Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bönan II
Femman
Femman
Foto: Okänd. Från Christer Samuelssons samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1907
  Varv Robert Sjöströms Mekaniska Verkstad, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 4896
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SKXE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 20,16 meter 20,16 meter
  Största bredd 4,60 meter 4,60 meter
  Djupgående 1,87 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt 45/27 77/52
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt 105 hk, 77 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1907 Levererad av Robert Sjöströms Mekaniska Verkstad som Bönan II till Carl Wilhelm Åkerson, Gälve.
  1907-07-26 Insatt i trafik för Gefle Ångslupsbolag på traden Gävle - Bönan.
  1916-10-16 Såld till Svenska AB Gasaccumulator, Lidingö för 22.000 kr och omdöpt till Gasaccumulator V. Trafik mellan Stockholm och Lidingö.
  1938-05-11 Såld till AB Insjötrafik, Stockholm och omdöpt till Femman. Uthyrd till Trafik AB Ena, Enköping och insatt i trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1938-10-19 Såld till Trafik AB Ena, Enköping för 4.780 kr.
  1943-05-24 Blir påseglad av piggskutan Meteor som fastnar med stäven i Femman. Passagerarna flyttas över till Meteor.
  1955-12 Såld till skeppare Elis Wastesson, Söderköping, flyttad till Gryt och omvandlad till förrådslokal. Maskin och panna uttagna.
  1957 Såld till en skrothandlare i Huddinge.
  1958 Skrotad i Vårbyviken.
Tillbaka till Gefle Ångslupsbolag
Tillbaka till Svenska AB Gasaccumulator
Tillbaka till AB Insjötrafik
Tillbaka till Trafik AB Ena
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.