Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svalan
Skarpö
Skarpö
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Alla våra Ångslupar, 1984, S107

* Skärgårdsbåten 2/1982, S4

* Göteborgs Handelos- och Sjöfarts-Tidning 1865-05-20
* Aftonbladet 1865-05-22
* Aftonbladet 1865-05-24
* Aftonbladet 1867-10-15
* Aftonbladet 1869-08-24
* Nya Dagligt Allehanda 1870-06-14
* Nya Dagligt Allehanda 1876-06-17
* Stockholms Dagblad - 1883-10-19
* Dagens Nyheter 1890-06-16
* Stockholmstidningen 1890-06-17
* Stockholmstidningen 1894-08-22
* Aftonbladet 1895-04-24
* Socialdemokraten 1896-07-07
* Svenska Dagbladet 1899-06-26
  Byggd 1865
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 147
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 3,84 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 32 hk, 23 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 94 passagerare -
  Historik
  1865-05 Levererad av Lindholmens Varv som Svalan till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Räntmästartrappan) - Hasseludden (Nacka) - Kummelnäs - Mölna (Lidingö).
  1870-06 Flyttas till annan trad.
  1876-06 Trafik på traden Stockholm (Riddarhusgränd) - Marieberg - Lilla Essingen - Traneberg - Huvudsta - Johannesfred - Bällstabro.
  1883 Trafik på traden Stockholm (Logårdstrappan) - Lidingöbro - Djursholm - Viggbyholm.
  1890-06-05 Kolliderar med bogserångaren Hebe på Strömmen, Stockholm. Svalan får stora skador på ena sidan.
  1895-04 Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Gångsätra - Djursholm - Bosön - Rydboholm.
  1896-07-06 Grundstöter ca. kl. 16.30 vid Järnvägsbron mellan Gamla stan och Södermalm vid färd från Saltsjön mot Riddarfjärden. Dras loss vid 18-tiden av en annan ångslup.
  1899-06 Såld till Stockholm - Vaxholm Rederi AB, Vaxholm för 8.000 SEK och omdöpt till Skarpö. Trafik på traden Vaxholm - Stegesund - Ytterby - Skägga.
  1901-03-16 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm som bildas genom en bolagsfusion av Waxholm Ångfartygs AB och Stockholm - Vaxholms Rederi AB. Ångslupen kommer ej i trafik utan blir liggande vid Mälarvarvet.
  1902-09-30 Såld till AB S:t Eriks bryggeri, Stockholm för 8.000 SEK och omdöpt till S:t Erik I.
  1908 Övertagen av AB Stockholms Bryggerier och omdöpt till Gambrinus I.
  1925 Såld eller skrotad.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Stockholm - Vaxholm Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till AB S:t Eriks Bryggeri
Tillbaka till AB Stockholms Bryggerier
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.