Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Blidösund
Blidösund vid Vagnsunda, Yxlan 2011-06-18
Blidösund vid Vagnsunda, Yxlan 2011-06-18
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 2/1988, S80
* Båtologen 6/1988, S270
* Båtologen 2/1995, S81
* Skärgård Nr 59, nov 1999, S31
* Ångbåten 35, juli 1976, S23
* Ångbåten 38, april 1977, S9
* Ångbåten 42, april 1978, S9

* Kontrakt från EMV

* Sveriges Skeppslista 1951, S52
* Sveriges Skeppslista 1960, S58
* Sveriges Skeppslista 1962, S58
* Sveriges Skeppslista 1963, S54
* Sveriges Skeppslista 1969, S48
* Sveriges Skeppslista 1970, S48
* Sveriges Skeppslista 1971, S48
* Sveriges Skeppslista 1972, S48
* Sveriges Skeppslista 1973, S46
* Sveriges Skeppslista 1976, S22 AB Roslagens Skeppslag, Stockholm
* Sveriges Skeppslista 1977, S22
* Sveriges Skeppslista 1978, S22
* Sveriges Skeppslista 1979, S22
* Sveriges Skeppslista 1980, S22
* Sveriges Skeppslista 1981, S24
* Sveriges Skeppslista 1982, S24
* Sveriges Skeppslista 1983, S24
* Sveriges Skeppslista 1984, S24
* Sveriges Skeppslista 1985, S24
* Sveriges Skeppslista 1986, S24
* Sveriges Skeppslista 1987, S24
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S24 KB Ångfartyget Blidösund, Blidö
* Sveriges Skeppslista 1990, S26
* Sveriges Skeppslista 1991, S26
* Sveriges Skeppslista 1992, S28
* Sveriges Skeppslista 1993, S28
* Sveriges Skeppslista 1994, S28
* Sveriges Skeppslista 1995, S26
* Sveriges Skeppslista 1996, S26 Ångfartyget Blidösund AB, Norrtälje
* Sveriges Skeppslista 1997, S28
* Sveriges Skeppslista 1998, S28
* Sveriges Skeppslista 1999, S26
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S28
* Sveriges Skeppslista 2002, S28
* Sveriges Skeppslista 2003, S28
* Sveriges Skeppslista 2004, S30
* Sveriges Skeppslista 2005, S30
* Sveriges Skeppslista 2006, S30
* Sveriges Skeppslista 2007, S30
* Sveriges Skeppslista 2008, S30
* Sveriges Skeppslista 2009, S30 Blidösundsbolaget AB, Norrtälje
* Sveriges Skeppslista 2010, S25
* Sveriges Skeppslista 2011, S28 Ångfartygsaktiebolaget Stockholm-Blidösund, Norrtälje
* Sveriges Skeppslista 2012, S31
* Sveriges Skeppslista 2013, S28
* Sveriges Skeppslista 2014, S29
* Sveriges Skeppslista 2015, S28
* Sveriges Skeppslista 2016, S28
* Sveriges Skeppslista 2017, S28
  Byggd 1911
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 153
  Registernr 5189
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8424484
  Signal JSFL, numera SDKG
  Systerfartyg Sandhamns Express Tor I
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,28 meter 35,29 meter
  Största bredd 6,83 meter 6,91 meter
  Djupgående 2,89 meter 2,73 meter
  Brt/Nrt 235/145 218/102
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 419 hk, 308 kW 400 hk, 294 kW
  Toppfart 13 knop 11 knop
  Kapacitet 397 passagerare 270 passagerare
  Historik
  1910-05-10 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund, Blidö för leverans senast 1 april 1911. Kontrakterad byggnadskostnad 128.000 kr.
  1910-11 Sjösatt.
  1911-03-03 Sista provturen i Göteborg med varvets chef Erik Flobeck som befälhavare. Enligt varvet uppnås 13,52 knop med en kolåtgång av 0,8 kol per indikerad hästkraft och timme samt en maskinstyrka på 419 hästkrafter.
  1911-03-03 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstad som Blidösund till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund, Blidö. Byggnadskostnad 132.000 kr.
  1911-03-04 Fartyget lämnar Göteborg för att runt kusten komma till Stockholm. Nattuppehåll i Helsingborg och Simrishamn.
  1911-03-07 Fartyget anländer till Skeppsbron i Stockholm.
  1911-03-09 Fartyget går på PR-resa till Blidö med bland annat landshövdingen Mauritz Sahlin ombord.
