Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Silverpilen
Silverpilen vid Spränga brygga, Utö 2008-06-16
Silverpilen vid Spränga brygga, Utö 2008-06-16
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 31, aug 1975, S18
* Svensk Sjöfarts Tidning 7/1975, S59
* Båtologen 3/2013, S189
* Sveriges Skeppslista 1980, S72
* Sveriges Skeppslista 1981, S80
* Sveriges Skeppslista 1989, S94
* Sveriges Skeppslista 1992, S110
* Sveriges Skeppslista 1997, S104
* Sveriges Skeppslista 1998, S106
* Sveriges Skeppslista 2001, S112
* Sveriges Skeppslista 2005, S118
* Sveriges Skeppslista 2006, S122
  Byggd 1974
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1057
  Registernr 11403
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8621393
  Signal SEJW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,08 meter 37,00 meter
  Största bredd 6,99 meter 7,06 meter
  Djupgående 1,50 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 211/91 220/93
  Maskineri 3 x Scania DSI 11 1 x Scania D12-400
   - 2 x Scania D13Ms
  Effekt 750 hk, 551 kW 1.300 hk, 955 kW
  Toppfart 19,5 knop 21 knop
  Kapacitet 300 passagerare 347 passagerare
  Historik
  1973-10 Beställd av Kent Krusell Fartygsservice AB, Stockholm.
  1974-06-01 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Silverpilen till Kent Krusell Fartygsservice AB, Stockholm. Trafik på traden Strömstad - Fredrikstad.
  1986 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 121C 1.163 hk, 855 kW, installeras. Nya axlar, propellrar och roder samt tillbyggnad av besättningshytt akterom styrhytten.
  1994 Övertas av J Krusell Rederi AB, Dalarö och fortsätter på traden Strömstad - Fredrikstad.
  2001 Trafiken avslutas på traden Strömstad - Fredrikstad och man engageras som entreprenör av Waxholmsbolaget för trafik i Stockholms södra skärgård.
  2002 Ombyggd på Anytec Marine AB, Öregrund under våren med bland annat sponsoner för ökad stabilitet.
  2006-05-12 Inleder trafik i egen regi på traden Stockholm - Vaxholm - Ingmarsö - Finnhamn - Husarö - Möja i Stockholms mellersta skärgård.
  2008 Uthyrd till Utö Rederi AB, Utö på fem år. Förses med Utö Rederi AB:s "U" i skorstenen. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  2011 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D12-400, 1.200 hk, 882 kW, istalleras. Nytt passagerarcertifikat för 347 passagerare (297 i D-område).
  2013-04-10 Såld till Utö Rederi AB, Utö. Trafik i Stockholms södra skärgård.
  2015 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D13Ms, 900 hk, 661 kW, istalleras. Två av tre huvudmaskiner, yttrarna, förnyas i samarbete med Scania som provar ut inför kommande Tier 3-certifiering (Adblue).
  2020-06 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
Tillbaka till Kent Krusell Fartygsservice AB
Tillbaka till J Krusell Rederi AB
Tillbaka till Utö Rederi AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 923 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.