Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Duncker
Kosterfjorden i Norra hamnen, Strömstad
Kosterfjorden i Norra hamnen, Strömstad
Foto: Okänd. Från Filip Anderssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1992, S10
* Ångbåten 10, dec 1968, S99
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S56
* Sveriges Skeppslista 1951, S90
* Sveriges Skeppslista 1969, S210
* Sveriges Skeppslista 1970, S202
* Sveriges Skeppslista 1971, S198
  Byggd 1879
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 145
  Registernr 2645
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SLAR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,97 meter 21,97 meter
  Största bredd 4,59 meter 4,59 meter
  Djupgående 2,23 meter 2,23 meter
  Brt/Nrt 41/24 48/17
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 64 hk, 47 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 138 passagerare -
  Historik
  1879 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Duncker till Lars Glas, Ångfartygsbolaget Duncker, Umeå. Trafik på traden Holmsund - Obbola - Umeå.
  1883 Ombyggd och förbyggd.
  1895 Såld till Umeå Nya Ångslups AB (Bernhard Hellberg), Umeå.
  1908 Ombyggd och förbyggd.
  1921 Ombyggd och renoverad vid Umeå Nya Verkstads Slip AB, Umeå. Ny ångpanna installeras. Nytt för- och akterdäck samt förhöjt däck midskepps. Nytt tonnage 69 brt. Får nu ta 148 passagerare.
  1926-04-07 Såld till kusinerna Bertil V Hallin och John V Hallin, Holmsund för 38.000 kr. Trafik på Ume älv, traden Umeå - Holmsund - Sandvik.
  1930-08-15 Kantrar och sjunker till 8 meters djup vid Degernäs i Umeälven på en resa mellan Sandvik och Umeå. Olyckan beror på att lasten, som är alldeles för stor, förskjuter sig vid krängningar i strömdraget i älven. Fartyget blir stående på botten med endast en del av skorstenen ovanför vattenytan. Bärgas omgående och repareras.
  1931 Åter i trafik.
  1940 Såld till Charles Ericksson, Långedrag för 10.250 kr. Trafik på traden Saltholmen - Asperö - Brännö.
  1940-10-10 Provtur i Göteborgs skärgård.
  1945-02-07 Såld till Rederi AB Rivö, Göteborg för 9.750 kr och omdöpt till Varö. Upplagd.
  1945-04-30 Såld till Ragnar Gustafsson och Nils Andersson, Sydkoster för 12.000 kr och omdöpt till Kosterfjorden.
  1945-06-17 Insatt i trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1949 Motoriserad med en begagnad Bergen tändkulemotor på 150 hk, 110 kW.
  1952-11 Uthyrd till AB Linjebuss, Göteborg. Trafik under vintern på traden Hjulvik - Göteborgs norra skärgård.
  1954 Motorn från 1949 uttagen och insatt i m/s Kosterö.
  1954-10-27 Såld till AB Göteborgs Torskmjölsfabrik, Göteborg för 2.500 kr. Ombyggd till pråm. Transport av fisk mellan Fiskhamnen och torskmjölsfabriken i Backa.
  1970-12-10 Såld till Skeppsupphuggning i Göteborg AB, Göteborg för skrotning.
Tillbaka till Umeå Nya Ångslups AB
Tillbaka till Charles Ericksson
Tillbaka till Nils Andersson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1657 fartyg, 895 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.