Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Zeeland
San Blas vid Mälarvarvet, Stockholm 1983-11
San Blas vid Mälarvarvet, Stockholm 1983-11
Foto: Olle Renck
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1911
  Varv N V Sheepswerf Dordrecht, Dordrecht, Nederländerna
  Varvsnummer -
  Registernr 6512
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KDFR, senare SDZO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 31,12 meter 37,44 meter
  Största bredd 6,25 meter 6,25 meter
  Djupgående 1,85 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 148/87 189/120
  Maskineri - -
  Effekt 70 hk, 51 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1911 Levererad av N V Sheepswerf Dordrecht som Zeeland till en redare i Nederländerna. Antagligen byggd som motorläktare.
  1917-04 Såld till Eric Kindberg, Kalmar.
  1917-09 Såld till Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna och omdöpt till Eskil.
  1926-01 Eskilstuna Nya Rederi AB byter namn till AB Enrab, Enköping och går därefter i likvidation.
  1926-03 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna.
  1939 Eskilstuna Rederi AB byter namn till Rederi AB Erab, Enköping och går därefter i likvidation.
  1939-07 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna.
  1946-02 Såld Sand- & Grus AB Jehander (Arne Henrikson), Stockholm för 45.000 kr och omdöpt till Jehander Nr 5.
  1952-01-30 Såld till Hjalmar Hagman, Degerhamn för 120.000 SEK och omdöpt till Ölandssund.
  1956-06-12 Insatt i bilfärjetrafik på leden Mönsterås - Borgholm under sommaren. Kapacitet ca. 20 personbilar. Efter säsongen upplagd i Degerhamn. Ombyggd med en färjeport i fören
  1957-05-17 Insatt i bilfärjetrafik i Kalmarsund, leden Revsudden - Stora Rör.
  1958 Ny huvudmaskin, av fabrikat Albin, 120 hk, 88 kW, installeras.
  1962-12-28 Överförd till Rederi AB Ölandssund, Degerhamn för 105.000 kr.
  1966 Ombyggd. Förlängd med ca. 7 meter till 37,44 meter. Nytt tonnage 189 brt, 120 nrt. Ny huvudmaskin, 160 hk, 118 kW, installeras.
  1970-01-07 Såld till Karlskrona Dykartjänst AB (Kenneth Norrman), Karlskrona för 95.000 kr och omdöpt till Cabel. Ombyggd till kabelfartyg.
  1971-08-19 Såld till Rederi AB Ölandssund, Kalmar för 57.000 kr och omdöpt till Ettan.
  1973-07 Såld till skeppare Bo Bramstång, Danderyd för 30.000 kr.
  1974 Såld till A Holm, Stockholm och omdöpt till Kabel.
  1975-01 Såld till Sune V Edius, Stockholm.
  1976-11 Såld till Bärgnings- & Entreprenad AB Noås, Domsjö.
  1982-05 Såld till Arne Avelin Bogserbåts AB, Stockholm för 75.000 kr.
  1983-06 Såld till Ulla Trensare, Stockholm och omdöpt till San Blas. Fritidsfartyg.
  1984-10 Belagd med nyttjandeförbud i Las Palmas, Gran Canaria sedan hon överskridit sitt fartområde.
  1985-07 Såld till till spansk köpare för 1,8 milj pesetas för skrotning.
  1986-11-23 Sänder kl. 01.57 ut SOS-signaler när hon befinner sig i sjunkande tillstånd utanför Kanarieöarna. Besättningen räddas av tillskyndande fartyg.
Tillbaka till Eskilstuna Nya Rederi AB
Tillbaka till Eskilstuna Rederi AB
Tillbaka till Hjalmar Hagman
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1711 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.