Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/211
Dalaröström 1986-08-06
Dalaröström 1986-08-06
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1955
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 19
  Registernr 10955
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8962369
  Signal SGOX
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/209 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,00 meter 29,62 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 116/52 -
  Maskineri - 3 x Volvo Penta
  Effekt - 375 hk, 276 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - 160 passagerare
   - 14 personbilar
  Historik
  1955 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/211 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1977 Såld till Ornö Sjötrafik AB, Ornö och omdöpt till Dalaröström. Trafik på leden Dalarö - Hässelmara, Ornö.
  1992 Såld till Pärnu Maakonnavalitsus, Pärnu, Estland för 600.000 SEK och omdöpt till Kihnu-Liin. Trafik på leden Munalaid - Kihnu, Norra Rigabukten.
  1993 Såld till Estonian Goverment, Pärnu och omdöpt till Jõnn. Fortsätter på samma led.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Ornö Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1647 fartyg, 892 rederier och 110 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.