Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nystad
Nämdö
Nämdö
Foto: Vykort från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN
  Byggd 1875
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 194
  Registernr 3929
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal JMKH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,10 meter -
  Största bredd 5,405 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 180 hk, 132 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1875 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Nystad till Salo Ångbåts AB, Åbo, Finland.
  1875-06-11 Anländer för första gången till Åbo, Finland.
  1877-04-11 Salo Ångbåts AB fusioneras med Åbo Läns Kustångfartygs AB, Åbo, Finland.
  1901-03-23 Såld till Ångfartygs AB Stockholm - Ingarö - Nämdö och omdöpt till Nämdö. Trafik på traden Stockholm - Nämdö.
  1910 Såld till Elektriska Svetsnings AB, Stockholm och omdöpt till Elektra III. Tjänstgör som verkstadsfartyg.
  1916-12-04 Såld till Öhrvikens AB, Öhrviken för 50.500 kr och omdöpt till Öhrviken I. Används som bogserbåt.
  1919 Läggs upp.
  1922-11-28 Såld till O.K. Karlsson och Albin Augustin, Grundsunda för 1.500 kr. Ombyggd till pråm vid Bonässund slip, Örnsköldsvik.
  1924 Avförd från registret.
Tillbaka till Ångfartygs AB Stockholm - Ingarö - Nämdö
Tillbaka till Elektriska Svetsnings AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1627 fartyg, 866 rederier och 108 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.