Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wadstena
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN
  Byggd 1858
  Varv Motala Werkstads Bolag, Motala
  Varvsnummer 65
  Registernr 1838
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JDPC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,74 meter -
  Största bredd 6,548 meter -
  Djupgående 2,82 meter -
  Brt/Nrt 208/153 -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 70 hk, 51 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1854-11-22 Beställd av Wadstena Ångfartygsbolag, Vadstena för leverans 1856.
  1858 Levererad av Motala Werkstads Bolag som Wadstena till Wadstena Ångfartygsbolag, Vadstena.
  1877 Såld till Motala Ströms Ångfartygs AB. Trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta Kanal.
  1887 Upprustas och döps om till Arboga II. Nattrafik på traden Stockholm - Arboga.
  1888 Motala Ströms Ångfartygs AB byter namn till Ångfartygs AB Göta Kanal.
  1889 Ombyggd vid Långholmens varv, Stockholm. Döps om till Astrea och återgår till trafik på Göta Kanal.
  1899 Ny ångmaskin från Bergsunds mekaniska verkstad på 70 hk, 51 kW, installeras.
  1911-05-11 Såld till Ångfartygs AB Bore, Åbo, Finland och omdöpt till Delet. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
  1916-05-03 Rekvirerad av kejserliga ryska marinen. Återlämnas på hösten.
  1917-04-16 Såld till Arthur Lindblad, Åbo, Finland.
  1917-04-21 Såld till Mainio Erland Grönroos, Åbo.
  1919-12-09 Såld till Lovisa Ångfartygs AB, Lovisa, Finland. Trafik på traden Helsingfors - Lovisa - Viborg.
  1921-04-22 Omdöpt till Ulrika.
  1923-03-20 Såld till Ångfartygs AB Kusten, Åbo, Finland och åter döpt till Delet. Ombyggd. Nytt tonnage 315 brt, 108 nrt. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
  1937-11-25 Grundstöter vid Sottunga, Åland på en resa mellan Åbo och Mariehamn. Lämnas kvar på grundet över vintern.
  1938-04-24 Dras loss och bogseras till Åbo för besiktning. Kondemneras och såld till Dalsbruk för skrotning.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.