Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Saxaren
Saxaren i Tenösund, Vaxholm 2010-07-11
Saxaren i Tenösund, Vaxholm 2010-07-11
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1999
  Varv Båtservice Holding A/S, Mandal, Norge
  Varvsnummer 20
  Registernr 15144
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9201035
  Signal SKHW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,39 meter 37,39 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 1,41 meter 1,41 meter
  Brt/Nrt 274/112 274/112
  Maskineri 2 x Deutz MVM 616 V12 2 x MTU 12V 2000 M61
  Effekt 1.660 hk, 1.220 kW 1.632 hk, 1.200 kW
  Toppfart 21 knop 20,5 knop
  Kapacitet 340 passagerare 340 passagerare
  Historik

  1998-06 Beställd av Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1999-04 Levererad av Båtservice Holding A/S som Saxaren till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Drift och bemanning Stockholms Sjötrafik AB.
  1999-04-15 Lämnar det norska varvet för leveransfärd till Stockholm.
  1999-04-17 Ankommer till Stockholm kl. 11.30 under norsk flagg.
  1999-04-23 Döpt vid Strömkajen av Landstingets ordförande Peggy Lagerström klockan 11.05. Premiär- och lunchtur med inbjudna gäster till Saltsjöbaden. Bildreportage
  2000 Ombyggd vid Oskarshamns varv, Oskarshamn. Ombyggnad av besättningsutrymmena då man ej byggt hytterna enligt gällande krav.
  2006-04-28 Deltar i invigningen av Tyresö nya brygga vid Trinntorp.
  2007-04-18 Assisterar Delfin IX kl. 15.15, vilken har fått stopp i maskin vid Waldemarsudde, Djurgården. Efter den korta assistansen fortsätter man sin tur mot Möja.
  2007-04-19 Vid avgång från Långvik, Möja kl. 06.20 får man problem med kylvattenpumpen på babords huvudmaskin och fortsätter turen med endast styrbordsmaskin. På väg mot Korsö/Stavsudda låser sig manöversystemet på styrbords huvudmaskin varpå man hjälpligt tar sig in till Korsö där man förtöjer. Madam övertar de sju passagerarna samt turen in till Stockholm. Saxaren bogseras under dagen in till Nybrokajen av räddningskryssaren Oscar Falkman. Ersätts av Värmdö, men är efter reparation åter i trafik för kvällsturen till S:a Ingmarsö dagen efter. Bildreportage
  2007-12-13 Grundstöter utanför Långviks brygga, Möja vid 06.20-tiden då man skall backa ut från bryggan. Assisteras av bl a Oscar Falkman och KBV 302. Saxaren lämnar Långvik kl. 11.55 under bogsering av Oscar Falkman för färd till Kummelnäs varv, Nacka dit man ankommer kl. 16.45. Vid grundstötningen slår man av båda rodren samt får skador på styrbords propeller. Skadorna repareras under vintern då fartyget ligger upplagt.
  2008-10-05 I samband med anlöp av Örans brygga, Ljusterö kl. 14.40, på tur mot Stockholm, får man fel på manöversystemet och driver i den hårda sydliga vinden in med babordssidan i vågbrytaren till småbåtshamnen precis norr om bryggan. Efter att man får igång manöversystemet sätter man stäven mot land, vrider ut och backar ut från land. Fortsätter turen efter att man konstaterat att fartyget inte ådragit sig några större skador. Ersätts på kvällsturen av Viberö. Tre dagar senare kan man vid Kummelnäs varv konstatera skador på båda propellrarna.
  2014 Ombyggd vid Oskarshamns varv AB, Oskarshamn. Ny inredning och renoverade besättningsutrymmen. Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 2000 M61, 1.632 hk, 1.200 kW, installeras.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.