Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/226
Duga i Bandholm, Danmark 2008-06-21
Duga i Bandholm, Danmark 2008-06-21
Foto: Per Windhamn
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Jörn-Bent Jensen, EMA, 2008-09-27 PN
* Båtologen 1/2007, S52
* De gula färjorna, 2010, S96
  Byggd 1958
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 44
  Registernr 10960
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8968117
  Signal SJBP, numera dansk signal OX2045
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214
Färja 61/215 Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,99 meter 28,10 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,14 meter
  Djupgående 2,00 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 119/52 103/31
  Maskineri 3 x Volvo Penta 3 x Volvo Penta MD 100A
  Effekt 360 hk, 265 kW 405 hk, 300 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet 150 passagerare -
   12 personbilar 100 ton
  Historik
  1958-06-07 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/226 till Vägförvaltningen i Stockholms län, Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Yxlan - Blidö, Stockholm.
  1966 Reservfärja på leden Yxlan - Blidö, Stockholm.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Flyttas till leden Hornökrången - Svartnoranäset, Kramfors.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta MD 100A, 405 hk, 300 kW, installeras.
  1978 Reservfärja på leden Strömsnäs - Svanö, Kramfors.
  1982-10 Såld till partrederiet K-E Nordgren, Örnsköldsvik för 145.000 SEK och omdöpt till Nola. Arbets- och transportfartyg.
  1984 Såld till Kurt Ulrik Edstrand, Noraström.
  1987 Såld till Ramsta Sjötransporter AB, Noraström.
  1997 Såld till Mälarsund Marinkonsult AB, Strängnäs.
  2000 Såld till Sjötransporter K Lindberg AB, Ingmarsö.
  2000-12 Såld till Rindö Skärgårdstransporter HB, Rindö och omdöpt till Duga.
  2004-05-10 Såld till Airborne Holding Ltd, Gibraltar.
  2005-07-06 Såld till DetFårDuga i Vaxholm AB, Vaxholm.
  2005-11 Såld till Lars Bo Nielsen, Skæring, Egå, Risskov, Danmark. Dansk signal OX2045.
  2006-10-25 Avregistrerad ur svenska skeppsregistret.
  2008-01-17 Omdöpt till Halvgrim. Hemort Århus.
  2009-10-04 Såld till Dansk Offshore Transport ApS, Egå för 100.000 DKK.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1627 fartyg, 866 rederier och 108 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.