Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl Michael Bellman
Carl Michael Bellman vid Elleröd, Nordre älv 2013-07-10
Carl Michael Bellman vid Elleröd, Nordre älv 2013-07-10
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1988
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1145
  Registernr 13686
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8810906
  Signal SMIJ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,37 meter 32,37 meter
  Största bredd 6,51 meter 6,66 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,10 meter
  Brt/Nrt 186/84 186/84
  Maskineri 2 x Scania DSI 14 2A SFG 2 x Scania DSI 14 2A SFG
  Effekt 620 hk, 456 kW 620 hk, 456 kW
  Toppfart 20 knop 20 knop
  Kapacitet 298 passagerare 260 passagerare
  Historik
  1987-06-10 Beställd.
  1988-05-05 Kontrakterat leveransdatum.
  1988-05-16 Levererad av Boghammar Marin AB som Carl Michael Bellman till AB August Lindholm Eftr., Stockholm. Hemort Stockholm. Döpt av Lena Roedenbeck vid en cermoni på Boghammar Marin AB, Lidingö. Närvarande är bland annat familjen Rettig från Bore Lines i Finland.
  1988-05-17 Tvådagars PR-kryssning till Eskilstuna och Västerås.
  1988-05-20 Insatt trafik på traden Stockholm (Klara Mälarstrand) - Drottningholm dagtid samt dans- och räkkryssningar kvällstid.
  1991-04-09 Lämnar Stockholm kl. 14.36 för att, tillsammans med Delfin XI, gå mot Göteborg.
  1991 Trafik på traden Göteborg (Lilla Bommen) - Nya Älvsborgs fästning samt Hisingen runt för Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB under namnet "Göteborg Sightseeing". Ny hemort Göteborg.
  1995 Såld till Bore Lines AB, Stockholm. Hemort Göteborg.
  1997-07-20 Får blackout i maskin ca. kl. 22.00 utanför Hjuvik med 109 passagerare ombord och driver in mot Lilla Varholmen. Då ankaret inte fäster direkt får fartyget en mindre grundstötning. Får först hjälp av en fritidsbåt som knuffar fartyget ut från strandkanten innan Kustbevakningen och Rescue Erik Collin från SSRS Rörö tar över. Bogseras till Hjuviks brygga där passagerarna evakueras till Lasse Dahlquist för fortsatt färd in till Göteborg.
  1999-02 Bore Lines AB byter namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm. Hemort Göteborg.
  2005 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2007 Drift och bemanning övertas av Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar, Göteborg.
  2009-03 Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar byter namn till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.
  2010 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2023-07-29 Under resa från Vinga till Lilla Bommen med 79 passagerare, sju besättningsmän och fyra hundar ombord får man kl.15.20 strax nordväst om Buskär rökutveckling i maskinrummet, varpå man utlöser det fasta släcksystemet. Assisteras på platsen av Rescue Mercedes Sanne Eliasson och Rescue Birgit Mellgren från SSRS Hovås, ambulansbåten Rescuer, lotsbåtarna Pilot 744 SE och Pilot 745 SE, bunkerbåten Tankskär som även en stund tar Carl Michael Bellman under bogsering. Styrsöbolagets Rivö och Älv-Snabben 3 kommer också till platsen, varav den senare evakuerar passagerna och för dem till Lilla Bommen. Fartyget kan lämna platsen kl.16.35 och tar sig för egen maskin till Ö-varvet, Öckerö dit man ankommer kl.17.30 för reparation. Åter i trafik ett par dagar senare.
Tillbaka till AB August Lindholm Eftr.
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart
Tillbaka till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Strömma Skärgårdsbåtar
Tillbaka till Två Skeppare AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.