Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Svartsjölandet
Västan i Sandhamn 2020-07-19
Västan i Sandhamn 2020-07-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-12-09 PN
* Lasse Wirkmark, Forumet WEB 2009-01-22, KN
* Med ångbåt från land till stad, 2016, S11-12, 44, 70, 73, 77, 101, 158-166


* Skärgårdsbåten 2/1988, S25-27
* Skärgårdsbåten 3/1988, S21-26
* Skärgårdsbåten 4/1990, S12-20
* Skärgårdsbåten 4/1993, S22-23
* Skärgårdsbåten 2/1999, S22
* Skärgårdsbåten 3/2000, S9-13
* Skärgårdsbåten 4/2000, S22-23
* Skärgårdsbåten 2/2011, S4
* Skärgårdsbåten 4/2011, S38-39
* Redaren 3/1995, S28


* Aftonbladet 1900-03-24
* Aftonbladet 1900-05-16
* Dagens Nyheter 1900-05-23
* Svenska Dagbladet 1900-05-23
* Aftonbladet 1900-07-18
* Aftonbladet 1901-04-27
* Dagens Nyheter 1901-04-27
* Svenska Dagbladet 1902-07-28
* Svenska Dagbladet 1902-07-29
* Svenska Dagbladet 1902-08-05
* Svenska Dagbladet 1908-08-05
* Svenska Dagbladet 1908-08-07
* Svenska Dagbladet 1919-05-18
* Svenska Dagbladet 1937-12-03
* Svenska Dagbladet 1937-12-15
* Svenska Dagbladet 1953-04-12
* Svenska Dagbladet 1953-07-26
* Dagens Nyheter 1968-07-23
* Dagens Nyheter 1968-07-24
* Svenska Dagbladet 1995-07-16

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S178
* Sveriges Skeppslista 1908, S88
* Sveriges Skeppslista 1910, S88
* Sveriges Skeppslista 1911, S86
* Sveriges Skeppslista 1913, S90
* Sveriges Skeppslista 1915, S96
* Sveriges Skeppslista 1919, S94
* Sveriges Skeppslista 1921, S94
* Sveriges Skeppslista 1929, S124
* Sveriges Skeppslista 1933, S126
* Sveriges Skeppslista 1939, S170
* Sveriges Skeppslista 1941, S164
* Sveriges Skeppslista 1943, S162
* Sveriges Skeppslista 1945, S162
* Sveriges Skeppslista 1947, S166
* Sveriges Skeppslista 1949, S180
* Sveriges Skeppslista 1951, S142
* Sveriges Skeppslista 1953, S144
* Sveriges Skeppslista 1955, S146
* Sveriges Skeppslista 1957, S148
* Sveriges Skeppslista 1958, S152
* Sveriges Skeppslista 1959, S154
* Sveriges Skeppslista 1960, S152
* Sveriges Skeppslista 1961, S156
* Sveriges Skeppslista 1962, S148
* Sveriges Skeppslista 1963, S142
* Sveriges Skeppslista 1964, S142
* Sveriges Skeppslista 1965, S138
* Sveriges Skeppslista 1966, S138
* Sveriges Skeppslista 1967, S126
* Sveriges Skeppslista 1968, S122
* Sveriges Skeppslista 1969, S124
* Sveriges Skeppslista 1970, S120
* Sveriges Skeppslista 1971, S118
* Sveriges Skeppslista 1972, S116
* Sveriges Skeppslista 1973, S112
* Sveriges Skeppslista 1976, S90
* Sveriges Skeppslista 1977, S90
* Sveriges Skeppslista 1978, S84
* Sveriges Skeppslista 1979, S92
* Sveriges Skeppslista 1980, S90
* Sveriges Skeppslista 1981, S98
* Sveriges Skeppslista 1982, S98
* Sveriges Skeppslista 1983, S106
* Sveriges Skeppslista 1984, S106
* Sveriges Skeppslista 1985, S108
* Sveriges Skeppslista 1986, S108
* Sveriges Skeppslista 1987, S108
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S114
* Sveriges Skeppslista 1990, S122
* Sveriges Skeppslista 1991, S130
* Sveriges Skeppslista 1992, S134
* Sveriges Skeppslista 1993, S132
* Sveriges Skeppslista 1994, S130
* Sveriges Skeppslista 1995, S126
* Sveriges Skeppslista 1996, S126
* Sveriges Skeppslista 1997, S128
* Sveriges Skeppslista 1998, S128
* Sveriges Skeppslista 1999, S130
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S138
* Sveriges Skeppslista 2002, S140
* Sveriges Skeppslista 2003, S142
* Sveriges Skeppslista 2004, S146
* Sveriges Skeppslista 2005, S146
* Sveriges Skeppslista 2006, S152
* Sveriges Skeppslista 2007, S160
* Sveriges Skeppslista 2008, S164
* Sveriges Skeppslista 2009, S172
* Sveriges Skeppslista 2010, S171
