Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Svartsjölandet
Västan i Tenösund, Vaxholm 2017-07-02
Västan i Tenösund, Vaxholm 2017-07-02
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1995, S28
* Lasse Wirkmark, Forumet WEB 2009-01-22, KN
  Byggd 1900
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 414
  Registernr 4050
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5377135
  Signal JMTH, numera SFUK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,38 meter 32,47 meter
  Största bredd 5,91 meter 5,91 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt 151/95 166/69
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta D16-340
  Effekt 250 hk, 184 kW 340 hk, 250 kW
  Toppfart 11,5 knop 10,9 knop
  Kapacitet 312 passagerare 180 passagerare
  Historik
  1899-09-23 Beställd av Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö.
  1900-05 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Nya Svartsjölandet till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö.
  1900-05-21 Premiärtur på traden Stockholm - Ådö - Säbyholm - Slut.
  1907 Grundstöter vid Stockby brygga. Fartyget kommer för nära det s.k. Tildas grund och springer läck. Körs upp på grunt vatten tills det att bärgningsbåt anländer.
  1937-12-02 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 27.000 kr och omdöpt till Västan. Trafik på traden Stockholm - Östhammar.
  1946 Ombyggd vid Hammarbyverken. Röksalongen på övre plan görs om till matsal och främre delen av gångborden på övre plan glasas in. Fartyget får även en ny kraftigare ytterskorsten.
  1953 Ombyggd vid Västerviks varv, Västervik. Bland annat byggs styrhytten in och får fem frontrutor. Motoriserad med en Alpha 406 FLO, 360 hk, 265 kW.
  1953-05 Åter i trafik.
  1964 Waxholms Nya Ångfartygs AB övertas av det nybildade och kommunägda Waxholms Ångfartygs AB.
  1966 Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha 405-24VO, 425 hk, 312 kW, installeras i Frederikshavn, Danmark.
  1968-08-22 Grundstöter på kvällen vid Södra Ingmarsö på en sandbank och fastnar. Dras loss efter ca. en timme av en bogserbåt och kan då fortsätta sin färd mot Stockholm.
  1969 Styrhytten får tre stora frontrutor istället för fem.
  1969-12-28 Grundstöter och fastnar i dyn vid 16-tiden utanför Spränga brygga, Utö med ca. 15 passagerare ombord. Olyckan inträffar när man backar ut från bryggan för färd mot Årsta havsbad. Lossdragningsförsök görs av taxibåten Utö Sjötaxi men efter att ha misslyckats tar man istället över passagerarna som får fortsätta sin resa. Västan dras sent på kvällen loss av Tynningö.
  1973 En godskran monteras på fördäck inför säsongen.
  1990-09 Avgår mot Frederikshavn, Danmark för ombyggnad. Styrhytten återfår sin ursprungliga utformning från 1953 med fem frontfönster.
  1991-04-14 Återkommer till Stockholm från Frederikshavn.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1995-07-13 Vid anlöp av Granholmens brygga kl. 19.15 så får man inte stopp i maskin utan kör in i bryggan. Fartyget klarar sig men bryggan får stora skador. Granholmsborna kräver i en skrivelse att Waxholmsbolaget ska stå för skadorna och återställa bryggan till ursprungligt skick.
  1995-07-16 Vid anlöp av Hasseluddens brygga på tur mot Stockholm så kör man in i bryggan med ca 10 knops fart varpå 9 av de 60 passagerarna skadas lätt. Anledningen sägs vara att autopiloten var inkopplad utan skepparens vetskap då matrosen stått vid rodret strax innan bryggan.
  1997 Medverkar vid ett flertal tillfällen under 1997-1999 vid inspelningarna av TV-serien Skärgårdsdoktorn för Sveriges Television. Vid inspelningarna 1999 går fartyget under artistnamnet "Saltö".
  1997-07-09 Samtliga kilrep som driver spolluft- och kylvattenpump går av och fartyget blir drivande på S:a Vaxholmsfjärden utanför färjeläget i Vaxholm. Assisteras av Silverö som bogserar in Västan till Vaxholm.
  2000-05-14 100-årsfirande under artistnamnet "Nya Svartsjölandet". Avgår kl. 09.30 tillsammans med ångfartyget Mariefred från Stockholm till Bro Tegelbruk via Tappström och Långtarmen. Avgick från Bro Tegelbruk 45 minuter efter ankomsten och återkom till Strömkajen vid kl. 19:40.
  2000-08-01 Får under tur från S:a Grinda till Stockholm problem med kylvatten till huvudmaskin. Man kopplar in brandpumpen för att förbättra kylningen. Strax innan Hasseludden kl. 18.35 brister ett rör på trycksidan och vatten sprutar ut i maskinrummet, bland annat på elskåpen med blackout som följd. Man siktar på Klippuddens brygga där det finns möjlighet till förtöjning, men kommer endast halvvägs innan huvudmaskin måste stoppas. Assisteras av Sjögull till Klippudden där man lastar om de 154 passagerarna för vidare färd in mot Stockholm. Senare på kvällen bogseras fartyget av Djurgården 9 till Nybrokajen.
  2002 Ombyggt med nytt soldäck.
  2004 Godskranen på fördäck tas bort.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2012 Ombyggd. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16-340, 340 hk, 250 kW, installeras. Dieselektriskt maskineri.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
Tillbaka till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1630 fartyg, 868 rederier och 109 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.