Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tessin
Tessin
Tessin
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-19 PN, Foto
* Ångbåten 17, aug 1971, S253-254
* Sveriges Skeppslista 1951, S132
  Byggd 1877
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 275
  Registernr 2490
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNQ, senare SGUW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 31,20 meter 31,20 meter
  Största bredd 5,78 meter 5,78 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 98/55 183/118
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt - 200 hk, 147 kW
  Toppfart 12,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877-06 Levererad av Lindholmens Varv som Tessin till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja, Stockholm. Byggnadskostnad 66.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Pettersberg - Drottningholm.
  1894 Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja blir aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1912 Ny ångpanna och ny ångmaskin på 200 hk, 147 kW, installeras. Fartyget gör nu 12 knop.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1933 Uthyrd till Johan Wiktor Rickander, Stockholm till 1934. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1934-12 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 5.000 kr.
  1935-03-30 Såld till Trafik AB Öckerö Skärgård, Hälsö för 50.000 kr. Ombyggd. De helt öppna överbyggnadssidorna byggs in halvvägs både på huvud- och övre däck och en ny mast placeras på taket. Trafik på Västkusten.
  1936-06-15 Ommätt. Nytt tonnage 183/118.
  1951-02-20 Såld till Henry Carlsson, Bovallstrand för 2.750 kr för upphuggning.
  1951-04-30 Såld till hamnkapten Tor Carlsson, Uddevalla för 2.500 kr. Maskinen och pannan urtagna och överbyggnaden borttagen.
  1952-05 Såld till Riksnämnden för ekonomisk försvarsberedskap, Stockholm för 4.500 kr.
  1952-07 Såld till Svenska Entreprenad AB, Stockholm. Används som verkstadsfartyg vid hamnbygge vid Studseröd i Gullmarsfjorden.
  1955-01 Såld till Torsten Skogslycke, Uddevalla.
  1959 Sjunker i Valbyfjorden, Grundsund.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Johan Wiktor Rickander
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Trafik AB Öckerö Skärgård
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1672 fartyg, 919 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.