* Sveriges Skeppslista 2011, S176
* Sveriges Skeppslista 2012, S201
* Sveriges Skeppslista 2013, S180
* Sveriges Skeppslista 2014, S183
* Sveriges Skeppslista 2015, S184
* Sveriges Skeppslista 2016, S182
* Sveriges Skeppslista 2017, S184
  Byggd 1900
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 414
  Registernr 4050
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5377135
  Signal JMTH, numera SFUK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,38 meter 32,47 meter
  Största bredd 5,91 meter 5,91 meter
  Djupgående 2,50 meter 3,10 meter
  Brt/Nrt 151/96 166/69
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta D16-340
  Effekt 335 hk, 246 kW 340 hk, 250 kW
  Toppfart 12,4 knop 10,9 knop
  Kapacitet 312 passagerare 180 passagerare
  Historik
  1899-09-23 Beställd av Ångbåts AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö.
  1900-03-23 Sjösatt.
  1900-05-19 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Nya Svartsjölandet till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö. Byggnadskostnad 85.000 SEK.
  1900-05-21 Premiärtur på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Malmvik - Tappström - Stockby - Stenhamra - Kungsberga - Slut - Ådö - Säbyholm.
  1901-04-26 Grundstöter tidigt på morgonen på en sandbank vid Malmhuvud på norra Munsö vid färd mot Stockholm. Ångfartyget Ekolsund försöker efter en stund dra loss fartyget men misslyckas. Nya Svartsjölandet lyckas dock ta sig loss själv någon timme senare och kan oskadat fortsätta färden.
  1902-07-27 En 22-årig man ramlar ca. kl. 01.30 överbord på Södra Björkfjärden vid färd på en lustresa från Stockholm mot folkmarknaden i Västerås. Man stannar och försöker få upp personen men misslyckas. Enligt uppgift föregicks händelsen av bråk mellan passagerare.
  1908-08-04 Grundstöter vid middagstid vid Stockby brygga, Stenhamra vid färd från Stockholm mot Säbyholm. Fartyget kör på det s.k. Tildas grund och springer läck. Man tar sig in till Stockby brygga, lämnar av passagerarna och kör sedan upp fartyget på grunt vatten för att inte sjunka. Vid 23-tiden anländer Transportbolagets bogserbåt Agne till platsen med dykare som undersöker skrovet. Tätas provisoriskt och bogseras sedan till Ekensbergs varf, Stockholm för reparation.
  1908-08-07 Åter i trafik.
  1919-05 Blir påkörd av ångfartyget Mälsåker vid inloppet till Tappström. Räcket och relingen akterut skadas. Repareras vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Ersätts under reparationen av ångfartyget Brage.
  1921-06-27 Ångbåts AB Nya Svartsjölandet byter namn till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet, Svartsjö.
  1931-01-18 Ommätt. Nytt tonnage 183/113.
  1933 Byter tilläggsplats i Stockholm till Klara Strand.
  1937-12-06 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 27.000 SEK och omdöpt till Västan. Ny hemort Vaxholm. Trafik på traden Stockholm (Strandvägskajen) - Björkö - Väddö kanal - Östhammar.
  1946 Ombyggd vid Hammarbyverken. Röksalongen på övre plan görs om till matsal och främre delen av gångborden på övre plan glasas in. Fartyget får även en ny kraftigare ytterskorsten.
  1953-04 Ombyggd vid Västerviks varv, Västervik. Bland annat byggs styrhytten in och får fem frontrutor. Motoriserad med en dieselmotor, av fabrikat Alpha 406 FLO, 360 hk, 265 kW. Ombyggnadskostnad 250.000 SEK.
  1953-05 Åter i trafik.
  1953-07-25 Vid anlöp av Vasholmens brygga söder om Vaxholm stannar plötsligt maskinen och fartyget kör då in i bryggan. Vid kollisionen slås några fönster sönder och servitrisen, som befinner sig i pentryt, ramlar ut i matsalen. Ingen person skadas vid olyckstillfället.
