Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/215
Sylveia vid Donsö 2014-12-31
Sylveia vid Donsö 2014-12-31
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1957
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 37
  Registernr 10957
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJBF
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,99 meter 27,99 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,14 meter
  Djupgående 2,67 meter 2,41 meter
  Brt/Nrt 119/52 112/33
  Maskineri 3 x Volvo Penta 1 x Caterpillar 3412
  Effekt 360 hk, 264 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet 150 passagerare -
   12 personbilar 100 ton
  Historik
  1957 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/215 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Hornö - Veda, Kramfors.
  1964 Flyttad till leden Resarö - Nantes, Vaxholm.
  1966 Reservfärja för lederna i Stockholms län.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  196? Uthyrd till KA 1, Vaxholm för trafik i Oxdjupet. Målas grå.
  1974 Såld till Kungälvs kommun, Marstrand och omdöpt till Lasse-Maja II. Trafik på traden Marstrandsön - Koön, Marstrand.
  1985 Såld till Vrångö Transport AB, Vrångö för 152.000 SEK och omdöpt till Sylveia.
  1986 Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3412, 550 hk, 404 kW, installeras.
  ? En Volvo Penta TAMD 120, 250 hk, 183 kW, installeras för att driva fartygets schnideraggregat och ersätter de tidigare orginalmaskinerna.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Kungälvs kommun
Tillbaka till Vrångö Transport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1648 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.