Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Zeeland
San Blas vid Mälarvarvet, Stockholm 1983-11
San Blas vid Mälarvarvet, Stockholm 1983-11
Foto: Olle Renck
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 38/1973, S30
* Båtologen 6/2006, S363
* Sveriges Skeppslista 1951, S86
* Sveriges Skeppslista 1960, S156
* Sveriges Skeppslista 1962, S150
* Sveriges Skeppslista 1963, S144
* Sveriges Skeppslista 1965, S140
* Sveriges Skeppslista 1969, S124
* Sveriges Skeppslista 1970, S126
* Sveriges Skeppslista 1971, S124
* Sveriges Skeppslista 1972, S60
* Sveriges Skeppslista 1973, S58
* Sveriges Skeppslista 1980, S48
* Sveriges Skeppslista 1981, S52
* Kalmarsunds vita båtar, 1990, S347-351, 360-361
  Byggd 1911
  Varv N V Sheepswerf Dordrecht, Dordrecht, Nederländerna
  Varvsnummer -
  Registernr 6512
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal KDFR, senare SDZO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 31,12 meter 37,44 meter
  Största bredd 6,25 meter 6,25 meter
  Djupgående 1,85 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 148/87 189/120
  Maskineri - -
  Effekt 70 hk, 51 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1911 Levererad av N V Sheepswerf Dordrecht som Zeeland till en redare i Nederländerna. Antagligen byggd som motorläktare.
  1917-04 Såld till Eric Kindberg, Kalmar.
  1917-09 Såld till Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna och omdöpt till Eskil.
  1926-01 Eskilstuna Nya Rederi AB byter namn till AB Enrab, Enköping och går därefter i likvidation.
  1926-03 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna.
  1939 Eskilstuna Rederi AB byter namn till Rederi AB Erab, Enköping och går därefter i likvidation.
  1939-07 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna.
  1946-02 Såld Sand- & Grus AB Jehander (Arne Henrikson), Stockholm för 45.000 kr och omdöpt till Jehander Nr 5.
  1952-01-30 Såld till Hjalmar Hagman, Degerhamn för 120.000 SEK och omdöpt till Ölandssund.
  1956-06-12 Insatt i bilfärjetrafik på leden Mönsterås - Borgholm under sommaren. Kapacitet ca. 20 personbilar. Efter säsongen upplagd i Degerhamn. Ombyggd med en färjeport i fören
  1957-05-17 Insatt i bilfärjetrafik i Kalmarsund, leden Revsudden - Stora Rör.
  1958 Ny huvudmaskin, av fabrikat Albin, 120 hk, 88 kW, installeras.
  1962-12-28 Överförd till Rederi AB Ölandssund, Degerhamn för 105.000 kr.
  1966 Ombyggd. Förlängd med ca. 7 meter till 37,44 meter. Nytt tonnage 189 brt, 120 nrt. Ny huvudmaskin, 160 hk, 118 kW, installeras.
  1970-01-07 Såld till Karlskrona Dykartjänst AB (Kenneth Norrman), Karlskrona för 95.000 kr och omdöpt till Cabel. Ombyggd till kabelfartyg.
  1971-08-19 Såld till Rederi AB Ölandssund, Kalmar för 57.000 kr och omdöpt till Ettan.
  1973-07 Såld till skeppare Bo Bramstång, Danderyd för 30.000 kr.
  1974 Såld till A Holm, Stockholm och omdöpt till Kabel.
  1975-01 Såld till Sune V Edius, Stockholm.
  1976-11 Såld till Bärgnings- & Entreprenad AB Noås, Domsjö.
  1982-05 Såld till Arne Avelin Bogserbåts AB, Stockholm för 75.000 kr.
  1983-06 Såld till Ulla Trensare, Stockholm och omdöpt till San Blas. Fritidsfartyg.
  1984-10 Belagd med nyttjandeförbud i Las Palmas, Gran Canaria sedan hon överskridit sitt fartområde.
  1985-07 Såld till till spansk köpare för 1,8 milj pesetas för skrotning.
  1986-11-23 Sänder kl. 01.57 ut SOS-signaler när hon befinner sig i sjunkande tillstånd utanför Kanarieöarna. Besättningen räddas av tillskyndande fartyg.
Tillbaka till Eskilstuna Nya Rederi AB
Tillbaka till Eskilstuna Rederi AB
Tillbaka till Hjalmar Hagman
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1660 fartyg, 899 rederier och 112 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.