  1956 Ommätt. Nya mått 31,15 x 5,91 meter. Nytt tonnage 118/42.
  1964-10-01 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 200.000 SEK.
  1967 Ny huvudmaskin, av fabrikat B&W Alpha 405-24-VO, 425 hk, 313 kW, installeras i Frederikshavn, Danmark.
  1968-08-22 Grundstöter på kvällen vid Södra Ingmarsö på en sandbank och fastnar. Dras loss efter ca. en timme av en bogserbåt och kan då fortsätta sin färd mot Stockholm. Undersöks under kvällen vid Finnboda varv, Nacka.
  1969 Styrhytten får tre stora frontrutor istället för fem.
  1969-12-28 Grundstöter och fastnar i dyn vid 16-tiden utanför Spränga brygga, Utö med ca. 15 passagerare ombord. Olyckan inträffar när man backar ut från bryggan för färd mot Årsta havsbad. Lossdragningsförsök görs av taxibåten Utö Sjötaxi men efter att ha misslyckats tar man istället över passagerarna som får fortsätta sin resa. Västan dras sent på kvällen loss av Tynningö.
  1973 En godskran monteras på fördäck inför säsongen.
  1984 Ommätt. Nya mått 32,47 x 5,91 meter.
  1990-09 Avgår mot Frederikshavn, Danmark för ombyggnad. Styrhytten återfår sin ursprungliga utformning från 1953 med fem frontfönster.
  1991-04-14 Återkommer till Stockholm från Frederikshavn.
  1994 Ommätt. Nytt tonnage 166/69.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1995-07-13 Vid anlöp av Granholmens brygga kl. 19.15 så får man inte stopp i maskin utan kör in i bryggan. Fartyget klarar sig men bryggan får stora skador. Granholmsborna kräver i en skrivelse att Waxholmsbolaget ska stå för skadorna och återställa bryggan till ursprungligt skick.
  1995-07-15 Vid anlöp av Hasseluddens brygga på tur mot Stockholm så kör man in i bryggan med ca 10 knops fart varpå 9 av de 60 passagerarna skadas lätt. Anledningen sägs vara att autopiloten var inkopplad utan skepparens vetskap då matrosen stått vid rodret strax innan bryggan.
  1997 Medverkar vid ett flertal tillfällen under 1997-1999 vid inspelningarna av TV-serien Skärgårdsdoktorn för Sveriges Television. Vid inspelningarna 1999 går fartyget under artistnamnet "Saltö".
  1997-07-09 Samtliga kilrep som driver spolluft- och kylvattenpump går av och fartyget blir drivande på S:a Vaxholmsfjärden utanför färjeläget i Vaxholm. Assisteras av Silverö som bogserar in Västan till Vaxholm.
  2000-05-14 100-årsfirande under artistnamnet "Nya Svartsjölandet". Avgår kl. 09.30 tillsammans med ångfartyget Mariefred från Stockholm till Bro Tegelbruk via Tappström och Långtarmen. Går från Bro Tegelbruk 45 minuter efter ankomsten och återkommer till Strömkajen vid kl. 19:40.
  2000-08-01 Får under tur från S:a Grinda till Stockholm problem med kylvatten till huvudmaskin. Man kopplar in brandpumpen för att förbättra kylningen. Strax innan Hasseludden kl. 18.35 brister ett rör på trycksidan och vatten sprutar ut i maskinrummet, bland annat på elskåpen med blackout som följd. Man siktar på Klippuddens brygga där det finns möjlighet till förtöjning, men kommer endast halvvägs innan huvudmaskin måste stoppas. Assisteras av Sjögull till Klippudden där man lastar om de 154 passagerarna för vidare färd in mot Stockholm. Senare på kvällen bogseras fartyget av Djurgården 9 till Nybrokajen.
  2002 Ombyggt med nytt soldäck.
  2004 Godskranen på fördäck tas bort.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2012 Ombyggd vid Simrishamns Varvs AB, Simrishamn. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D16-340, 340 hk, 250 kW, installeras. Dieselektriskt maskineri.
  2012-08-30 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2019-10-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2020-06 Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Södra Grinda - Sandhamn på helgerna under sommaren istället för ångfartyget Norrskär som ligger upplagd på grund av coronapandemin.
Tillbaka till Ångbåts AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Nya Svartsjölandet
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.