Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Åkers Kanal
Gurli vid Nacka Strand, Nacka 2014-04-30
Gurli vid Nacka Strand, Nacka 2014-04-30
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 14/1972, S38
* Skärgårdsbåten 3/1993, S13-
* Blekingeposten 1884-04-26, S2
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S94
  Byggd 1871
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 96
  Registernr 1591
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SLEG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,46 meter 20,46 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,50 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,85 meter
  Brt/Nrt 74/37 64/19
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Scania DI 12
  Effekt 100 hk, 73 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart - 12 knop
  Kapacitet - 98 passagerare
  Historik
  1871-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Nya Åkers Kanal till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal, Stockholm. Byggkostnad 27.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Margetelund - Näs - Tuna - Åkersberg - Toftestaholme (Brottby).
  1876 Omdöpt till Åkers Kanal.
  1884-06 Såld till sjökapten G F Lundberg, Stockholm och omdöpt till Lofö. Trafik på traden Stockholm - Lullehov - Lunda.
  1884-08-19 Vid avgång från Riddarholmskajen måste man väja fär ångfartyget Tessin. Befälhavaren kommenderar back i maskin men av någon anledning blir det istället full fart framåt. Man kör då in under järnvägsbron vilket får till följd att allt fast på fördäck såsom flaggstången, köksskorstenen, styrhytten och trappöverbyggnaden ramponeras. Ingen person skadas vid incidenten och passagerarna får fortsätta sin färd med annat fartyg.
  1885 Såld till Firma Wilh. H. Kempe, Södertälje och omdöpt till Trosa. Insatt på traden Stockholm - Södertälje - Trosa.
  1887 Firma Wilh. H. Kempe går ihop med Ångbåtsbolaget Mälaren och bildar tillsammans Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje.
  1888 Ny ångpanna installeras.
  1897 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 9.000 kr och omdöpt till Gurli. Trafik som hjälpbåt på traden Stockholm - Strömma Kanal - Sandhamn.
  1898-08-06 Såld till Nora - Nylands Ångbåts AB, Härnösand. Trafik på traden Noraström - Härnösand.
  1901-04-13 Såld till Noraströms Nya Ångbåts AB, Nora för 16.000 kr.
  1905 Ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand på 120 hk, 88 kW samt ny panna installeras.
  1917 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB, Härnösand för 25.000 kr.
  1920 Ny överbyggnad.
  1935-04-02 Såld till pr/Johan Valdemar Johansson, Sundsvall för 7.500 kr.
  1936-08-31 Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall.
  1954-08-16 Såld till AB Emil Bredenberg, Sundsvall.
  1954 Såld till AB Sturea (Kapen Sture Andersson), Stockholm.
  1963 Ångpannan havererar.
  1964 Motoriserad med en Albin G-62, 185 hk, 136 kW, vid Ideals Varv, Stockholm.
  1965 Övertar tjänsten som bokbåt i Stockholms skärgård. Bokbåten trafikerar skärgården vid ett eller flera tillfällen per år.
  1972 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm för 45.000 SEK. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1975 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, 275 hk, 200 kW, installeras.
  1999 Sista året som bokbåt i Stockholms skärgård, tjänsten övertas av fartyget Tranan.
  2000 Såld till Gustaf Myrsten, Slite. Upplagd vid Skeppsholmsbron i Stockholm. Renoverad.
  2009-12-21 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm.
  2012 Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Totalrenoverad med bland annat ny inredning samt ombyggd för stävtillägg. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 12, 350 hk, 257 kW, installeras.
  2012-03-02 Åter vid Museikajen, Stockholm.
  2012-03-12 Insatt i trafik som reservbåt för Sjövägen, traden Nybroplan - Lidingö - Nacka - Nybroplan.
  2012-06 Insatt i trafik på traden Nybroplan - Hålludden för den nyöppnade konsthallen Artipelag.
Tillbaka till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal
Tillbaka till Firma Wilh. H. Kempe
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Noraströms Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångfartygs AB
Tillbaka till Sundsvalls Förenade Stuveri AB
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.