Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Athene
Tor på Riddarfjärden, Stockholm 2006-07-24
Tor på Riddarfjärden, Stockholm 2006-07-24
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Janne Moberg, EMA, 2007-07-08 PN
* Erik Hag, BREV, 2007-10-25 PN
* Databok från EMV
* Svensk Sjöfarts Tidning 38/1973, S30
* Redaren 4/1990, S13-14
* Redaren 1/1996, S12
  Byggd 1915
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 178
  Registernr 8369
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGQZ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,50 meter 25,83 meter
  Största bredd 4,52 meter 4,60 meter
  Djupgående 2,35 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt - 71/33
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Volvo Penta TAMD 120A
  Effekt 75 hk, 55 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 130 passagerare
  Historik
  1915-05-01 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Athene till Grosshandlare Hugo Brusell, Stockholm. Privat ånglustyacht.
  1919 Såld till konsul Erik Brodin, Torö.
  1923 Såld till generalkonsul Jean Jahnsson, Stockholm.
  1930 Såld till civilingenjör H. Egnell, Stockholm.
  1939-10-09 Såld till Carl Erik Ohlsson, Göteborg för 10.000 kr.
  1941-03-28 Såld till Handels AB Belgas (C.E. Ohlsson), Göteborg.
  1941-06-14 Såld till ett partrederi med bl.a. Gustaf Larsson, Gustaf Arthur Bartley, Kristine Bartley, Osborne Bartley, Göteborg för 11.000 kr. Huvudredare Gustaf Arthur Bartley.
  1944-05-16 Såld till Sören Valdemar Pettersson, Skärhamn för 28.000 kr.
  1948-03-24 Såld till AB Rivö (Gustaf Bartley), Göteborg för 26.000 kr.
  1948-10-02 Såld till Lars Allan Harrysson, Gravarne och Charles Persson, Göteborg för 30.000 kr. Trafik på Vätten, traden Jönköping - Visingsö - Hjo.
  1950-05-01 Charles Persson säljer sin andel till Lars Allan Harrysson, Gravarne.
  1950-05-22 Motoriserad i Fisketången med en 2-cyl, Seffle semidiesel, 120 hk, 88 kW.
  1953-05 Omdöpt till Visingsö.
  1955-09-22 Såld till AB Nynäshamns Skeppsmäkleri & Speditionskontor, Nynäshamn för 67.500 SEK och omdöpt till Muskö. Trafik i Stockhoms södra skärgård, traden Nynäshamn - Muskö.
  1957-06-29 Såld till Stockholm - Nynäs Järnvägs AB, Nynäshamn för 100.000 SEK.
  1961 Uthyrd till ägaren av Utö Hotell, Utö.
  1962-05-02 Såld till Rune Gustaf Wilhelm Helmz, Göteborg för 20.000 SEK och omdöpt till Skåpesund. Trafik på Vättern som ersättningsfartyg åt s/s Motala Express.
  1966-02-11 Rune Gustaf Wilhelm Helmz säljer halva fartyget till sonen Claes Olof Rune Helmz för 10.000 SEK.
  1969-02-12 Claes Olof Rune Helmz blir ensam ägare till fartyget.
  1973-05-04 Såld till Hans Bertil Gustafsson, Arvika för 42.500 SEK och omdöpt till Sundsnäs. Trafik på Glafsfjorden, Arvika.
  1981-04-13 Såld till Rederi Moberg & Johansson HB, Visingsö för 175.000 SEK och omdöpt till Wisingsö. Trafik på Vättern.
  1982 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120A, 300 hk, 220 kW, installeras.
  1988-02-26 Såld till Rederi AB Wisingsö, Visingsö för 150.000 SEK.
  1989-10-18 Såld till Mälarens Båttrafik AB, Enköping för 850.000 SEK och omdöpt till Ena. Rederiet begär att få döpa fartyget till "Denena 2" men det blir istället "Ena". Trafik på Mälaren.
  2000-11-16 Såld till Arboga Rederi AB, Arboga för 1,6 milj SEK och omdöpt till Tor. Trafik på Mälaren och Hjälmaren.
  2008-07-03 Grundstöter kl. 12.00 lätt i Arbogaån när man går på fel sida om en prick vid småbåtshamnen i Kungsör. Fartyget som är på väg från Västerås mot Hjälmare kanal med 81 passagerare och sju besättningsmän ombord, backar loss själva och forsätter färden. Polis anländer till fartyget när man hunnit en bit in i Hjälmare kanal och kan då förhöra skepparen. Man upptäcker då även en kraftigt chockad kvinna som förs med ambulans till Köpings lasarett. Ingen person skadas fysiskt vid incidenten.
  2011-12-16 Såld till Rederi AB Mälartrafik M/S Tor, Arboga. Trafik på Hjälmaren och Mälaren.
Tillbaka till Lars Allan Harrysson
Tillbaka till Nynäshamns Skeppsmäkleri & Speditionskontor
Tillbaka till Rederi AB Wisingsö
Tillbaka till Mälarens Båttrafik AB
Tillbaka till Arboga Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik M/S Tor
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.