Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Angantyr
Angantyr vid Stora Essingen 2003-07-04
Angantyr vid Stora Essingen 2003-07-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-04-23 PN
* Dagens Nyheter, 1968-08-05, Monne Sahlberg, PN
* Minnesskrift vid SÅAs 50 års jubileum, 1913, S58
* Skärgårdsbåten 2/1977, S18-19
* Skärgårdsbåten 3/1979, S23-27
* Skärgårdsbåten 2/1983, S12
* Skärgårdsbåten 2/1988, S14
* Skärgårdsbåten 4/1995, S31
* Skärgårdsbåten 3/1999, S18, 23-24
* Skärgårdsbåten 1/2005, S19
* Skärgårdsbåten 4/2009, S26, 30
* Skärgårdsbåten 3/2013, S7-11
* Skärgårdsbåten 4/2013, S15-19
* Båtologen 5/1978, S253
* Båtologen 4/1979, S215
* Båtologen 2/1988, S80
* Sveriges Skeppslista 1910, S38
* Sveriges Skeppslista 1911, S36
* Sveriges Skeppslista 1913, S38
* Sveriges Skeppslista 1921, S40
* Sveriges Skeppslista 1929, S42
* Sveriges Skeppslista 1933, S42
* Sveriges Skeppslista 1939, S46
* Sveriges Skeppslista 1941, S42
* Sveriges Skeppslista 1943, S42
* Sveriges Skeppslista 1945, S42
* Sveriges Skeppslista 1947, S44
* Sveriges Skeppslista 1949, S48
* Sveriges Skeppslista 1951, S44
* Sveriges Skeppslista 1955, S46
* Sveriges Skeppslista 1957, S48
* Sveriges Skeppslista 1958, S50
* Sveriges Skeppslista 1959, S50
* Sveriges Skeppslista 1960, S50
* Sveriges Skeppslista 1961, S50
* Sveriges Skeppslista 1962, S50
* Sveriges Skeppslista 1963, S46
* Sveriges Skeppslista 1964, S48
* Sveriges Skeppslista 1965, S48
* Sveriges Skeppslista 1966, S48
* Sveriges Skeppslista 1967, S40
* Sveriges Skeppslista 1968, S40
* Sveriges Skeppslista 1969, S42
* Sveriges Skeppslista 1970, S42
* Sveriges Skeppslista 1971, S42
* Sveriges Skeppslista 1972, S42 270 hk
* Sveriges Skeppslista 1973, S42 306 hk
* Sveriges Skeppslista 1976, S16
* Sveriges Skeppslista 1977, S16
* Sveriges Skeppslista 1978, S16
* Sveriges Skeppslista 1979, S16 300 hk, 220 kW
* Sveriges Skeppslista 1980, S16
* Sveriges Skeppslista 1981, S16
* Sveriges Skeppslista 1982, S16
* Sveriges Skeppslista 1983, S16
* Sveriges Skeppslista 1984, S16 235 kW
* Sveriges Skeppslista 1985, S16
* Sveriges Skeppslista 1986, S16
* Sveriges Skeppslista 1987, S16
* Sveriges Skeppslista 1988
* Sveriges Skeppslista 1989, S16
* Sveriges Skeppslista 1990, S18
* Sveriges Skeppslista 1991, S18
* Sveriges Skeppslista 1992, S18
* Sveriges Skeppslista 1993, S18
* Sveriges Skeppslista 1994, S18
* Sveriges Skeppslista 1995, S18
* Sveriges Skeppslista 1996, S18
* Sveriges Skeppslista 1997, S18
* Sveriges Skeppslista 1998, S18 81/24
* Sveriges Skeppslista 1999, S18
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S18
* Sveriges Skeppslista 2002, S18
* Sveriges Skeppslista 2003, S18
* Sveriges Skeppslista 2004, S18
* Sveriges Skeppslista 2005, S18
* Sveriges Skeppslista 2006, S18
* Sveriges Skeppslista 2007, S16
* Sveriges Skeppslista 2008, S16
* Sveriges Skeppslista 2009, S18
* Sveriges Skeppslista 2010, S13
* Sveriges Skeppslista 2011, S14
* Sveriges Skeppslista 2012, S17
* Sveriges Skeppslista 2013, S14
* Sveriges Skeppslista 2014, S17
* Sveriges Skeppslista 2015, S14
* Sveriges Skeppslista 2016, S14
* Sveriges Skeppslista 2017, S14
  Byggd 1909
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 440
  Registernr 5060
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JRQL, numera SDCI
  Systerfartyg Fylgia Valkyrian
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 22,75 meter 23,16 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,60 meter
  Djupgående 1,90 meter 1,90 meter
  Brt/Nrt 89/57 81/24
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Caterpillar 3408 V8
  Effekt 130 hk, 95 kW 320 hk, 235 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 204 passagerare 148 passagerare
  Historik
  1909-05 Levererad avMotala Verkstads Nya AB som Angantyr till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Essingeöarna och andra öar på Mälarsidan av Stockholm.
