07-13 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Brevik till Fastighets AB Lidingö-Brevik, Lidingö. Leveranskostnad 200.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Lidingö.
  1910-07-21 Backar på grund vid Norrvikens brygga på Lidingö (nuvarande Klippudden) och skadar propellern. Orsaken var lågt vattenstånd.
  1911 Fastighets AB Lidingö-Brevik bildar rederiet Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Lidingö som övertar fartyget.
  1912-06-27 Kolliderar med ångfartyget Elfvik som just backat ut från Breviks centralbrygga. Brevik kör rakt in i Elfvik som får ett stort hål i sidan.
  1913-04-08 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Express II. Ombyggd och insatt på traden Stockholm - Vaxholm - Ramsösund - Stenslätten där hon blir kvar tills 1950.
  1939 Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 18" men tas aldrig ut i tjänst.
  1949-07-21 När fartyget lägger ut från Stockholm beordrar kapten W. Rosendahl back i maskin vid svängningsmanövern. Maskinisten uppfattar inte ordern och fartyget kör rätt in i Strömbron. Fartyget måste sedan skäras loss och bron röntgas.
  1951 Insatt på traden Stockholm - Sandhamn fram till 1978.
  1952 Ombyggd. Bryggan byggs in och oljeeldning installeras.
  1962 Radar installerad.
  1964 Waxholms Nya Ångfartygs AB ombildas till Waxholms Ångfartygs AB med Vaxholms stad som ägare.
  1964-12-24 Omdöpt till Waxholm.
  1969 Ombyggd med ny styrhytt byggd helt i stål vid Finnboda varv, Nacka.
  1969-07-14 Vid anlöp av Södra Grinda vid färd mellan Stockholm och Sandhamn misslyckas kaptenen tre gånger att lägga till. Vid fjärde försöket krossar han bryggan och fastnar sedan med aktern och propellern i botten. En styrman tar över och lyckas få loss fartyget och man fortsätter färden mot Sandhamn. Mitt ute på Kanholmsfjärden drabbas kaptenen av en hjärnblödning och man går istället till Stavsnäs där ambulans väntar. Passagerarna får i Stavsnäs byta fartyg för vidare färd mot Sandhamn.
  1972-05 Rammar en liten fiskebåt varvid en person omkommer.
  1972-06-20 Kolliderar kl. 11.00 i Kodjupet, norr om Vaxholm med det danska lastfartyget Estholm vid färd mellan Stockholm och Sandhamn. Waxholm får skador på övre fördäck och tar sig efter olyckan till Ytterby brygga. Estholm får skador i fören och kör efter kollisionen på grund. Man kommer loss efter ca. en timme och fortsätter då till Vaxholm för inspektion av skadorna.
  1972-08-14 Vid anlöp av Klippuddens brygga, Lidingö på kvällen lyckas man inte backa ångmaskinen och kör därför rätt in i bryggan. Man studsar sedan ut från bryggan och in på grunt vatten där man fastnar i dyn. Strax före kollisionen kommer maskinisten uppspringandes från maskinrummet och skriker till passagerarna -Håll i er, nu smäller det! Man lyckas efter en stund ta sig loss för egen maskin och fortsätta färden in mot Stockholm. Varken fartyget eller någon av de 90 passagerarna skadas vid incidenten.
  1973-04-25 Ny ångpanna installeras vid Djurgårdsvarvet, Stockholm. Pannan, som är nytillverkad av AB Bröderna Bäckman, Kållered, lyfts i av Stockholms stads pontonkran Lodbrok.
  1977-06-04 Sprickbildning upptäcks i ett eldrör på ångpannan. Fartyget tas ur drift för reparation. Åter i trafik dagen innan midsommarafton.
  1978-03-12 En brand utbryter strax efter kl. 01.00 när fartyget är förtöjt för natten i Stavsnäs vinterhamn. Då räddningstjänsten kommer till platsen har fartygets trossar brunnit av och när de slår på första brandsprutan driver hon ut från kajen. Efter ett tag kommer räddningskryssaren Vilhelm R Lundgren samt en lotsbåt från Sandhamn till platsen och kan efter mycket problem bogsera tillbaka det brinnande fartyget till kajen. Ingen av besättningsmän som finns på fartyget när branden startar skadas. Branden tros ha startat i en kyl- och frysanläggning och fartyget totalförstörs. Vraket bogseras senare till Beckholmen.
  1978-05-16 Vraket bogseras från Beckholmsdockan till Värtahamnen av m/s Mälardrott. Vraket är övertagit av Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm och omdöpt till Express II av Drottningholm.
  1981 Såld till Arne Avelins Bogserbåts AB, Stockholm i konkurs.
  1983 Skrotas i Frihamnen, Stockholm.
Tillbaka till Fastighets AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Ångfartygs AB Lidingö - Brevik
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.