Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/209
Renskär utanför Gruvbryggan, Utö 2007-08-06
Renskär utanför Gruvbryggan, Utö 2007-08-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* BN Marin Elektronik 2018-04-18, Facebook
  Byggd 1956
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer -
  Registernr 10954
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAY
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/211 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,98 meter 28,00 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 140/12 119/52
  Maskineri - 1 x Scania D12
   - 1 x Scania D9
  Effekt - 450 hk, 330 kW
   - 150 hk, 110 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 150 passagerare 12 passagerare
   15 personbilar 75 ton
  Historik
  1956 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Färja 61/209 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Östanå - Ljusterö, Stockholm
  1962 Flyttas till leden Nantes - Resarö, Stockholm.
  1964 Flyttas till leden Hörningsnäs - Mörkö, Skanssundet, Södertälje.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1983 Såld till Claes-Göran Engberg, Utö och omdöpt till Renskär. Transportfärja i Stockholms södra skärgård.
  1984 Claes-Göran Engberg startar Utö Sjötransporter AB, Utö.
  2018 Ombyggd med ny styrhytt och nytt elsystem.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Utö Sjötransporter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.