Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Åkers Kanal
Gurli på Riddarfjärden, Stockholm 2020-06-12
Gurli på Riddarfjärden, Stockholm 2020-06-12
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1871
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 96
  Registernr 1591
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SLEG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,46 meter 20,46 meter
  Största bredd 4,50 meter 4,50 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,85 meter
  Brt/Nrt 74/37 64/19
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Scania DI 12
  Effekt 100 hk, 73 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart - 12 knop
  Kapacitet - 98 passagerare
  Historik
  1871-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Nya Åkers Kanal till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal, Stockholm. Byggkostnad 27.000 SEK. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Margetelund - Näs - Tuna - Åkersberg - Toftestaholme (Brottby).
  1876 Omdöpt till Åkers Kanal.
  1881-12-31 Ommätt. Mått 20,53 x 4,46 meter. Tonnage 62/39.
  1884-06 Såld till sjökapten G F Lundberg, Stockholm och omdöpt till Lofö. Trafik på traden Stockholm - Lullehov - Lunda.
  1884-08-19 Vid avgång från Riddarholmskajen måste man väja fär ångfartyget Tessin. Befälhavaren kommenderar back i maskin men av någon anledning blir det istället full fart framåt. Man kör då in under järnvägsbron vilket får till följd att allt fast på fördäck såsom flaggstången, köksskorstenen, styrhytten och trappöverbyggnaden ramponeras. Ingen person skadas vid incidenten och passagerarna får fortsätta sin färd med annat fartyg.
  1885 Såld till Firma Wilh. H. Kempe, Stockholm och omdöpt till Trosa. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Södertälje - Trosa.
  1887 Firma Wilh. H. Kempe går ihop med Ångbåtsbolaget Mälaren och bildar tillsammans Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje.
  1888 Ny ångpanna installeras.
  1897 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 9.000 kr och omdöpt till Gurli. Trafik som hjälpbåt på traden Stockholm - Strömma Kanal - Sandhamn.
  1898-08-06 Såld till Nora - Nylands Ångbåts AB, Härnösand. Ny hemort Nora socken. Trafik på traden Noraström - Härnösand.
  1901-04-13 Såld till Noraströms Nya Ångbåts AB, Nora för 16.000 SEK.
  1903-05-16 Ommätt. Mått 20,56 x 4,46 meter. Tonnage 62/29.
  1905 Ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand på 120 hk, 88 kW samt ny panna installeras.
  1913-05-29 Ommätt. Mått 20,56 x 4,46 meter. Tonnage 68/38.
  1917-04-12 Såld till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB, Härnösand för 25.000 SEK. Ny hemort Härnösand.
  1920 Ny överbyggnad.
  1920-10-06 Ommätt. Mått 20,46 x 4,50 meter. Tonnage 73/37.
  1935-04-02 Såld till Johan Valdemar Johansson och Erik Gustaf Wiklund, Skönsmon för 7.500 SEK. Hemort Sundsvall.
  1936-08-31 Såld till Sundsvalls Förenade Stuveri AB, Sundsvall för 3.500 SEK.
  1937-04-30 Ommätt. Mått 20,46 x 4,50 meter. Tonnage 97/68.
  1954-08-16 Såld till AB Emil Bredenberg, Sundsvall för 4.320 SEK.
  1954-08-16 Såld till Fritz Montélius, Sundsvall för 4.320 SEK.
  1954-09-06 Såld till AB Sturea (Kapen Sture Andersson), Lidingö för 7.000 SEK. Ny hemort Lidingö. Som betalning för fartyget lämnar AB Sturea fartyget "Freja 5", Reg 5835, samt 3.000 SEK kontant.
  1963 Ångpannan havererar.
  1964 Motoriserad med en Albin G-62, 185 hk, 136 kW, vid Ideals Varv, Stockholm.
  1965 Övertar tjänsten som bokbåt i Stockholms skärgård. Bokbåten trafikerar skärgården vid ett eller flera tillfällen per år.
  1971-06-11 AB Sturea byter namn till Rederi AB Ballerina, Lidingö. Ny hemort Stockholm. Chartertrafik i Stockholms skärgård.
  1975 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11, 275 hk, 200 kW, installeras.
  1999 Sista året som bokbåt i Stockholms skärgård, tjänsten övertas av fartyget Tranan.
  2000 Såld till Gustaf Myrsten, Slite. Upplagd vid Skeppsholmsbron i Stockholm. Renoverad.
  2009-12-21 Såld till Rederi AB Ballerina, Stockholm.
  2012 Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka. Totalrenoverad med bland annat ny inredning samt ombyggd för stävtillägg. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DI 12, 350 hk, 257 kW, installeras.
  2012-03-02 Åter vid Museikajen, Stockholm.
  2012-03-12 Insatt i trafik som reservbåt för Sjövägen, traden Nybroplan - Lidingö - Nacka - Nybroplan.
  2012-06 Insatt i trafik på traden Nybroplan - Hålludden för den nyöppnade konsthallen Artipelag.
  2020-03-02 Reservbåt för traden Klara Mälarstrand - Riddarholmen för Trafikverket under ombyggnaden av gång- och cykelbron över Norrström.
Tillbaka till Bolaget för Ångbåtsfart å Åkers Kanal
Tillbaka till Firma Wilh. H. Kempe
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Noraströms Nya Ångbåts AB
Tillbaka till Hernösand - Sollefteå Ångbåts AB
Tillbaka till Sundsvalls Förenade Stuveri AB
Tillbaka till AB Sturea
Tillbaka till Rederi AB Ballerina
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.