Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Färja 61/205
Jenniver och Gulliver bogseras mot Persiska viken 1995-06-09
Jenniver och Gulliver bogseras mot Persiska viken 1995-06-09
Foto: Monne Sahlberg
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 3/1995, S12-13
  Byggd 1959
  Varv Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer -
  Registernr 10953
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJAV
  Systerfartyg Färja 61/191 Färja 61/195 Färja 61/196 Färja 61/197
Färja 61/209 Färja 61/211 Färja 61/214 Färja 61/215
Färja 61/216 Färja 61/219 Färja 61/221 Färja 61/226
Färja 61/227 Färja 61/228
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 27,97 meter -
  Största bredd 8,03 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 140/12 -
  Maskineri 4 x diesel -
  Effekt 500 hk, 367 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 12 personbilar -
  Historik
  1959-04-15 Levererad av Bröderna Larssons mekaniska verkstad som Färja 61/205 till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik över Alnösundet, Sundsvall.
  1960 Flyttas till leden Hornö - Veda, Kramfors.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1978 Såld till N W Malmqvist, Tynningö för 197.000 SEK och omdöpt till Torsbyfjärd II.
  1981 Såld till KB Leasing i Stockholm, Henry Lundgren, Stockholm och omdöpt till Bogsjö II.
  1983 Såld till Independet Credit AB, Stockholm.
  1983 Såld till Waxholms Rederi AB, Vaxholm för 450.000 SEK och omdöpt till Jenniver.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 100C, installeras.
  1995-06-09 Avgår från Stockholm bogserad av bogserbåten Salman ex. Vrangsund tillsammans med Gulliver mot Queshm Island utanför Bandar Abbas i Persiska Viken.
  1995-08-17 Ankommer Queshm Island i Persiska Viken.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till N W Malmqvist
Tillbaka till Henry Lundgren
Tillbaka till Waxholms Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.