Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Primus
Ariadne i Motala
Ariadne i Motala
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1951, S46
  Byggd 1876
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 248
  Registernr 1909
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JDQN, senare SFZI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,40 meter 31,09 meter
  Största bredd 6,65 meter 6,65 meter
  Djupgående 2,85 meter 2,82 meter
  Brt/Nrt 242/158 254/156
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1876 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Primus till C F Nordh, Motala. Byggnadskostnad 120.000 kr.
  1878 Såld till Ångfartygs AB Primus, Jönköping.
  1888 Övergår till Jönköpings Förenade Ångfartygs AB, Jönköping.
  1899-01 Såld till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping.
  1914 Ångbåts AB Jönköping - Stockholm går ihop med Ångfartygs AB Göta Kanal som övertar fartyget.
  1937 Ombyggd och omdöpt till Ariadne.
  1940 Upplagd.
  1944 Åter i trafik.
  1956-06-30 Vid slussning i Hajstorp får fartyget inte stopp på maskin utan kör rakt in i slussporten. Fartyget klarar sig utan skador men slussportarna skadas så allvarligt att all trafik på Göta kanal får ställas in för lång tid framåt.
  1956-09 Såld till Koehlbrand Werft, Paul Berendsohn, Hamburg, Tyskland för 65.000 kr för nedskrotning.
Tillbaka till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm
Tillbaka till Ångfartygs AB Göta Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.