Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vaxö
Vaxö utanför Stegesund, Vaxholm 2010-08-28
Vaxö utanför Stegesund, Vaxholm 2010-08-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Gunnar Friberg, EMA 2007-01-15, KN
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2007-01-15, KN
* Redaren 3/1993, S24, 27-28
* Sveriges Skeppslista 2005, S142
* Sveriges Skeppslista 2006, S146
  Byggd 1993
  Varv Oskarshamns varv AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 541
  Registernr 14582
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9058282
  Signal SDWE
  Systerfartyg Värmdö Vånö Väddö Viberö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,70 meter 37,70 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 299/118 299/118
  Maskineri 3 x MAN D2842 3 x MTU 12V 2000 M60
  Effekt 2.448 hk, 1.800 kW 2.448 hk, 1.800 kW
  Toppfart 22 knop 22 knop
  Kapacitet 340 passagerare 340 passagerare
  Historik
  1993-05 Levererad av Oskarshamns varv som Vaxö till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.
  1993-05-15 Döpt av sångerskan Sonja Stjernquist vid en cermoni på Strömkajen, Stockholm kl. 17.00. Tidigare under dagen pressvisning. Bildreportage
  1993-05-16 Premiärtur. Turen går till Möja med avgång från Stockolm kl. 09.00.
  1993-06-08 Tillsammans med sina systerfartyg genomförs kl. 06.00 en formationskörning vid Bosögrund, Askrikefjärden i reklamsyfte. Fartygen, som fotograferas från helikopter, framförs i V-formation i ca 17 knops fart. Vid Södergarn, Lidingö noteras efteråt två småbåtar som spolats upp på stranden, men ingen person visar sig ha kommit till skada.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  2000 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MAN D2842, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras.
  2003 Får fartygsnamnet påmålat på styrhyttens sidor.
  2009-03 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 2000 M60,
2.448 hk, 1.800 kW, installeras vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Även nya backslag, av fabrikat Twindisc Quick Shift, installeras.
  2012-12-05 I samband med avgång från Lådna brygga, Lådna kl. 07.05 på tur mot Boda, med fyra passagerare ombord, hamnar man på sydsidan av Jutviksholmen sedan navigationsutrustningen hängt sig. När det uppenbarar sig så slår man stopp, varpå samtliga huvudmaskiner stannar. Maskinerna går sedan ej att återstarta, varpå fartyget driver på grund. Passagerarna evakueras av Cascad som övertar turen och sedan återvänder för att assistera tillsammans med bl a KBV 311 som också kommit till platsen. Med assistans av Cascad flyter man i stort sett av grundet kl. 10.25 då vattenståndet gått upp och fartyget kan närmast oskatt, tack vare besättningen, för egen maskin ta sig till Kummelnäs varv för inspektion.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1640 fartyg, 883 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.