  1911-03-10 Går på första ordinarie tur från Stockholm till Furusund via Blidösundet.
  1949-11-06 Grundstöter vid Lerviksudde med ca 100 passagerare ombord. Fartyget tar in vatten och befälhavare Österman ger order om full fart framåt mot Trälhavsgrunden för att inte sjunka. Passagerarna kan gå i land vid en holme via en livbåt och en landgång. Efter ca. 2 timmar kommer Waxholmsbolagets Tenö och Ran till undsättning. Orsaken till grundstötningen uppges vara slagregn och hård vind.
  1949-11-14 Fartyget bärgas av Neptunbolaget och bogseras till Djurgårdsvarvet för reparation.
  1955-08 Vid avgång från Glyxnäs brygga en mörk fredagskväll ramlar kapten Herbert Östermans son Bo i vattnet och drunknar efter att ha trampat snett när han skulle, via lejdaren på styrbords utsida, ta sig från fördäck upp till kommandöbryggan. Bo arbetade som tidningsbud och sålde tidningar från fördäck och antagligen var det den tunga tidningsväskan som gjorde att han inte kunde ta sig upp. Pojken hittas dagen efter drunknad. Efter denna incident lämnar Herbert Österman sin tjänst på s/s Blidösund.
  1961 Trafiken upphör efter att Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund hamnat i ett svårt ekonomiskt läge. Fartyget läggs upp vid Djurgårdsvarvet.
  1965 Övertas av Stockholms Ångslups AB, Stockholm som äger Djurgårdsvarvet och omdöpt till Express II. Namnet målas dock aldrig på.
  1968 Såld till AB Roslagens Skeppslag (Eric Jägeborg), Stockholm för 35.000 kr för att rädda fartyget från skrotning. Döps åter till Blidösund.
  1969-07-19 Första turer till Blidösundet efter att ha upprustats. Går sedan en dag i veckan till Mariefred som utbytesbåt för s/s Mariefred och på helgerna till Blidö.
  1973 Ångbåtsmusiken startar. Kryssingar i skärgården med jazz, visor och folkmusik ombord.
  1982 Ny ångpanna installeras vid Finnboda varv, Nacka. Pannan är tillverad vid Götaverken.
  1988 Såld till KB Ångfartyget Blidösund, Blidö.
  1988-09-12 Körs till Örlogsvarvet på Muskö för omfattande skrovarbeten. Fartyget tas upp på "Risdalsslipen" i det underjordiska varvet. Innan man kör in i bergrummet lyfts skorstenen av. Stora delar av plåten i akterskeppet byts ut.
  1988-11-24 Sjösatt. Dagen efter monteras skorstenen på plats igen. Fartyget bogseras sedan av bogserbåten Tingfoss till Skeppsbron i Stockholm där renoveringsarbetet fortsätter.
  1992-09-19 Dockas i Beckholmsdockan för omfattande skrovarbeten, denna gång i förskeppet. Totalt ska ca. 90 kvadratmeter plåt bytas ut. Fartyget åter i trafik till julbordstrafiken.
  1995 Såld till Ångfartyget Blidösund AB, Norrtälje.
  2001-06-23 Kör rakt upp på land vid ankomst till Furusund. Orsaken är att maskinrummet inte uppfattar kaptenens order. Istället för att lägga i backen kör fartyget in i bryggan, stöter mot en segelbåt för att sedan ramma KBV 310 som skadas svårt. Till slut hamnar Blidösund flera meter upp på land. Hastigheten är då 8 knop. Blidösund är förstärkt i fören för att klara av hårda isvintrar och klarade olyckan utan några allvarliga skador. Fartyget har vid olyckstillfället runt 150 passagerare.
  2004 Deltar vid inspelningen av långfilmen Mysteriet på Kyrkogårdsön med Leif Andrée, Lotta Ramel och Torsten Wahlund i några av rollerna.
  2006-09-26 Får nytt passagerarcertifikat för 264 passagerare.
  2007-12-15 Såld till Blidösundsbolaget AB, Stockholm. Hemort Norrtälje.
  2010-04-01 Såld till Ångfartygs AB Stockholm-Blidösund, Stockholm. Hemort Norrtälje.
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholm - Blidösund
Tillbaka till Stockholm Ångslups AB
Tillbaka till AB Roslagens Skeppslag
Tillbaka till Ångfartyget Blidösund AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.