Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Marimatic
Amina utanför Långvik, Runmarö 2009-09-25
Amina utanför Långvik, Runmarö 2009-09-25
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor
* Svenska Kustregistret 2006, ART, S6
* SSRS Årsbok 1972, S55, 57, 58
* Sveriges Skeppslista 2006, S174
* Totte Schöld, SAM 2006-11-23
* Lars Sjöblom, Yxlan, TEL 2006-11-29
* Christer Bragderyd, TEL 2006-12-12
* Robin, Rindö Marine, EMA 2007-10-05, KN

Enligt Christer satt det en Scania DSI 11,
350 hk i före 2003 också. Vet dock ej när
den installerades.
  Byggd 1968
  Varv Marimatic AB, Östhammar
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SFB 5969, numera SFC 4700
  Systerfartyg Amore
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,90 meter 9,90 meter
  Största bredd 3,18 meter 3,18 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Scania DSI 11 1 x Volvo Penta D6-310
  Effekt 330 hk, 242 kW 310 hk, 228 kW
  Toppfart 40,0 knop 29,9 knop
  Kapacitet 29 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1968 Byggd av Marimatic AB som Marimatic i egen regi. Representationsbåt för varvet. Testbänk för Scania som testade sitt hydropdrev med ställbar dragande propeller.
  1969-01 Såld till Lennart Sjöblom, Köpmanholm, Yxlan och omdöpt till Irma. Taxibåtstrafik i Stockholms norra skärgård.
  1969-12-31 På resa ut till Fredlarna med familjen, får man i norra delarna av Ängskärs skärgård problem med maskinen som plötsligt stannar. Man luftar maskinen, men den stannar återigen. I hårda nordostliga kulingar driver man mot grynnorna. Man fäller ankarna, men inget tar då botten som består av släta runda hällar. Efter ca 10 minuter slår Irma mot en sex kvadratmeter stor klippa. Gång på gång slås båten mot klippan och till slut får hon slagsida, rutorna slås sönder och hon börjar ta in vatten. I sista stund så får man iväg ett nödmeddelande via båtens PR-radio. Besättningen kliver sedan iland på klippan där de söker lä bakom Irma. Slutligen hasar båten ner för branten och sjunker. Besättningen puttar i livflotten och tar sig iland på ett skär i närheten. Efter någon timme undsätts de av Marinens vertolhelikopter som tar dem till Norrtelje sjukhus och senare till bostaden på Yxlan. Maskinfelet visar sig senare bero på en trasig packning i bränslesystemet som gör att maskinen sög luft.
  1970-01 Gått ut till olycksplatsen med familjens bogserbåt Emma för att bärga Irma. Efter att ha lokaliserat Irma, slagit presenningar runt och lyft upp henne försöker man bogsera in henne till Hamnkobben, Ängskär. Hon har dock större skador än väntat och man kommer bara halvvägs innan man måste släppa henne för att inte dra med bogserbåten. En tid senare lyckas man bärga Irma och ta hem henne till Köpmanholm, Yxlan.
  1970 När man vänder sig till Marimatic i Öregrund dömer de ut skrovet pga. de stora skadorna. Ett företag i Vallentuna lyckas dock laga skadorna och till våren sjösätter man åter båten. Fortsatt taxibåtstrafik i Stockholms norra skärgård.
  1971-07-13 Får maskinhaveri kl. 12.10 vid Nygrund öster om Fejan. Bogseras till Furusund av Kustbevakningens båt TV 101.
  1971-08-31 Får propellerhaveri kl. 06.35 norr om Tjockö med 17 passagerare ombord. Bogseras till Räfsnäs av räddningskryssaren Singö från SSRS Fejan. När passagerarna gått av fortsätter man bogseringen till Fagernäs Varv, Blidö.
  1971-11-22 Kör på något flytande föremål och förstör propellern i tätt snöfall kl. 17.50 vid Nygrund, öster om Fejan med 14 passagerare ombord. Bogseras till Räfsnäs av räddningskryssaren Singö från SSRS Fejan.
  1979 Såld till Arne Söderman och Åke Rosén, Ljusterö Marin AB, Ljusterö och omdöpt till Saxaren. Taxibåtstrafik i Stockholms skärgård.
  1979 Såld till Bengt Fryckstedt, Runmarö och omdöpt till Irma. Taxibåtstrafik samt reguljärtrafik på traden Stavsnäs - Runmarö för SSSAB.
  1980 I trafik på traden Oskarshamn - Blå Jungfrun på uppdrag av Oskarshamns kommun under högsäsongerna t.o.m. 1982.
  1984 Såld till Sandhamns Båttaxi AB, Sandhamn och omdöpt till Condor.
  1988 Såld till CLW El & Marinservice, Stockholm.
  1990 Såld till Marie Fast AB, Trosa.
  2000 Såld till Christer Bragderyd, Firma Dra-På Skärgårdsverksamhet, Harö och omdöpt till Amina. Trafikbåtstrafik i Stockholm skärgård.
  2003 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11 M20S, 350 hk, 257 kW, installeras. Tidigare suttit monterad i Swea Sandö.
  2005 Firma Dra-På Skärgårdsverksamhet byter namn till Firma Krilles Skärgårdsverksamhet, Harö. Fortsatt trafikbåtstrafik i Stockholm skärgård.
  2006-11-20 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D6-310, 310 hk, 228 kW, installeras.
Tillbaka till Bengt Fryckstedt
Tillbaka till Stockholms Södra Skärgårds Samtrafik AB
Tillbaka till Sandhamns Båttaxi AB
Tillbaka till Christer Brageryd
Tillbaka till Krilles Skärgårdsverksamhet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1617 fartyg, 855 rederier och 105 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.