  1914 Ny överbyggnad på övre däck.
  1923 Styrhytten uppflyttad till övre däck.
  1941 Flyttas till trader i Stockholms skärgård.
  1949 Byggs om för att bättre passa skärgårdens högre sjöar. Fören höjs och överbyggnaden från 1914 tas bort.
  1949-06 Insatt i trafik på traden Årsta havsbad - Utö under namnet "Utöexpressen".
  1950 Ommätt. Nya mått 22.73 x 5,35 meter. Nytt tonnage 105/66.
  1955 Motoriserad med 2 x Scania Vabis D10, 270 hk, 198 kW. Flyttad till trader i Stockholms mellersta skärgård.
  1964 Ommätt. Nya mått 22.20 x 5,35 meter. Nytt tonnage 80/30.
  1968-04-30 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 125.000 SEK. Trafik på traderna Stockholm - Möja och Stockholm - Saxaröarna.
  1968-08-04 Vid ankomst till Lilla Saxaren ca. kl. 19.30 vid färd mellan Grundvik och Vaxholm lägger man i backen för att "bromsa" in vid bryggan. Backslaget hänger sig och båten backar istället ut från bryggan och upp på en sandstrand i närheten. Passagerarna förs över till Tärnan och Havsörnen som snabbt kommit till platsen. Angantyr bärgas dagen efter och förs till varv för reparation av roder och backslag.
  1978-07 Såld till Drottningholms Ångfartygs AB, Stockholm. Uthyrd till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Renoveras.
  1979-05 Såld till ingenjör Richard Karl Gustaf Grönstedt, Stockholm. Uthyrd till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1980 Återfår det soldäck på salongstaket som fanns där vid leveransen 1909.
  1983 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3408 V8, 320 hk, 235 kW, installeras. Man minskar samtidigt från två till en huvudmaskin. Får även en ny skorsten.
  1983-03-21 Fartyget återupptar trafiken på sin ursprungliga trad mellan Stockholm och Essingeöarna när Spadab (Sparbanken Data AB) vill erbjuda sina anställda att åka båt till och från arbetet.
  1988-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 120.000 SEK.
  1992-01-07 Vid uppstart av huvudmaskin så öppnas en ventil varvid ca 2 m3 dieselolja pumpas ut i Riddarfjärden. Dieseloljan följer strömmen och skadar sjöfåglar. Dieselolja upptäcks även i närheten av Strömbron och Skeppsholmen. Enligt uppgift startade befälhavaren maskinen trots att det i maskinrummet låg vatten upp över durkarna.
  2003-12-19 Gör sin sista tur på traden mellan Stockholm och Essingeöarna/Alvik efter det att beställarna FöreningsSparbanken IT, Lärarförbundet och AP Fastigheter beslutat att inte längre betala för trafiken.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.