Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sandhamns Express
Norrskär vid Högudden, Lidingö 2010-08-28
Norrskär vid Högudden, Lidingö 2010-08-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Kommerskollegium, Sjöfartsbyrån, Fartygsregistreringssektionen (Riksarkivet), Läst 2019-07-01 PN
* Kontrakt från EMV

* Ångfartyget Norrskär 100 år, 2010

* VaxholmsTidningen, 1967-05-??, Monne Sahlberg, PN
* Båtologen 1/1990, S13-17
* Båtologen 2/1990, S72
* Båtologen 4/2010, S227-228
* Skärgårdsbåten 3/1978, S14
* Skärgårdsbåten 4/1980, S8-9
* Skärgårdsbåten 3/1982, S9
* Skärgårdsbåten 1/1984, S8-9
* Skärgårdsbåten 4/1984, S8-9
* Skärgårdsbåten 3/1985, S15
* Skärgårdsbåten 2/1986, S28
* Skärgårdsbåten 2/1988, S8-9
* Skärgårdsbåten 3/1990, S20-31
* Skärgårdsbåten 4/1999, S5-11
* Skärgårdsbåten 3/2000, S22-26
* Skärgårdsredaren 2/2010, S34-35
* Ångbåten 48, dec 1979, S9

* Aftonbladet 1909-03-05
* Dagens Nyheter 1909-03-06
* Dagens Nyheter 1909-03-07
* Svenska Dagbladet 1909-08-04
* Göteborgs Aftonblad 1909-11-22
* Aftonbladet 1909-11-23
* Dagens Nyheter 1909-11-23
* Svenska Dagbladet 1909-11-23
* Dagens Nyheter 1909-12-16
* Aftonbladet 1910-01-16
* Dagens Nyheter 1910-03-30
* Göteborgs Aftonblad 1910-04-05
* Aftonbladet 1910-04-06
* Göteborgs Aftonblad 1910-04-06
* Dagens Nyheter 1910-04-07
* Dagens Nyheter 1910-04-11
* Svenska Dagbladet 1910-04-11
* Aftonbladet 1910-04-14
* Svenska Dagbladet 1910-04-15
* Aftonbladet 1910-04-21
* Aftonbladet 1912-01-29
* Stockholmstidningen 1912-01-19
* Svenska Dagbladet 1914-03-19
* Dagens Nyheter 1914-05-06
* Svenska Dagbladet 1914-05-08
* Dagens Nyheter 1914-05-18
* Aftonbladet 1914-07-05
* Dagens Nyheter 1914-07-05
* Stockholmstidningen 1914-07-05
* Svenska Dagbladet 1914-07-05
* Aftonbladet 1914-07-07
* Svenska Dagbladet 1915-08-06
* Aftonbladet 1915-09-14
* Dagens Nyheter 1915-09-14
* Aftonbladet 1946-06-17
* Arbetartidningen 1947-06-30
* Dagens Nyheter 1947-06-30
* Svenska Dagbladet 1947-06-30
* Expressen 1947-11-01
* Svenska Dagbladet 1947-11-01
* Svenska Dagbladet 1949-04-29
* Aftonbladet 1949-05-02
* Expressen 1952-05-25
* Dagens Nyheter 1967-10-19
* Dagens Nyheter 1967-12-23
* Dagens Nyheter 1968-08-12
* Expressen 1969-10-09
* Expressen 1970-07-30
* Dagens Nyheter 1970-12-15
* Expressen 1970-12-15
* Aftonbladet 1986-07-13
* Dagens Nyheter 1986-07-13
* Dagens Nyheter 1991-04-05
* Dagens Nyheter 1999-08-29
* Dagens Nyheter 2000-04-16

* Sveriges Skeppslista 1910, S96
* Sveriges Skeppslista 1911, S96
* Sveriges Skeppslista 1913, S100
* Sveriges Skeppslista 1915, S108
* Sveriges Skeppslista 1919, S104
* Sveriges Skeppslista 1921, S104
* Sveriges Skeppslista 1929, S138
* Sveriges Skeppslista 1931, S142
* Sveriges Skeppslista 1933, S140
* Sveriges Skeppslista 1937, S134
* Sveriges Skeppslista 1939, S136
* Sveriges Skeppslista 1941, S130
* Sveriges Skeppslista 1943, S128
* Sveriges Skeppslista 1945, S128
* Sveriges Skeppslista 1947, S132
* Sveriges Skeppslista 1949, S144
* Sveriges Skeppslista 1951, S104
* Sveriges Skeppslista 1953, S104
* Sveriges Skeppslista 1955, S104
* Sveriges Skeppslista 1957, S108
* Sveriges Skeppslista 1958, S112
* Sveriges Skeppslista 1959, S112
* Sveriges Skeppslista 1960, S112
* Sveriges Skeppslista 1961, S114
* Sveriges Skeppslista 1962, S108
* Sveriges Skeppslista 1963, S104
* Sveriges Skeppslista 1964, S104
* Sveriges Skeppslista 1965, S104
* Sveriges Skeppslista 1966, S102
* Sveriges Skeppslista 1967, S92
* Sveriges Skeppslista 1968, S90
