Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Värmdö
Värmdö utanför Finnboda, Stockholm 2011-04-08
Värmdö utanför Finnboda, Stockholm 2011-04-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2007-01-15, KN
* Redaren 4/1990, S6-7
* Redaren 2/1991, S7
* Redaren 2/1992, S19
* Sveriges Skeppslista 2005, S146
* Sveriges Skeppslista 2006, S152
  Byggd 1990
  Varv Oskarshamns varv AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 517
  Registernr 14090
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 8900945
  Signal SMXZ
  Systerfartyg Vånö Väddö Viberö Vaxö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,70 meter 37,70 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 298/118 298/118
  Maskineri 3 x MAN D2842 3 x MTU 12V 2000 M60
  Effekt 2.448 hk, 1.800 kW 2.448 hk, 1.800 kW
  Toppfart 23,5 knop 22,5 knop
  Kapacitet 340 passagerare 340 passagerare
  Historik
  1989 Beställd av Waxholms Ångfartygs AB vid Djupviks varv AB, Tjörn och får där varvsnummer 348. Byggnationen förläggs dock till Oskarshamns varv, Oskarshamn.
  1990-03-22 Sjösatt.
  1990-04-17 Levererad av Oskarshamns varv AB som Värmdö till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1990-04-19 Ankommer till Stockholm på leveransresan från Oskarshamn.
  1990-04-20 Döpt av Miss Universum, Yvonne Ryding vid en cermoni på Strömkajen, Stockholm kl. 15.00. Bildreportage
  1990-05-11 Premiärtur. Turen går till Husarö via S:a Ingmarsö.
  1991-03-21 Avgår från Stockholm för färd mot Fredrikshavns varv, Danmark.
  1991-03-25 Ankommer till Fredrikshamn, Danmark för ombyggnad. Fartygets avgassystem ombyggt så att avgaserna leds upp i skorstenarna istället för att komma ut vid vattenlinjen.
  1992-05-12 Vid ankomst till Grinda stannar plötsligt två av de tre maskinerna när man slår back. Man undviker en totalkollision med bryggan genom att gira styrbord. Fartyget träffar dock bryggan med babordssidan och får en del skrovskador. Förs senare till Boghammar Marin AB, Lidingö för slipdragning och reparation.
  1993-06-08 Tillsammans med sina systerfartyg genomförs kl. 06.00 en formationskörning vid Bosögrund, Askrikefjärden i reklamsyfte. Fartygen, som fotograferas från helikopter, framförs i V-formation i ca 17 knops fart. Vid Södergarn, Lidingö noteras efteråt två småbåtar som spolats upp på stranden, men ingen person visar sig ha kommit till skada.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  1999-06-14 Grundstöter vid Söderholmarna, syd Finnhamn kl. 12.30 på sommartidtabellens första dag på tur mot Möja. Styrbords propellerarrangemang skadas. Går på två huvudmaskiner till Kummelnäs varv, Nacka efter att den enda passageraren ombord släppts av på Svartsö för vidare färd med Roslagen till Stockholm. Restrerande del av sommarsäsongen körs på Nämdötraden utan styrbords huvudmaskin där tempot är lugnare.
  2001 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MAN D2842, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras samt får fartygsnamnet påmålat på styrhyttens sidor.
  2010 Ombyggd vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Ny inredning i passagerarutrymmena. Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 2000 M60, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras. Även nya backslag, av fabrikat Twindisc Quick Shift, installeras.
  2010-09-07 Blir påseglad av Delfin X kl. 18.30 då man ligger förtöjd vid Strömkajen. Ett mindre hål slits upp på babordssidan, ca 0,5 meter från aktern. Går till Kummelnäs varv AB, Nacka dagen därpå för reparation.
  2011 Ombyggd vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Nya besättningsutrymmen.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.