Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/211
Dalaröström 1986-08-06
Dalaröström 1986-08-06
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1955
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 19
  Registernr 10955
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 8962369
  Signal Svensk signal SJAZ, estnisk ES2465, numera finsk OH6132
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/205 Färja 61/209 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 28,00 meter 29,62 meter
  Största bredd 8,02 meter 8,02 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 116/52 -
  Maskineri 3 x Volvo Penta 3 x Volvo Penta
  Effekt 360 hk, 264 kW 375 hk, 276 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 150 passagerare 160 passagerare
   12 personbilar 14 personbilar
  Historik
  1955-06-22 Levererad av AB Åsi-verken som Färja 61/211 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Vägförvaltningen i Göteborgs och Bohus län, Stockholm. Hemort Stockholm. Reservfärja för lederna i Bohuslän, framför allt Instön - Vrångholmen och Svanesund - Kolhättan.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1977 Såld till Ornö Sjötrafik AB, Ornö och omdöpt till Dalaröström. Ny hemort Ornö. Trafik på leden Dalarö - Hässelmara, Ornö.
  1992 Såld till Pärnu Maakonnavalitsus, Pärnu, Estland för 600.000 SEK och omdöpt till Kihnu-Liin. Ny hemort Pärnu. Estnisk signal ES2465. Trafik på leden Kihnu-Munalaiu, Norra Rigabukten.
  1993 Såld till Estonian Goverment, Pärnu och omdöpt till Jõnn. Fortsätter på samma led.
  2008-02-27 Såld till AS Kihnu Veeteed, Pärnu för 361.002 EEK.
  2015-10-29 Såld till Savlog Baltic Oü, Pärnu.
  2016-08 Såld till Kuljetus-Savolainen Oy, Turku/Åbo, Finland och omdöpt till Tuuli. Ny hemort Turku. Finsk signal OH6132. Upplagd i Åbo som reservfärja.
  2021 Ombyggd med bland annat ny styrhytt ovanför bildäck. Styrhytten satt tidigare på färjan Spoven (ex. Färja 61/233).
  2021-05 Trafik sommartid (maj - augusti) på traden Enklinge - Kumlinge.
  2023-05-19 Såld till FinFerries (Suomen Saaristovarustamo Oy / Finlands Skärgårdsrederi Ab), Åbo.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Ornö Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.