* Sveriges Skeppslista 1969, S92
* Sveriges Skeppslista 1970, S88
* Sveriges Skeppslista 1971, S88
* Sveriges Skeppslista 1972, S86
* Sveriges Skeppslista 1973, S84
* Sveriges Skeppslista 1976, S62
* Sveriges Skeppslista 1977, S60
* Sveriges Skeppslista 1978, S56
* Sveriges Skeppslista 1979, S62
* Sveriges Skeppslista 1980, S60
* Sveriges Skeppslista 1981, S68
* Sveriges Skeppslista 1982, S66
* Sveriges Skeppslista 1983, S72
* Sveriges Skeppslista 1984, S72
* Sveriges Skeppslista 1985, S74
* Sveriges Skeppslista 1986, S74
* Sveriges Skeppslista 1987, S74
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S78
* Sveriges Skeppslista 1990, S82
* Sveriges Skeppslista 1991, S88
* Sveriges Skeppslista 1992, S92
* Sveriges Skeppslista 1993, S90
* Sveriges Skeppslista 1994, S88
* Sveriges Skeppslista 1995, S86
* Sveriges Skeppslista 1996, S86
* Sveriges Skeppslista 1997, S86
* Sveriges Skeppslista 1998, S88
* Sveriges Skeppslista 1999, S88
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S92
* Sveriges Skeppslista 2002, S94
* Sveriges Skeppslista 2003, S96
* Sveriges Skeppslista 2004, S98
* Sveriges Skeppslista 2005, S98
* Sveriges Skeppslista 2006, S102
* Sveriges Skeppslista 2007, S108
* Sveriges Skeppslista 2008, S110
* Sveriges Skeppslista 2009, S116
* Sveriges Skeppslista 2010, S113
* Sveriges Skeppslista 2011, S116
* Sveriges Skeppslista 2012, S133
* Sveriges Skeppslista 2013, S118
* Sveriges Skeppslista 2014, S121
* Sveriges Skeppslista 2015, S122
* Sveriges Skeppslista 2016, S120
* Sveriges Skeppslista 2017, S122
  Byggd 1910
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 147
  Registernr 5116
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5256537
  Signal JRVH, numera SGFD
  Systerfartyg Tor I Blidösund
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 33,73 meter 34,84 meter
  Största bredd 6,88 meter 6,88 meter
  Djupgående 3,05 meter 3,50 meter
  Brt/Nrt 247/154 227/92
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 350 hk, 257 kW 350 hk, 257 kW
  Toppfart 13,3 knop 11 knop
  Kapacitet 400 passagerare 265 passagerare
  Historik
  1909-03-04 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Bror Oscar Seippel, Stockholm för leverans senast 15 april 1910. Kontrakterad byggnadskostnad 112.000 SEK.
  1909-11-12 Tillägg görs till byggnadskontraktet om att bland annat bygga en styrhytt av furu på taket och förlänga matsalen så att ytterligare två bord och två par soffor får plats. Tilläggskostnad 4.000 SEK.
  1909-11-22 Sjösatt.
  1910-04-05 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Sandhamns Express till grosshandlare Bror Oscar Seippel, Stockholm. Hemort Sandhamn.
  1910-04-07 Lämnar Göteborg kl. 05.00 för leveransresan, via sydkusten, till Stockholm, dit man anländer 10 april kl. 14.15. Övernattning i Malmö och Kalmar.
  1910-04-24 Insatt i trafik på traden Stockholm (Bomslupstrappan) - Boda - Överby, Djurö - Bullandö - Stavsnäs - Pålsudden, Djurö - Gatan, Runmarö - Sandhamn.
  1912-01-27 Vid ankomst till Vaxholm på eftermiddagen kör man i hög hastighet rakt in i stora ångbåtsbryggan, som får stora skador. Även fartyget får en del skador på stäven man kan fortsätta färden mot Sandhamn. Incidenten beror på att man inte lyckas slå back i maskinen.
  1914-03-18 Bror Oscar Seippel avlider. Fartyget övertas av Bror Oscar Seippels sterbhus (Gösta Seippel, Elsa Seippel, Svante Palmers, Gunhild Palmers, Julius Stuebecke och Ingrid Stuebecke), Sandhamn.
