Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lidingö
Victoria i Nyköping
Victoria i Nyköping
Foto: Vykort. Från Ragnar Magnanders samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-01-31 PN
* Skärgårdsbåten 3/1972, S29-30
* Skärgårdsbåten 2/2007, S32
* Sveriges Skeppslista 1869, S52
* Sveriges Skeppslista 1908, S94
* Sveriges Skeppslista 1910, S94
* Sveriges Skeppslista 1911, S114
* Sveriges Skeppslista 1913, S118
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1929, S104
  Byggd 1866
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 160
  Registernr 681
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JSGH, senare SEOK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,45 meter 24,06 meter
  Största bredd 4,14 meter 4,03 meter
  Djupgående 1,19 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 46/33 75/29
  Maskineri 1 x Lindholmens ångmaskin -
  Effekt 60 hk, 44 kW 90 hk, 66 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 140 passagerare -
  Historik
  1866-06-01 Levererad av Lindholmens varv som Lidingö till Lidingö Nya Ångslupsbolag, Lidingö. Insatt i trafik på traden Stockholm - Hersby (Lidingö).
  1866-06-03 Blir påkörd vid ankringsplatsen vid Skeppsbron av det finska ångfartyget s/s Pahjala, som efter utbackningen sätter framåt i maskin men inte lyckas styra ut helt. Lidingö klarar sig med knäckt brädgång och sprängda förtöjningar.
  1891 Såld till Ångbåts AB Karl Gustaf, Nohl och omdöpt till Karl Gustaf. Trafik på Göta älv, traden Göteborg - Nol.
  1892-09-14 Ommätt. Nya mått 24,20 x 4,14 meter. Nytt tonnage 46/33.
  1893-04-06 Får vid en besiktning tillstånd att medföra 180 passagerare vid trafik på Göta älv.
  1897-10-14 Såld till Ångbåts AB Romeo, Göteborg för 7.000 SEK och omdöpt till Romeo. Trafik på traden Göteborg - Lödöse. Ommätt Brt 72, nrt 42.
  1898 Ombyggd vid AB Lundby Mekaniska Verkstad, Göteborg. Ny överbyggnad och nytt däck. Ny ångpanna och ny ångmaskin, 107 hk, 79 kW installeras. Ombyggnadskostnad 19.310,96 SEK.
  1898-05-02 Ommätt. Nya mått 24,06 x 4,30 meter. Nytt tonnage 63/35.
  1900-06-15 Ommätt. Nya mått 24,06 x 4,03 meter. Nytt tonnage 72/42.
  1906-08-20 50% av ägandet i fartyget sålt till Nya Ångbåts AB Lilla Edet, Lilla Edet. Hemort Göteborg.
  1908-04-13 Såld till Waldemarsviks Ångbåts AB, Valdemarsvik för 14.500 SEK.
  1909-04-30 Ommätt. Nytt tonnage 73/46.
  1911-05 Såld till Ångfartygs AB Södermanland, Nyköping och omdöpt till Victoria. Trafik på traden Nyköping - Sävsundet - Trosa.
  1918 Ombyggd vid Ekensbergs varv, Stockholm.
  1927 Ombyggd vid Brandholmens varv, Nyköping.
  1928-02-28 Såld till Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna för 6.000 SEK som dellikvid för fartyget Eskilstuna I. Ny hemort Eskilstuna. Upplagd vid Brandholmens varv, Nyköping tills man lyckas sälja henne vidare.
  1928-05-26 Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen (kapten Gustaf Arthur Bartley), Göteborg för 6.000 SEK. Trafik på traden Göteborg - Arendal.
  1928-06-01 Ommätt. Nytt tonnage 73/43.
  1928-12-08 Såld till Fru Synnöve Coster, Strömstad för 11.640 SEK och omdöpt till Koster. Trafik i norra Bohuslän.
  1929-05-29 Ommätt. Nytt tonnage 73/39.
  1931-05-06 Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen (kapten Gustaf Arthur Bartley), Göteborg för 4.000 SEK och omdöpt till Arendal. Trafik för Arendalslinjen, på traden Göteborg - Arendal.
  1932-05-31 Omdöpt till Gunnel. Trafik i Göteborgs norra skärgård.
  1934-02-05 Såld till disponent Carl Olof Ericsson, Göteborg för 2.500 SEK.
  1934-05-03 Ommätt. Nytt tonnage 75/29.
  1934-05-07 Såld till Anders Melin Pettersson, Nödinge för 7.950 SEK och omdöpt till Turisten. Hemort Göteborg. Lustturer i Göteborgs skärgård.
  1935-08 Såld på exekutiv auktion till disponent Carl Olof Ericsson, Göteborg.
  1937-01-08 Såld till Ringöns Järn & Metallaffär, Göteborg för 1.525 SEK. Skrotad.
Tillbaka till Lidingö Nya Ångslupsbolag
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Lilla Edet
Tillbaka till Ångfartygs AB Södermanland
Tillbaka till Eskilstuna Rederi AB
Tillbaka till Arendalslinjen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1625 fartyg, 864 rederier och 106 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.