Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 8
Djurgården 8 vid Slussen, Stockholm 2018-06-02
Djurgården 8 vid Slussen, Stockholm 2018-06-02
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1977
  Varv Skrov: Oxelösunds Svets & Smide AB, Oxelösund
Däckshus/utrustning: Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer Skrov: -
Däckshus/utrustning: 1064
  Registernr 12200
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDJL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,32 meter 25,32 meter
  Största bredd 6,85 meter 6,85 meter
  Djupgående 2,22 meter 2,22 meter
  Brt/Nrt 63/28 -
  Maskineri 1 x Scania DSI 11 1 x Scania DI 13
  Effekt 270 hk, 198 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 9 knop 9 knop
  Kapacitet 300 passagerare 300 passagerare
  Historik
  1977 Levererad av Boghammar Marin AB som Djurgården 8 till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1977-04-26 Invigd i närvaro av Kungaparet. Färjan blir dock inte godkänd i inspektionen på grund av grindarnas funktion. Får återgå till Boghammar Marin för ombyggnad.
  1977-05-06 Premiärtur.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  2001-10-15 Lämnar Stockholm under bogsering av bogserbåten Tug mot Oskarshamn för ombyggnad. Bildreportage
  2002 Ombyggd vid Oskarshamns varv AB, Oskarhamn. Ny större styrhytt, ny inredning. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 12 41 M02E, 312 hk, 230 kW samt ny hjälpmaskin installeras.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2008-07-22 Vid anlöp av Slussen vid 21.30-tiden får man en rejäl kajstuds varpå ett flertal passagerare faller omkull. Tre passagerare skadas lindrigt enligt uppgift och blir omplåstrade av räddningspersonal som larmats till platsen.
  2009-05-08 Vid anlöp av Slussen vid 16.30-tiden får man maskinstopp ca 30 meter utanför färjeläget varpå man med ca 3 knops fart får en rejäl kajstuds och glider ut ca 25 meter. Av de 72 passagerarna ombord, faller ett flertal passagerare omkull, och av dessa skadas fem passagerare lindrigt. De skadade omhändertas av räddningspersonal som larmats till platsen. Efter förhör och genomgång körs färjan för egen maskin till Nybrokajen där man kan konstatera att ca 20 bultar som håller huvudmaskin på plats brutits av. Teknisk inspektion och reparation genomförs.
  2010-03 Renovering och uppdatering vid Oskarshamns varv AB, Oskarhamn. Renovering av huvud- och hjälpmaskin. ny drivlina. Ombyggda stävar med ny avfendring. Ny nedgång till maskinrum, förbättrad belysning och övervakning samt nytt automatiskt livräddningssystem med evakueringsportar.
  2014-04-17 Drift och bemanning övergår till Djurgårdens Färjetrafik AB, Stockholm.
  2018-05 Ombyggd vid Stockholms Reparationsvarv AB, Beckholmen, Stockholm. Förbättringar av passagerarutrymmet, breddning av in- och utgångarna, ny radarutrustning och ny färgsättning. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 13, 350 hk, 257 kW, samt ny hjälpmaskin, av fabrikat Caterpillar, installeras.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till Djurgårdens Färjetrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.