  1914-07-04 Kolliderar ca. kl. 16.30 med ångfartyget Waxholm III utanför Karlsudd, söder om Vaxholm. Waxholm III, som tvingas välja för en segelbåt, kör mot babords sida på Sandhamns Express, som får en stor buckla midskepps samt fyra fönster krossade. De båda ångarna kan efter incidenten fortsätta sina färder men Sandhamns Express körs dagen efter till varv för reparation.
  1915-04-01 Såld till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn för 115.000 SEK. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Sandhamn.
  1919 Akterdäcket glasas in.
  1946-06-17 Släpps på natten loss från sina förtöjningar vid Räntmästartrappan, Stockholm och börjar driva längs Skeppsbron. Detta upptäcks vid 3-tiden av Gotlandsbolagets nattvakt som larmar besättningen ombord som får gå upp och förtöja fartyget igen.
  1947-06-29 Kolliderar kl. 09.00 med ångslupen Saga vid avgång från Räntmästartrappan, Stockholm. När fartyget gör en babordsgir strax efter avgång backar Saga ut från kajen och rakt in i styrbordssidan på Sandhamns Express. Saga får en del skador på aktern medan Sandhamns Express får en buckla på styrbordssidan. Båda fartygen kan, efter incidenten, fortsätta sin trafik.
  1947-10-09 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 200.000 SEK. Ny hemort Vaxholm.
  1948 Insatt på traden Stockholm - Stavsudda - Harö - Sandhamn.
  1949-05-15 Omdöpt till Norrskär. Flyttad till traden Stockholm - Furusund - Rådmansö - Björkö.
  1953 Oljeeldning installeras.
  1956 Flyttad till traderna Stockholm - Vaxholm - Sandö och Stockholm - Svartsö - Ingmarsö - Brottö.
  1957 Flyttad till traden Stockholm - Svartsö - Ingmarsö - Finnhamn - Husarö.
  1964-09-03 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 130.000 SEK.
  1967-05-19 Grundstöter lätt ca. kl. 23.00 i Brottösund vid färd mot Husarö. Ett mindre läckage uppstår men fartyget kan ändå slutföra sin trad. Kör därefter för egen maskin till Finnboda varv, Nacka för reparation. Incidenten beror på ovanligt lågt vattenstånd tillsammans med mörker.
  1967-10-18 Under svetsning av bottenplåtar i fören vid Ekensbergs varv, Stockholm antänder en svetsloppa inredningen i försalongen. Elden sprider sig snabbt men tack vare snabb utryckning av brandkåren begränsas branden till försalongen och fördäcket. Matsalen på övre däck rökskadas. Repareras vid varvet.
  1968-08-11 Grundstöter lätt vid det så kallade Bergkärshålet vid färd från Husarö mot Norra Ingmarsö med ca. 50 passagerare ombord. Inga skador uppkommer på fartyget som efter incidenten kan fortsätta färden mot Stockholm.
  1970-12 Ny ångpanna installeras under hösten vid Finnboda varv, Nacka. Pannan kommer från ett brännvinsbränneri i Skåne och är oanvänd.
  1974 Används endast som charterfartyg.
  1978-03 Åter i reguljärtrafik.
  1979-08-05 Backar in i Sandhamns lotsbrygga vid avgång från Sandhamn varvid bland annat hjärtstocken skadas.
  1982-03 Nytt kök och nya toaletter. Renovering av aktersalong, cafeteria och trappan till salongdäck.
  1984 Renovering av matsalen samt babordssidans salongdäck. Ny toalett. Nytt ångbåtsnät längs hela salongdäck. Renovering och förnyelse av elcentraler och kablar i styrhytten.
  1986-07-12 Kör ca. kl. 18.00 rakt in i Vasholmens brygga, söder om Vaxholm, vid färd från Sandhamn mot Stockholm med 55 passagerare ombord. Flera passagerare ramlar omkull men ingen skadas. Fartyget fastnar och kan inte ta sig loss för egen maskin. Efter ca. en timme evakueras passagerarna till Skarpö, som är nästa fartyg som passerar. Norrskär bogseras senare till Vaxholm för undersökning.
  1991-04 Avloppstank installeras.
  1993 Ny styrhytt som byggs färdig på annan plats och sedan lyfts på plats.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1999-05-28 Får maskinhaveri utanför Fjäderholmarna vid 17-tiden. Bogseras till Strömkajen av Djurgården 10.
  2000-04 Ny ångpanna installeras vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Ångpannan beställs från Aalborg Industries AS, Danmark.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2010-06-12 Gör en jubileumsresa på traden Stockholm - Vindöströmmar - Stavsnäs - Sandhamn med artistnamnet "Sandhamns Express". Bildreportage
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2019-10-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
Tillbaka till Bror Oscar Seippel
Tillbaka till Stockholm - Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1664 fartyg, 901 rederier och 113 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.