Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sandhamns Express
Norrskär vid Högudden, Lidingö 2010-08-28
Norrskär vid Högudden, Lidingö 2010-08-28
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* VaxholmsTidningen, 1967-05-??, Monne Sahlberg, PN
* Ångbåten 48, dec 1979, S9
* Kontrakt från EMV
  Byggd 1910
  Varv Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 147
  Registernr 5116
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5256537
  Signal SGFD
  Systerfartyg Tor I Blidösund
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 33,73 meter 34,84 meter
  Största bredd 6,88 meter 6,88 meter
  Djupgående 2,82 meter 3,05 meter
  Brt/Nrt 247/154 227/92
  Maskineri 1 x Eriksberg ångmaskin 1 x Eriksberg ångmaskin
  Effekt 350 hk, 257 kW 409 hk, 300 kW
  Toppfart 13,3 knop 11 knop
  Kapacitet 400 passagerare 265 passagerare
  Historik
  1909-03-04 Kontrakt skrivs mellan Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB och Bror Oscar Seippel, Stockholm för leverans senast 15 april 1910. Kontrakterad byggnadskostnad 112.000 kr.
  1909-11-12 Tillägg görs till byggnadskontraktet om att bland annat bygga en styrhytt av furu på taket och förlänga matsalen så att ytterligare 2 bord och 2 par soffor får plats. Tilläggskostnad 4.000 kr.
  1910-04-05 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB som Sandhamns Express till grosshandlare Bror Oscar Seippel, Stockholm.
  1910-04-24 Insatt i trafik på traden Stockholm - Vindö - Djurö - Runmarö - Sandhamn.
  1915-09-13 Övertas av det nybildade Stockholm - Sandhamns Rederi AB. Forstätter på samma trad.
  1947-10-09 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 200.000 kr när Stockholm - Sandhamns Rederi AB läggs ner.
  1948 Insatt på traden Stockholm - Stafsudda - Harö - Sandhamn.
  1949-05 Omdöpt till Norrskär. Flyttad till traden Stockholm - Furusund - Rådmansö - Björkö.
  1953 Oljeeldning installeras.
  1956 Flyttad till traderna Stockholm - Vaxholm - Sandö och Stockholm - Svartsö - Ingmarsö - Brottö.
  1957 Flyttad till traden Stockholm - Svartsö - Ingmarsö - Finnhamn - Husarö.
  1964-09-03 Såld till det nybildade landstingsägda Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 130.000 kr.
  1967-05-19 Grundstöter lätt ca. kl. 23.00 i Brottösund vid färd mot Husarö. Ett mindre läckage uppstår men fartyget kan ändå slutföra sin trad. Kör därefter för egen maskin till Finnboda varv, Nacka för reparation. Incidenten beror på ovanligt lågt vattenstånd tillsammans med mörker.
  1967-10-18 Under svetsning av bottenplåtar i fören vid Ekensbergs varv, Stockholm antänder en svetsloppa inredningen i försalongen. Elden sprider sig snabbt men tack vare snabb utryckning av brandkåren begränsas branden till försalongen och fördäcket. Matsalen på övre däck rökskadas. Repareras vid varvet.
  1970 Ny ångpanna installeras under hösten vid Finnboda varv, Nacka.
  1979-08-05 Backar in i Sandhamns lotsbrygga vid avgång från Sandhamn varvid bland annar hjärtstocken skadas.
  1981 Nytt kök och nya toaletter. Renovering av aktersalong, cafeteria och trappan till salongdäck.
  1984 Renovering av matsalen samt babordssidans salongdäck. Ny toalett. Nytt ångbåtsnät längs hela salongdäck. Renovering och förnyelse av elcentraler och kablar i styrhytten.
  1993 Ny styrhytt som byggs färdig på annan plats och sedan lyfts på plats.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1999-05-28 Får maskinhaveri utanför Fjäderholmarna vid 17-tiden. Bogseras till Strömkajen av Djurgården 10.
  2000 Ny ångpanna installeras vid Oskarshamns varv, Oskarshamn.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2010-06-12 Gör en jubileumsresa på traden Stockholm - Vindöströmmar - Stavsnäs - Sandhamn med artistnamnet "Sandhamns Express". Bildreportage
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
Tillbaka till Bror Oscar Seippel
Tillbaka till Stockholm - Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.